Agritechnica 2011: Traktoreiden valmistus on ennätystahdissa

Maatalouskoneteollisuudella on täysi vauhti päällä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
YTO jaksaa pitää Kiinan lippua korkealla. Henanin Luojangista lähtöisin olevat koneet ovat koko lailla karkeatekoisia ja viimeistelemättömän oloisia. Vaihtoehtoja YTO:n ostajalla on, sillä pienimmät puutarhatraktorit ovat 18 heppaisia, kun järein YTO antaa 180 hevosvoimaa. Isompien koneiden päästöjen takia niitä ei Agritechnicassa ollut näytillä. YTO:lla on traktoreiden kokoonpanoa tekevä yhteistyöyritys Serbiassa varmistamassa Euroopan markkinoille pääsyä. (VV)
YTO jaksaa pitää Kiinan lippua korkealla. Henanin Luojangista lähtöisin olevat koneet ovat koko lailla karkeatekoisia ja viimeistelemättömän oloisia. Vaihtoehtoja YTO:n ostajalla on, sillä pienimmät puutarhatraktorit ovat 18 heppaisia, kun järein YTO antaa 180 hevosvoimaa. Isompien koneiden päästöjen takia niitä ei Agritechnicassa ollut näytillä. YTO:lla on traktoreiden kokoonpanoa tekevä yhteistyöyritys Serbiassa varmistamassa Euroopan markkinoille pääsyä. (VV)
Vredo esitteli Agritechnicassa uuden monikäyttötraktorin prototyypin, jossa on rungon päälle asetettavan säiliön tai työkoneen kiinnityskohtien lisäksi nostolaiteet, jousitettu alusta, portaaton voimansiirto sekä n. 500 hv:n moottori. (UO)
Vredo esitteli Agritechnicassa uuden monikäyttötraktorin prototyypin, jossa on rungon päälle asetettavan säiliön tai työkoneen kiinnityskohtien lisäksi nostolaiteet, jousitettu alusta, portaaton voimansiirto sekä n. 500 hv:n moottori. (UO)
Tulevaisuudesta puhuttiin  myös Same Deutz-Fahrilla ponnekkaasti. Tulossa on 440 hevosvoimainen traktori. Esittely lienee seuraavassa  Agritechnicassa, tai jos kaikki menee putkeen, niin ensi vuoden Eimassa voidaan järkälettä hämmästellä. Myyntiin uusi tehotraktori tullee vuoden 2014 aikana. Moni varmaan muistaa parin vuoden takaisen konseptitraktorin SDF:n osastolla. Lieköhän kyse samasta koneesta? (VV)
Tulevaisuudesta puhuttiin myös Same Deutz-Fahrilla ponnekkaasti. Tulossa on 440 hevosvoimainen traktori. Esittely lienee seuraavassa Agritechnicassa, tai jos kaikki menee putkeen, niin ensi vuoden Eimassa voidaan järkälettä hämmästellä. Myyntiin uusi tehotraktori tullee vuoden 2014 aikana. Moni varmaan muistaa parin vuoden takaisen konseptitraktorin SDF:n osastolla. Lieköhän kyse samasta koneesta? (VV)
Deutz Fahrin ja ZF:n tutkimustraktorissa on 50 kilowatin generaattori voimansiirron sisällä. Hydrauliikan ulosoton vieressä on kolme  siistiä sähkötöpseliä syöttämässä virtaa työkoneen tarpeisiin. (VV)
Deutz Fahrin ja ZF:n tutkimustraktorissa on 50 kilowatin generaattori voimansiirron sisällä. Hydrauliikan ulosoton vieressä on kolme siistiä sähkötöpseliä syöttämässä virtaa työkoneen tarpeisiin. (VV)
Fendt toi Agritecnica-näyttelyyn valkoisia traktoreita. Väri symboloi uusien mallien puhdasta moottoritekniikkaa. Kattoon asti ulottuvalla etulasilla varustettu VisioPlus-ohjaamo on nyt saatavissa myös pienempiin, 714–718-malleihin (UO)
Fendt toi Agritecnica-näyttelyyn valkoisia traktoreita. Väri symboloi uusien mallien puhdasta moottoritekniikkaa. Kattoon asti ulottuvalla etulasilla varustettu VisioPlus-ohjaamo on nyt saatavissa myös pienempiin, 714–718-malleihin (UO)
