Conexpo 2020 -näyttelyantia osa II: Esillä koneita ja komponentteja

Caterpillar esitteli uuden sukupolven 395-kaivinkoneen, joka korvaa 390F-mallin. Tehokkuuden luvataan parantuneen 10 %. Vakiovarusteisiin kuuluu NexGen- sarjan tapaan mm. vaaka ja 2D-koneohjaus sekä useita kaivuavustimia. Työpainoksi ilmoitetaan 94 tonnia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Doosan esitteli sähköisen kaivinkoneen konseptimallia. DX17Z-5:n arvioidaan saapuvan markkinoille aikaisintaan vuonna 2022. Työpaino on noin 1,7 tonnia. Kyseisessä koneessa ei ole peräylitystä. Valmistaja kertoo jatkavansa sähköisten koneiden lisäksi myös hybdriversioiden testaamista ja tutkimista.
Doosan esitteli sähköisen kaivinkoneen konseptimallia. DX17Z-5:n arvioidaan saapuvan markkinoille aikaisintaan vuonna 2022. Työpaino on noin 1,7 tonnia. Kyseisessä koneessa ei ole peräylitystä. Valmistaja kertoo jatkavansa sähköisten koneiden lisäksi myös hybdriversioiden testaamista ja tutkimista. Kuva: Arto Turpeinen
Hitachi ja John Deeren maarakennuskoneet tekevät läheistä yhteistyötä. Karkeasti ottaen Yhdysvalloissa koneet myydään jontikoina ja Euroopassa Hitacheina. Järjestelyn johdosta Hitachi olikin Conexpossa pienemmässä roolissa. Pienkaivukoneitten lisäksi JD esitteli mm. neljä uutta pyöräkuormainmallia.
Hitachi ja John Deeren maarakennuskoneet tekevät läheistä yhteistyötä. Karkeasti ottaen Yhdysvalloissa koneet myydään jontikoina ja Euroopassa Hitacheina. Järjestelyn johdosta Hitachi olikin Conexpossa pienemmässä roolissa. Pienkaivukoneitten lisäksi JD esitteli mm. neljä uutta pyöräkuormainmallia. Kuva: Arto Turpeinen
Yhdysvaltalainen Link-Belt on perustettu jo 1800-luvulla – ansioluetteloon kuuluu mm. eräs maailman ensimmäisistä höyrykäyttöisistä kaivinkoneista. Tätä nykyä mallisto koostuu 8–72 tonnisista tela-alustaisista. Myös metsäkäyttöön on omat versionsa. Koneet tehdään yhteistyössä japanilaisen Sumitomon kanssa. Messukävijöitä ilahdutettiin nopanheittokilpailulla.
Yhdysvaltalainen Link-Belt on perustettu jo 1800-luvulla – ansioluetteloon kuuluu mm. eräs maailman ensimmäisistä höyrykäyttöisistä kaivinkoneista. Tätä nykyä mallisto koostuu 8–72 tonnisista tela-alustaisista. Myös metsäkäyttöön on omat versionsa. Koneet tehdään yhteistyössä japanilaisen Sumitomon kanssa. Messukävijöitä ilahdutettiin nopanheittokilpailulla. Kuva: Arto Turpeinen
Conexpossa oli esillä myös muutamia traktoreita. Case IH esitteli uusia  AFS Connect Steiger -mallejaan. Pedot on saatavana niin pyörä- kuin telaversioinakin. Hevosvoimia on mallista riippuen tarjolla 370–620 kappaletta. Uudistuksiin lukeutuvat mm. näyttöpaneeli ja ergonomiaparannukset. Viiden traktorin mallisarjan ennakoidaan saapuvan Eurooppaan toisella vuosineljänneksellä.
