Manitou esitteli kokonaan uuden pienen kurottajan, mallia MLT 420-60 H. Se kykenee nostamaan 2 000 kg kuorman 4,35 m korkeuteen ja pituussuunnassa 2,65 m eteenpäin. Moottorin (57 hv:n Kubota) huoltoa helpottaa sivuun kääntyvä jäähdytinsäleikkö. (JyK) Kuva: Jyrki Karkinen
Weidemann esitteli Agritechnicassa uutuutena mallin 9580. Sen edeltäjä on pyöräkuormaajamalli 9080, mutta uutta on nyt se, että se on samalla kurottaja, jonka kuormauskorkeus on 5,48 m. Voimansiirto on hydrostaattinen ja suurin ajonopeus on 40 km/h ja vaihdekeppiä ei tarvita. Pyöräkuormaaja on ketterä, kääntöympyrä on 4,90 m. Kuormaaja on myös vetokone, vetokoukkuun voi panna 18 tn kuorman. (EH, JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Giant G5000 on Tobroco-Giantin uusin askel kohti yhä suurempia kuormaimia. Koneen paino on 5 200 kg ja kaatokuorma 3 510 kg. Moottorina on 55 kW:n (75 hv) Kubota. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Kramerin uutuus oli KL55.8T eli teleskooppipuomilla varustettu 11 tonnin kuormaaja. Kaatokuorma vakiokauhalla on 5 500 kg. Kokonsa puolesta uutuusmalli vastaa viime vuonna esiteltyä merkin suurinta tavanomaisilla aisoilla toteutettua 8155-kuormainta. Moottori on molemmissa malleissa Deutz TCD 3.6. Molemmissa koneissa on vakiona nelipyöräohjaus. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Bobcat esitteli ennakkoon uutta Taso 5 -moottorilla varustettua S450-mallia. Tämä sekä mallit S510 ja S530 tulevat myyntiin 2020 alussa ja ovat niin sanottua M-sarjaa, jotka valmistetaan Tsekin tehtaassa. Moottoriuudistus nostaa koneen tehoa ja mahdollistaa työskentelyn alemmalla kierrosalueella. Uusi moottori ei ole vaikuttanut koneen ulkomittoihin. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Cargo T955 (8.5m/5.5t) on ensimmäinen Fendt-merkin alla myytävä kurottaja. Fendt ei ole kuitenkaan lähtenyt yksin hankkeeseen, vaan yhteistyökumppanina on Sennebogen. Muista maatalouskurottajista poiketen T955:ssä on nouseva ohjaamo, mikä helpottaa merkittävästi korkealaitaisten perävaunujen kuormaamista. Kuljettajan silmien korkeus on ylimmillään tasolla 4,25 metriä. (UO, JL) Kuva: Uolevi Oristo
Claas Scorpion 960 (8.79m/6.0t) -kurottaja on uusi Liebherrin osaamisen pohjalta syntynyt malli. Se tulee korvaamaan aikaisemman Kramerin valmistaman 9055-mallin. Claasilta kerrottiin, että ensi vuoden aikana tullaan näkemään enemmän uusia Liebherr-pohjaisia kurottajia. (UO, JL) Kuva: Tapio Vesterinen
Avantin uutuus näyttelyssä oli välisarjan malli 735. Kuormaimen strategiset mitat ovat: nostokyky 1400 kg, nostokorkeus 3,1 m, suurin ajonopeus 14km/h ja paino 1800 kg. Merkille tyypillisesti erilaisia työlaitteita on saatavana runsaasti. (JyK) Kuva: Jyrki Karkinen
Sähkötoimintaisen teleskooppitrukin oli tuonut näytteille myös JCB. Sen 30-19E Teletruck ei pidä sisällään mitään erityistä uutta akkutekniikkaa, mutta JCB vakuuttaa, että kapasiteetti riittää yhden 8-tunnin työpäivän tarpeisiin. Lisäksi akut voidaan vaihtaa kahdessa minuutissa täysiin. Koneessa on JCB:n patentoima turvajärjestelmä, joka estää kaatumisen eteenpäin. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Diecillä ei pyöräkuormaimissa ollut varsinaista uutuutta. Kurottajapuolelta Dieci paljasti, että tulevaisuudessa Dana Rexrothin (huomaa nimiyhdistelmä) valmistamia hydromekaanisia HVT-vaihteistoja aletaan käyttää joissain malleissa. Agri Pivot T90 oli Diecin osaston suurin kone. T90:n suurin nostovoima on 4 100 kg ja moottori on 114 kW (153 hv) FPT. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Merlo esitteli sähkötoimista E-Farmer 25.5 -kurottajaansa. Näyttelyssä oli nelivetoinen versio, mutta vaihtoehtoisesti valmistukseen tulee myös 2-vetomalli. Mallinimi voidaan kirjoittaa myös muotoon E-Worker – kyse on käytännössä samasta koneesta. Tyyppinumero kertoo nostokapasiteetin olevan 2 500 kg. Koneen akkujen luvataan yltävän 8 tunnin työskentelyyn. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Cast on yksi suhteellisen tuore tulokas Italiasta. Se valmistaa seisten ajettavia minikuormaimia sekä kymmenkunta mallia tavallisia pienkuormaimia. 33TLX Carbon 1 300 kilon painoinen kuormain, joka nostaa 950 kg. Moottori on Kubota D 1305. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Worky-Quoad on Castin seisten ajettavien kuormainten tuotenimi. Etualalla Kubota-dieselin voimalla liikkuva SSQ 15D ja sen takana akkuversio SSQ Ecoquad. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Ludwig Fuchs Landmaschinen on tunnettu lietekärryistään, joita se on tehnyt vuodesta 1970 alkaen. Kuormaimet ovat olleet mukana tuotannossa vasta 20 vuotta. Fuchsin kuormaimet on suunnattu nimenomaan maatalousasiakkaille. F 800 edustaa valmistajan myydyintä sarjaa. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Schmidt-nimi tuo ehkä parhaiten mieleen haarukkatrukit tai etukuormaajat ja niihin liitettävät työlaitteet. Schmidt 2520 on pyöräkuormain, joka painaa 4 000 kg ja nostaa 1 800 kg. Koneen moottorista kerrottiin ainoastaan, että se on 4-sylinterinen diesel, jossa on tehoa 36,8 kW. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Kaweco on uusi kuormainmerkki. Se syntyi Reesink Productionin ostettua Quappenin kuormainliiketoiminnot. KW 37 Farmer on valmistajan suurin malli ja painaa 3 835 kg. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Quappen Q18 oli vielä näytillä Kawecon osastolla, vaikka edustikin nyt katoamassa olevaa tuotenimeä. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Neumeier myy muun muassa Sunward-kaivinkoneita. Neumeier-nimellä yritys markkinoi Kiinassa valmistettuja minikaivinkoneita sekä pieniä kuormaimia. Neumeier NH 50 on maatalouskäyttöön tarkoitettu minikuormain, jossa on moottorina 4-sylinterinen Perkins. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Knikmops on tavallaan jo vanha tekijä alalla, sillä se aloitti pienkuormaimien valmistuksen Belgiassa jo 30 vuotta sitten. Ensimmäinen malli oli kolmipyöräinen Rollmops, jota tosin ei voi pitää varsinaisena kuormaimena. Kuvassa näkyvä KM 250 tuli tuotantoon vuonna 2008. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Toyo on yksi monista tuoreista pienkuormainmerkeistä. Sen markkinoinnissa korostetaan, että kone on koottu tunnettujen valmistajien komponenteista: moottori on Kubota, hydraulinen voimansiirto Bondioli & Pavesi ja työhydrauliikka Bucher. Valmistusmaata ei markkinointimateriaalissa ilmoitettu. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Tätä pikkuista tela-Bobcatia tuskin oli tarkoitettu vakavasti otettavaksi malliksi. Nelitelainen kuormaaja oli nimetty tutkielmaksi ja sellaiseksi se saattaa jäädäkin, vaikka ajatus mahdollisuudesta vaihtaa normaali pyöräkone helposti telakoneeksi voisi joissain tapauksissa olla perusteltu. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Wernsmann-Industrieservice on alkanut myymään Hofknecht-nimisiä kuormaimia. Koneen ulkonäkö muistutti vahvasti lukuisia muita eri tuotenimillä myytäviä vastaavia koneita. Agritechnicassa oli näytteillä malli HL 800. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Tela-alustainen Multione 10.9 -kuormain toimi Agritechnicassa osaston vetonaulana yhdessä sähkökäyttöisen EZ8:n kanssa. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Kuormainten ja kurottajien merkkikirjo tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Näiden koneiden markkinoille haluavat mukaan suuret maatalous- ja maanrakennuskonevalmistajat sekä lukuisat pienemmät yrittäjät. Eikä ihme, sillä erilaisten kuormainten kappalemääräinen myynti on ollut kasvussa.
Syy tähän kehitykseen on hyvin yksinkertainen: tilakoko kasvaa ja suuremmissa tuotantoyksiköissä työvaiheita optimoidaan hankkimalla kuhunkin tarpeeseen parhaiten sopiva työkone. Kurottajat ja pyöräkuormaimet ovat omissa töissään voittamattomat.
Samasta syystä useat pienkuormainten valmistajat ovat vähitellen hivuttaneet konevalikoimaansa kohti täysikokoisia kuormaimia. Tälläkin kertaa voitiin nähdä pari uutuuskonetta, jotka olivat valmistajilleen tähän mennessä suurimmat mallit.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Pienet ja keskikokoiset kuormaimet ja kurottajat ovat myös houkutteleva kohde konevalmistajalle. Niiden tekniikka on suhteellisen yksinkertaista ja komponenttien hinnat ovat siitä syystä edullisia, joten kokonaiselle tuotteelle on helppo saada asiakasta houkutteleva hinta.
Monella pienkuormainvalmistaja esitteli sähkökäyttöiset mallinsa jo viime kerralla. Tällä kertaa sekä JCB että Merlo olivat tuoneet messuille sähkökurottajansa. JCB:n kurottaja oli jo valmis myyntimalli, kun taas Merlon koneet tulevat myyntiin ehkä vuonna 2021. n