Fendtiin on saatavissa etuauran kiinnityslevy, jonka sylintereillä aura nostetaan. Auran kuormitus kohdistuu rungossa kahteen kohtaan, koska levy kiinnitetään sekä traktorin etunostolaitteen että etukuormaimen kiinnityspisteisiin. (UO)
Fendtiin on saatavissa etuauran kiinnityslevy, jonka sylintereillä aura nostetaan. Auran kuormitus kohdistuu rungossa kahteen kohtaan, koska levy kiinnitetään sekä traktorin etunostolaitteen että etukuormaimen kiinnityspisteisiin. (UO)
Fendtiin on saatavissa ryhmäpikaliitin, jonka avulla voidaan kytkeä samanaikaisesti monta liitintä. Letkunipun kiinnittäminen sujuu nopeasti, mutta vaatii standardien puutteen vuoksi vastapelurikseen tismalleen samanlaisen vastakappaleen. Fendtin vetovarsien nostotangoissa on pikalukko, jonka avulla vartta voidaan tarvittaessa nostaa kymmenkunta senttiä korkeammalle. Nämä 10 cm ovat usein nivelakselin keston kannalta ratkaisevat. (UO)
Fendtiin on saatavissa ryhmäpikaliitin, jonka avulla voidaan kytkeä samanaikaisesti monta liitintä. Letkunipun kiinnittäminen sujuu nopeasti, mutta vaatii standardien puutteen vuoksi vastapelurikseen tismalleen samanlaisen vastakappaleen. Fendtin vetovarsien nostotangoissa on pikalukko, jonka avulla vartta voidaan tarvittaessa nostaa kymmenkunta senttiä korkeammalle. Nämä 10 cm ovat usein nivelakselin keston kannalta ratkaisevat. (UO)
Intialainen Solis oli kenties surkeudessaan mitalin arvoinen. Esitteen myyntiargumentit kun olivat: vähäinen voiteluöljyn kulutus, ergonominen suunnittelu ja esteettisesti viehättävä ulkonäkö. Kovin paljon pontevampia argumentteja ei löytynyt kiinalaisen Jiangsun myyntiesitteestä: Traktorit tehdään samassa kylässä, missä Kiinan edesmennyt pääministeri Zhou En´lai syntyi. (VV)
Intialainen Solis oli kenties surkeudessaan mitalin arvoinen. Esitteen myyntiargumentit kun olivat: vähäinen voiteluöljyn kulutus, ergonominen suunnittelu ja esteettisesti viehättävä ulkonäkö. Kovin paljon pontevampia argumentteja ei löytynyt kiinalaisen Jiangsun myyntiesitteestä: Traktorit tehdään samassa kylässä, missä Kiinan edesmennyt pääministeri Zhou En´lai syntyi. (VV)
Itävaltalainen Rath tekee erikoistraktoreita viini- ja hedelmätarhoille. Myös työkoneenkannin Mastertrac on tullut valikoimaan. Moottorin teho on 60–80 hevosvoimaa ja voimansiirto on hydraulinen. (VV)
Itävaltalainen Rath tekee erikoistraktoreita viini- ja hedelmätarhoille. Myös työkoneenkannin Mastertrac on tullut valikoimaan. Moottorin teho on 60–80 hevosvoimaa ja voimansiirto on hydraulinen. (VV)
Knuth Terra Tracin koti lienee Etelä-Koreassa, vaikka myyjät kohtuullisen sujuvasti valmistumaata koskevia kysymyksiä kiertelivätkin. Nelivetoisen ja 25 heppaisen pikkutraktorin saa reilulla kymppitonnilla ja hinnassa on alvi. Järeämpi 40 hevosvoimainen maksaa verollisena hieman päälle 16 000 euroa. Hydrauliikan tuotto on 27 litraa minuutissa. (VV)
Knuth Terra Tracin koti lienee Etelä-Koreassa, vaikka myyjät kohtuullisen sujuvasti valmistumaata koskevia kysymyksiä kiertelivätkin. Nelivetoisen ja 25 heppaisen pikkutraktorin saa reilulla kymppitonnilla ja hinnassa on alvi. Järeämpi 40 hevosvoimainen maksaa verollisena hieman päälle 16 000 euroa. Hydrauliikan tuotto on 27 litraa minuutissa. (VV)