Conexpossa oli esillä myös muutamia traktoreita. Case IH esitteli uusia AFS Connect Steiger -mallejaan. Pedot on saatavana niin pyörä- kuin telaversioinakin. Hevosvoimia on mallista riippuen tarjolla 370–620 kappaletta. Uudistuksiin lukeutuvat mm. näyttöpaneeli ja ergonomiaparannukset. Viiden traktorin mallisarjan ennakoidaan saapuvan Eurooppaan toisella vuosineljänneksellä. Kuva: Arto Turpeinen
Rome Plow Company on erikoistunut erialisiin maamuokkausvälineisiin, kuten kaavinvaunuihin ja äkeisiin. Suurimmat lautasäkeet painavat yli 24 tonnia – vetokoneessa suositellaan olevan tehoa 450–600 hevosvoimaa. Suurimmassa mallissa on 24 lautasta. Lisävarusteena saatavilla suuremmilla lautasilla muokkaussyvyys saadaan kasvatettua yli metriin.
Rome Plow Company on erikoistunut erialisiin maamuokkausvälineisiin, kuten kaavinvaunuihin ja äkeisiin. Suurimmat lautasäkeet painavat yli 24 tonnia – vetokoneessa suositellaan olevan tehoa 450–600 hevosvoimaa. Suurimmassa mallissa on 24 lautasta. Lisävarusteena saatavilla suuremmilla lautasilla muokkaussyvyys saadaan kasvatettua yli metriin. Kuva: Arto Turpeinen
Paikallinen Game Equipment valmistaa mm. runko-ohjattuja traktoreita teholuokissa 90–470 kilowattia. Kaikkiaan malleja on 16, joista 95ATX on toiseksi suurin. Työpaino on varusteista riippuen 29,4–34 tonnia. Vaihteisto on 16 portainen powershift. Laite on tarkoitettu esim. kaavinvaunujen vetämiseen. Käyttötarkoituksesta kielii esim. polttoainetankin koko: 1420 litraa.
Paikallinen Game Equipment valmistaa mm. runko-ohjattuja traktoreita teholuokissa 90–470 kilowattia. Kaikkiaan malleja on 16, joista 95ATX on toiseksi suurin. Työpaino on varusteista riippuen 29,4–34 tonnia. Vaihteisto on 16 portainen powershift. Laite on tarkoitettu esim. kaavinvaunujen vetämiseen. Käyttötarkoituksesta kielii esim. polttoainetankin koko: 1420 litraa. Kuva: Arto Turpeinen
9620R on John Deeren suurin traktorimalli. Cumminsin moottori on 620 kilowattinen. Runko-ohjatun järkäleen huippunopeudeksi kerrotaan 30 km/h, ja painoksi noin 24–25 tonnia. Laite voidaan varustaa myös erilaisilla telaratkaisuilla. Työmukavuuden ja näkyvyyden ohjaamosta kerrotaan olevan huippuluokkaa.
9620R on John Deeren suurin traktorimalli. Cumminsin moottori on 620 kilowattinen. Runko-ohjatun järkäleen huippunopeudeksi kerrotaan 30 km/h, ja painoksi noin 24–25 tonnia. Laite voidaan varustaa myös erilaisilla telaratkaisuilla. Työmukavuuden ja näkyvyyden ohjaamosta kerrotaan olevan huippuluokkaa. Kuva: Arto Turpeinen
Bobcat esitteli useita sähkökäyttöisiä konseptimalleja, joista on vielä kovin vähän tietoa saatavilla. Liukuohjatun T76e-telakuormaimen kerrotaan kuitenkin luovan perustan yhä kehittyneemmille kompaktikoneille. Litiumakullisen laitteen lupaillaan yhdistävän tehokkuuden ja hallittavuuden ennenäkemättömällä tavalla.
