Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Uudet viidennen sukupolven Komatsu-harvesterit

    Hyvin toimivia rakenteita ei ole syytä turhaan muuttaa. Komatsu lienee uudistanut harvesterimallistoaan tällä periaatteella. Vuonna 1983 esitellyn Valmet 901 -harvesterin perusrunkoratkaisu toimii yhä – nyt uusimmalla tekniikalla varustettuna.
    Komatsu uudisti koko      harvesterimallistonsa yhdellä kertaa. Samalla nollattiin  päivityksistä kertovat päätteet ja esiteltiin kokonaan uuden kokoluokan malli 951.
    Komatsu uudisti koko harvesterimallistonsa yhdellä kertaa. Samalla nollattiin päivityksistä kertovat päätteet ja esiteltiin kokonaan uuden kokoluokan malli 951. 

    Komatsun edellinen mallisarja esiteltiin vuonna 2008, jolloin .4-sarjan muutokset kohdistuivat ohjaamoon ja yksityiskohtiin.

    Aikojen kuluessa tarve kokonaisvaltaisemmille uudistuksille kasvoi, ja markkinoiden vaatimuksiin piti kyetä vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Komatsun ratkaisu kovenevassa kisassa on uusi ja mahdollisimman yhtenäinen mallisto.

    Uuden sukupolven myötä myös tyyppinumeroita selkeytetään, erilaisista kehitysversioista kertoneista pistepäätteistä on luovuttu. Komatsun konevalikoima koostuu tästä lähtien malleista 901, 911, 931 ja 951 – kaikenlaisiin metsiin ja minne tahansa maapallolla on tarjolla sopiva kone.

    Aiemmin malliston isoimmassa versiossa (941) oli oma teliratkaisu ja nivelpuominosturiin perustuva sähköohjattu liikeratakuormain. Nyt koko mallistossa käytetään mahdollisimman paljon samoja komponentteja, esimerkiksi kaikissa on sama mekaaninen liikeratakuormain (200H/230H/270H).

    Yhtenäistä komponenttiajattelua

    Komatsun malliston neljä harvesteria kattavat kaikki normaalit käyttöalueet. Malli 901 sopii harvennushakkuisiin ja kohteisiin, joiden uudistushakkuumäärä on pieni. Siten se on suora perillinen 901tx-mallille. Hieman tehokkaampi ja isommilla renkailla varustettu 911 sopii työskentelyn rajummissa maasto-olosuhteissa. 911 voidaan nyt varustaa myös pykälän järeämmällä nosturilla, jolloin esimerkiksi C144-hakkuupään käyttö tehostuu ja koneen käyttö uudistushakkuussa on tehokkaampaa.

    931 nostaa 911-malliin verrattuna rimaa vielä hieman ylemmäs. Hydrauliikan tuotto on huomattavasti parempi (528 l työkierroksilla 1 600 k/min), mikä näkyy varsinkin järeiden runkojen käsittelyn nopeutumisena. Malliston huipulla on 951, joka on tarkoitettu kaikkein haastavimpiin olosuhteisiin. Myös rengaskoko on sovitettu sen mukaisesti: eturenkaat ovat 28,5-tuumaiset ja takarenkaat korkeampiprofiiliset 34-tuumaiset.

    Kaikissa malleissa hydrostaattinen voimansiirto on muutettu samaksi kuin uusissa kuormatraktoreissa, eli se on sitkeämpivetoinen hitaissa nopeuksissa. Hakkuupäävalikoiman järeimmäksi vaihtoehdoksi on tulossa uusi C202.

    Hydrauliikkaan uusia ominaisuuksia

    Ensimmäistä kertaa merkin historiassa työhydrauliikka perustuu kahteen erilliseen pumppuun. Uusien mallien osalta Komatsu siirtyy käyttämään Linden valmistamia työhydrauliikan pumppuja.