Itätuuli eli Dong Feng puhaltaa säälittävällä voimalla. Kiinalaisten ponnistelut maailman messuilla kuitenkin jatkuvat, mutta rehellisen ja vertailukelpoisen tiedon saanti koneista on usein kiven alla. Kuvan DF 804 -mallissa on nelisylinterinen kone, joka antaa 58,8 hevosvoimaa 2200 kierroksella. Nostolaitteen teho tuntuu äkkiseltään ison puoleiselta, 15 000 kiloa! (VV)
Itätuuli eli Dong Feng puhaltaa säälittävällä voimalla. Kiinalaisten ponnistelut maailman messuilla kuitenkin jatkuvat, mutta rehellisen ja vertailukelpoisen tiedon saanti koneista on usein kiven alla. Kuvan DF 804 -mallissa on nelisylinterinen kone, joka antaa 58,8 hevosvoimaa 2200 kierroksella. Nostolaitteen teho tuntuu äkkiseltään ison puoleiselta, 15 000 kiloa! (VV)
Vredo edustaa työkoneenkantajan uutta tulemista. Rungon päälle voidaan asentaa lietevarustus säiliöineen tai esimerkiksi kuvassa oleva pohjakuljettimella varustettu kontti, johon tienvarsimurskaimelta tuleva heinä ja risuhake kerätään. (UO)
Vredo edustaa työkoneenkantajan uutta tulemista. Rungon päälle voidaan asentaa lietevarustus säiliöineen tai esimerkiksi kuvassa oleva pohjakuljettimella varustettu kontti, johon tienvarsimurskaimelta tuleva heinä ja risuhake kerätään. (UO)
Fendt lanseerasi etunostolaitteen painonsiirron jo parikymmentä vuotta sitten, mutta valmistus loppui vähäisen kysynnän vuoksi. Seuraava askel oli etunostolaiteen paineensäätö, jonka uusin versio esiteltiin Agritechnicassa. (UO)
Fendt lanseerasi etunostolaitteen painonsiirron jo parikymmentä vuotta sitten, mutta valmistus loppui vähäisen kysynnän vuoksi. Seuraava askel oli etunostolaiteen paineensäätö, jonka uusin versio esiteltiin Agritechnicassa. (UO)
Monikäyttöisiä Mercedes Benz Unimog -ajoneuvoja on valmistettu yli 60 vuoden ajan. Unimogiin saa lisävarusteena sekä etu- että takanostolaitteeseen, lavan paikalle voi asentaa ruiskun. Mersun paras valtti on 80 km/h nopeus, minkä ansiosta Mogilla voi ajaa myös moottoritiellä. (UO)
Monikäyttöisiä Mercedes Benz Unimog -ajoneuvoja on valmistettu yli 60 vuoden ajan. Unimogiin saa lisävarusteena sekä etu- että takanostolaitteeseen, lavan paikalle voi asentaa ruiskun. Mersun paras valtti on 80 km/h nopeus, minkä ansiosta Mogilla voi ajaa myös moottoritiellä. (UO)
Krone CombiFloat-järjestelmä keventää murskainta siten, että teräpalkin paine säilyy nostolaitteen ja teräpalkin asennosta riippumatta mahdollisimman samana. Ohjausjärjestelmä säätää jatkuvasti hydrauliikan kevennyspainetta kannatinvivustossa olevien antureiden antaman tiedon perusteella. CombiFloat palkittiin Agritechnican hopeamitalilla. (UO/Kuva: Krone)
Krone CombiFloat-järjestelmä keventää murskainta siten, että teräpalkin paine säilyy nostolaitteen ja teräpalkin asennosta riippumatta mahdollisimman samana. Ohjausjärjestelmä säätää jatkuvasti hydrauliikan kevennyspainetta kannatinvivustossa olevien antureiden antaman tiedon perusteella. CombiFloat palkittiin Agritechnican hopeamitalilla. (UO/Kuva: Krone)
Claas Axion 950 -traktorin moottorin nimellisteho on 272 kW/370 hv, lisätehon kanssa 97/68 EC-normin mukainen lukema nousee peräti 416 hevosvoimaan! Traktorissa on portaaton ZF Eccom -voimansiirto. Takapyörissä on Trelleboring muhkeat 900/60R42 renkaat. (UO)
Claas Axion 950 -traktorin moottorin nimellisteho on 272 kW/370 hv, lisätehon kanssa 97/68 EC-normin mukainen lukema nousee peräti 416 hevosvoimaan! Traktorissa on portaaton ZF Eccom -voimansiirto. Takapyörissä on Trelleboring muhkeat 900/60R42 renkaat. (UO)