Bobcat esitteli useita sähkökäyttöisiä konseptimalleja, joista on vielä kovin vähän tietoa saatavilla. Liukuohjatun T76e-telakuormaimen kerrotaan kuitenkin luovan perustan yhä kehittyneemmille kompaktikoneille. Litiumakullisen laitteen lupaillaan yhdistävän tehokkuuden ja hallittavuuden ennenäkemättömällä tavalla. Kuva: Arto Turpeinen
Kubota astui täysin uuteen tuoteryhmään esittelemällä Conexpossa 450 kiloa painavan seisomakuormaimen. Samalla julkaistiin myös liukuohjatun SVL95-2s:n päivitetty versio. Noin 5100 kiloa painava työjuhta on varustettu saman konsernin 64,9 kilowattisella moottorilla. Suurin nostokorkeus on 326 cm ja kaatokuorma 4147 kiloa.
Kubota astui täysin uuteen tuoteryhmään esittelemällä Conexpossa 450 kiloa painavan seisomakuormaimen. Samalla julkaistiin myös liukuohjatun SVL95-2s:n päivitetty versio. Noin 5100 kiloa painava työjuhta on varustettu saman konsernin 64,9 kilowattisella moottorilla. Suurin nostokorkeus on 326 cm ja kaatokuorma 4147 kiloa. Kuva: Arto Turpeinen
Perkinsin valikoimassa on hybridejä jo neljän moottorin sarja. Kaikki ovat 2,8 litraisia ja 75 kilowattisia, mutta hybriditeknologiat poikkeavat toisistaan. Konetyypistä riippuen valinta voidaan tehdä akullisen sähköhybridin, mekaanisen hybridin tai hydraulihybridin välillä. Viimeksi mainitussa hyödynnetään paineakkuja.
Perkinsin valikoimassa on hybridejä jo neljän moottorin sarja. Kaikki ovat 2,8 litraisia ja 75 kilowattisia, mutta hybriditeknologiat poikkeavat toisistaan. Konetyypistä riippuen valinta voidaan tehdä akullisen sähköhybridin, mekaanisen hybridin tai hydraulihybridin välillä. Viimeksi mainitussa hyödynnetään paineakkuja. Kuva: Arto Turpeinen
Kubota julkaisi helmikuussa 09-moottorisarjansa, jolla yritys laajentaa valikoimaansa suuriin teollisuusmoottoreihin. Conexpossa sarja täydentyi 300 hevosvoimaisella S7509-mallilla. Kyseessä on kuusisylinterin ja 7,5 litrainen versio. Massatuotanto pyritään aloittamaan vuonna 2023. Tavoitteena on teholuokan markkinajohtajuus.
Kubota julkaisi helmikuussa 09-moottorisarjansa, jolla yritys laajentaa valikoimaansa suuriin teollisuusmoottoreihin. Conexpossa sarja täydentyi 300 hevosvoimaisella S7509-mallilla. Kyseessä on kuusisylinterin ja 7,5 litrainen versio. Massatuotanto pyritään aloittamaan vuonna 2023. Tavoitteena on teholuokan markkinajohtajuus. Kuva: Arto Turpeinen
Caterpillar esitteli C18-moottorinsa hybridimallia, joka on tosin vielä konseptiasteella. Laitteisto kerää hukkaenergiaa ja syöttää sen takaisin käytettäväksi. Tavoitteena on vähentää niin päästöjä kuin polttoaineenkulutustakin. Samalla käytössä voisi olla normaalia pienempi moottori. Hybridia tullaan tarjoamaan etenkin OEM-valmistajille.
Caterpillar esitteli C18-moottorinsa hybridimallia, joka on tosin vielä konseptiasteella. Laitteisto kerää hukkaenergiaa ja syöttää sen takaisin käytettäväksi. Tavoitteena on vähentää niin päästöjä kuin polttoaineenkulutustakin. Samalla käytössä voisi olla normaalia pienempi moottori. Hybridia tullaan tarjoamaan etenkin OEM-valmistajille. Kuva: Arto Turpeinen
Myös ZF on vahvasti mukana kehittämässä uutta teknologiaa esim. sähköisen voimansiirron muodossa. Lisäksi kehitteillä on monenlaisia turvallisuutta parantavia avustimia, kuten törmäyksenestojärjestelmiä. Perinteisemmänkin tekniikan osalta kehitys jatkuu: uusien kaivoskoneiden GPT4F-vaihdelaatikoiden lupailtiin parantavan tehokkuutta jopa 20 %.