    Yleensä kahden pumpun ratkaisussa toinen pumppu käyttää nosturia, toinen hakkuupäätä. Komatsu käyttää kahta pumppua aivan eri tavalla. Hakkuun työvaiheissa on useita kohtia – kuten nosturin nosto ja kääntö – joissa järjestelmältä vaaditaan paljon korkeata painetta. Komatsun ratkaisussa eri painetarpeisiin vastataan yhdistämällä pumppujen painetta tai tuottoa. Samalla säästyy myös polttoainetta, kun painetta tuotetaan vain tarvittava määrä.

    Uusi elinympäristö kuljettajalle

    Käyttäjälle tuntuvin muutos on täysin uudella tavalla toteutettu ohjaamo. Etulasi on muutettu yksiosaiseksi ja pystysuuntainen näkyvyys on aiempaa huomattavasti parempi. Sisältä ohjaamo ja koneen käyttölogiikka on aikaisempaa selkeämpi, kuljettaja mm. aktivoi koneen ilman virta-avainta. Aktivointi voidaan tehdä myös kaukosäätimellä, jopa 300 metrin päästä. Samalla aktivointi avaa myös eri huoltoluukkujen sähköiset lukitukset, vain oven lukko on perinteisellä avaimella toimiva.

    Kuljettajaa ja konetta säästävä ominaisuus on myös lisävarusteena saatava aktiivinen vaimennus. Se toimii nosturin/ohjaamon vakautussylintereiden avulla, eli kyseessä ei ole erillinen ohjaamojousitus. Kuljettajan viihtymistä työpaikallaan parantaa myös uusi MediaZone-audiojärjestelmä.

    Päivittäisten huoltojen ja tarkastusten hoitamiseksi ei ole tarpeen nostaa isompia suojia. Esimerkiksi jäähdytysnesteen pinnan korkeuden näkee moottorisuojan sivuritilän läpi katsomalla. Eri jäähdyttäjien kennojen järjestystä on muutettu ja jäähdytysteho on kasvanut.
    Päivittäisten huoltojen ja tarkastusten hoitamiseksi ei ole tarpeen nostaa isompia suojia. Esimerkiksi jäähdytysnesteen pinnan korkeuden näkee moottorisuojan sivuritilän läpi katsomalla. Eri jäähdyttäjien kennojen järjestystä on muutettu ja jäähdytysteho on kasvanut. 
    Suomessa myydyin versio, eli perinteistä 911-tunnusta kantava malli, on säilynyt mitoiltaan entisellään. Aikaisemmasta poiketen nosturivaihtoehtoja on nyt kaksi: Komatsu 200H tai voimakkaampi 230H-versio.
    Suomessa myydyin versio, eli perinteistä 911-tunnusta kantava malli, on säilynyt mitoiltaan entisellään. Aikaisemmasta poiketen nosturivaihtoehtoja on nyt kaksi: Komatsu 200H tai voimakkaampi 230H-versio. 
    Täysin uusi ohjaamo on viisipilarinen, näin näkyvyys taaksepäin on parempi. Penkki on kääntyvä, ja kaikki ohjausjärjestelmän komponentit on sijoitettu takalasin alla olevaan tilaan.
    Täysin uusi ohjaamo on viisipilarinen, näin näkyvyys taaksepäin on parempi. Penkki on kääntyvä, ja kaikki ohjausjärjestelmän komponentit on sijoitettu takalasin alla olevaan tilaan. 
    Yksiosaiseksi muuttunut etulasi tarjoaa reilusti enemmän ylänäkyvyyttä ja pysyy myös paremmin puhtaana lumesta. Ohjausjärjestelmän näyttö on siirretty oikean etupilarin viereen, näin myös alanäkyvyys on parantunut.
    Yksiosaiseksi muuttunut etulasi tarjoaa reilusti enemmän ylänäkyvyyttä ja pysyy myös paremmin puhtaana lumesta. Ohjausjärjestelmän näyttö on siirretty oikean etupilarin viereen, näin myös alanäkyvyys on parantunut. 

    Suomessa uuden malliston esit-

    telytilaisuudet alkavat joulukuus-

    sa. n

    Avaa artikkelin PDF