Maataloudessa on koneita uusittava, kun vanhat kuluvat, mutta on investoitava myös uuteen tekniikkaan. Saksan maatalouskoneteollisuuden yhdistyksen toimitusjohtaja Bernd Scherer sanoo alan liikevaihdon lisääntyneen viime vuonna 25 % ja kasvu näyttää jatkuvan tänäkin vuonna, vaikka kasvuvauhti ei aivan yhtä hurja enää olekaan.

Saksa on maailman suurin maatalouskoneiden vientimaa ja teollisuuden näkymät Saksassa peilaavat pitkälti alaa koko maailmassa. Viime vuonna teollisuuden kapasiteetista oli käytössä 90 %. Jos tuo luku olisi sata, se tarkoittaisi, että osaa tilauksista ei ole kyetty ottamaan lainkaan vastaan.

Vienti Venäjälle jälleen hyvässä vedossa

Parhaat kasvunäkymät ovat Schererin mukaan Itä-Euroopassa, erityisesti Venäjällä. Vienti Venäjälle kaksinkertaistui vuoden 2011 ensimmäisen puoliskon aikana

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

eikä toinen vuosipuoliskokaan ollut paljoa huonompi. Toki on myönnettävä, että vuosi 2010, johon viime vuoden lukuja on verrattu, oli surkea. Maataloustuotteiden hinnat olivat alhaalla ja toisaalta Venäjä asetti länsiviennille rajoituksia. On kuitenkin muistettava, että Venäjän peltopinta-ala on mittaamattoman suuri ja sen oma maatalouskoneteollisuus ei pysty tuottamaan sen tasoista tekniikkaa, jota sinne mieluusti ostetaan.

Saksassa myytiin hevosvoimia enemmän kuin koskaan

Eurooppalaiselle maatalouskoneteollisuudelle ovat oman maanosan markkinat kaikkein tärkeimmät. Saksassa ovat viljelijät investoineet koneisiin viime vuonna enemmän kuin koskaan aikaisemmin, sanoo Scherer. Traktorimyynti kasvoi yli 34 000 kappaleeseen. Yhtä suuria myyntilukuja nähtiin viimeksi 80-luvun puolivälissä, mutta silloin oli Saksassa maatiloja lukumäärältään kaksinkertainen määrä ja nyt myytävät traktorit ovat huomattavasti suurempia kuin 25 vuotta sitten. Maatalouden investointiveturina on Saksassa bioenergia. Viljelijät sanovat ansaitsevansa paremmin tuottamalla sähköä kuin maitoa tai viljaa. Syöttötariffit ovat monien mielestä Saksassa jopa liian korkeita.

Maatalouskoneteollisuuden yksi merkittävä huoli on Saksassa insinööritasoisen henkilöstön puute. Kun vuonna 1982 tämän teollisuusalan palveluksessa oli

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

74 000 insinööriä, nyt niitä on

170 000. Tekniikka ei ole enää pelkkää rautaa, siihen sisältyy paljon hienoa elektroniikkaa. (EH) n

 

Traktoreiden ja työkoneiden koko kasvaa edelleen nopeasti. Nelipyörätraktorin perusrakenne on kuitenkin säilynyt miltei muuttumattomana, vaikka suurimpien mallien moottoritehot ovat jo neljänsadan hevosvoiman luokkaa. Työkoneet kytketään edelleenkin joko vetokoukkuun tai takana olevaan, Harry Fergusonin kehittämään kolmipistenostolaiteeseen, joka on pitänyt pintansa jo yli 60 vuoden ajan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

 

Etunostolaite yleistyy hitaasti mutta varmasti. Uusimmissa traktorimalleissa etunostolaiteen asennus on otettu jo suunnitteluvaiheessa huomioon. Erillistä etunostolaiteen asennusrunkoa ei enää tarvita, koska sen kiinnityskohdat ovat osa traktorin eturunkoa, joka on myös mitoitettu kestämään etunostolaitteisiin kiinnitettävän työkoneen aiheuttama lisäkuormitus. Esimerkkeinä uusista traktorimalleista, joissa etunostolaite on huomioitu jo traktoria suunniteltaessa, ovat John Deeren uudet 6R ja 7R-sarjat, sekä Massey Fergusonin 5400 ja 7600-sarjat.

Fendt lanseerasi etunostolaitteen painonsiirron jo parikymmentä vuotta sitten, mutta luopui vähäisen kysynnän vuoksi. Seuraava askel oli etunostolaiteen paineensäätö, jonka uusin versio esiteltiin Agritechnicassa.

Etukiinnitteisen niittomurskaimen kevennys on vaikeampi toteuttaa kuin hinattavan koneen, koska työkoneen korkeuden vaihtelu muuttaa teräpalkin asentoa maahan nähden. Krone hopeamitalilla palkitussa ratkaisussa teräpalkin kulmaa säädetään hydraulisesti, jotta sen kulma säilyy koko ajan samana.

Uolevi Oristo

Avaa artikkelin PDF