Myös ZF on vahvasti mukana kehittämässä uutta teknologiaa esim. sähköisen voimansiirron muodossa. Lisäksi kehitteillä on monenlaisia turvallisuutta parantavia avustimia, kuten törmäyksenestojärjestelmiä. Perinteisemmänkin tekniikan osalta kehitys jatkuu: uusien kaivoskoneiden GPT4F-vaihdelaatikoiden lupailtiin parantavan tehokkuutta jopa 20 %. Kuva: Arto Turpeinen
Isuzu julkaisi ensimmäisen kahta eri kaasua hyödyntävän Isuzu Dual-Fuel 4HV1-ratkaisunsa. Käytössä voi olla joko maa- tai nestekaasu ilman moottorimuutoksia. Järjestelmä tunnistaa käytettävän kaasun automaattisesti ja säätää esim. sytytyksen ja ilmamäärän sopivaksi.
Isuzu julkaisi ensimmäisen kahta eri kaasua hyödyntävän Isuzu Dual-Fuel 4HV1-ratkaisunsa. Käytössä voi olla joko maa- tai nestekaasu ilman moottorimuutoksia. Järjestelmä tunnistaa käytettävän kaasun automaattisesti ja säätää esim. sytytyksen ja ilmamäärän sopivaksi. Kuva: Arto Turpeinen
Perinteiset moottorivalmistajat kehittävät kiivaasti myös uutta liiketoimintaa polttomoottorien rinnalle. Deutz esitteli uutta HV-akkupakettiaan. Taustalla on yrityksen syksyllä ostama Futavis-akkuvalmistaja. Jännite on 300–800 volttia ja kapasiteetti 35 kilowattituntia. Järjestelmä on suunniteltu etenkin sähköbusseihin. Laitteistoa on jo valmistettu reilut 100 kappaletta.
Perinteiset moottorivalmistajat kehittävät kiivaasti myös uutta liiketoimintaa polttomoottorien rinnalle. Deutz esitteli uutta HV-akkupakettiaan. Taustalla on yrityksen syksyllä ostama Futavis-akkuvalmistaja. Jännite on 300–800 volttia ja kapasiteetti 35 kilowattituntia. Järjestelmä on suunniteltu etenkin sähköbusseihin. Laitteistoa on jo valmistettu reilut 100 kappaletta. Kuva: Arto Turpeinen
Myös Doosan tutkii sähköistämisen mahdollisuuksia. Conexpossa esiteltiin sähköisen hybridivoimansiirron prototyyppi. Tavoitteena on sähköistää etenkin kaupunkiolosuhteissa toimivia koneita teholuokissa 39–120 kW. Tässäkin tapauksessa tarkemmat tiedot ovat varsin niukat. Erilaiset sähköiset voimansiirtoratkaisut ovat kuitenkin selvästi nouseva trendi.
Myös Doosan tutkii sähköistämisen mahdollisuuksia. Conexpossa esiteltiin sähköisen hybridivoimansiirron prototyyppi. Tavoitteena on sähköistää etenkin kaupunkiolosuhteissa toimivia koneita teholuokissa 39–120 kW. Tässäkin tapauksessa tarkemmat tiedot ovat varsin niukat. Erilaiset sähköiset voimansiirtoratkaisut ovat kuitenkin selvästi nouseva trendi. Kuva: Arto Turpeinen

Las Vegasissa järjestetyssä Conexpo-näyttelyssä valmistajat saivat mahdollisuuden esitellä kokonaisten koneiden lisäksi myös monenlaisia komponenttipäivityksiä. Mukaan mahtui runsaasti paikallisia erikoisuuksia.

Katso myös Lisämateriaali-osiosta video Conexpon näyttelymeiningistä !