Weteraani
Kokeilu

Koneviesti testasi, onko Smert Turistov -retkikeitin lempinimensä mukaisesti ”Turistien surma” – keitin on neuvostoliittolaisen suihkumoottoritehtaan valmistama

Neuvostoliittolainen bensakäyttöinen retkikeitin sai aikanaan arveluttavan lempinimen Smert Turistov eli turistien surma. Kuolemaa uhmaava testiryhmämme otti selvää, oliko laite nimensä väärti.
Kimmo Kotta

Muuan virolainen tuttava kertoili vuosia sitten, kuinka neuvostoajan erikoistehtaat tekivät myös siviilituotteita, jotka olivat yleensä melko tasokkkaita. Hänellä itsellään oli Tupolev-tehtaan valmistama alumiininen puutarhakalusto, jonka tuolit kestäisivät vaikka norsun istahtamisen.

Hieman myöhemmin eräs pitkiä aikoja Venäjällä viettänyt kuoma tarinoi bensakeittimestä, jota sanottiin turistien surmaksi. Hurjankuuloinen nimi oli jäänyt Juniorin mieleen – sen on pakko olla fiksu vekotin. Niinpä sain hiljattain lahjaksi aidon ja alkuperäisen turistien surman, viralliselta nimeltään Primus Turistskij, joka on nykyään keräilyharvinaisuus.

Käyttöohjetta tutkiessa se paljastui lentokonemoottoritehtaan tekemäksi. Keittimen oli valmistanut toukokuussa 1985 Moskovskoje Mašinostroitelnoje Proizvodstvennoje Obedinenije (Moskovan tuotannollinen konerakennusyhdistys), jonka suomalaisten kannalta tunnetuimpia tuotteita olivat Tumanski-suihkumoottorit, joita käytettiin Ilmavoimien kalustoon vuosina 1963–98 kuuluneissa Mig-hävittäjissä. Jos suihkumoottoritehdas ei osaa tehdä keitintä, niin sitten ei kukaan.

Smert Turistov -retkikeitin:

  • Neuvostoliittolaisen suihkumoottoritehtaan valmistama retkikeitin
  • Toimii bensiinillä. Keittimen sytyttäminen tehdään vastaavalla tavalla kuin vanhoissa Petromaxeissa ja puhalluslampuissa
  • Lempinimi: Turistien surma

Bensa kaasuksi

Hyvin pieneen tilaan kompaktisti pakattua laitetta piti päästä kokeilemaan, surmankin uhalla. Siispä ysikasi-bensiiniä 1,2 desin vetoiseen säiliöön ja varoventtiilillä varustettu korkki tiiviisti kiinni. Seuraavaksi pieni loraus esilämmittimen altaaseen ja tulta perään. Esilämmittimen tarkoituksena on kuumentaa putkistoa ja säiliötä sen verran, että niihin alkaa kehittyä painetta, jolloin bensa kaasuuntuu. Kun lämmitysbensa alkaa olla lopuillaan, avataan venttiiliä, jolloin poltin syttyy ja alkaa palaa kaasukeittimen tapaan tohisevalla sinisellä liekillä.

Ilmeisesti meikeläinen bensa soveltuu "neukku-priimukseen" heikommin, kuin käyttöohjeessa suositeltu 72-oktaaninen, jota ei kokeilun aikaan ollut käytettävissä. Esilämmitys ei ottanut onnistuakseen, sillä allas piti täyttää pariin otteeseen, ennen kuin polttimeen tuli eloa. Liekki oli vain lyhyen aikaa sininen ja muuttui nopeasti oranssiksi, samalla loppui polttimesta tohina, eli siellä paloi bensa, eikä bensasta kehittynyt kaasu.

Tilanne korjantui, kun esilämmitykseen vaihdettiin Sinoli, joka palaa riittoisammin, eikä tuota nokea. Netissä tiedettiin, että pienkonebensa toimii mittarista otettua paremmin ja näin oli myös käytännössä. Kaasuuntumiseen meni manuaalissa luvatut pari minuuttia, jonka jälkeen reiällinen keittolevy polttimen päälle ja pannua tulelle. Jos kaasunkehitys meinaa heiketä, niin säiliön ja polttimen välissä on suojalevy, jonka voi nostaa ylös, jolloin säiliö lämpenee tehokkaammin. Korkin varoventtiili varjelee liialta paineelta. Kesken keittämisen korkkia ei pidä mennä raottamaan, voi leimahtaa ilkeästi.

Kimmo Kotta
"Primus Turistskij"-retkikeitin on pakattu mitoiltaan 13 x 13 x 8-senttiseen peltiaskiin, joka muuttuu parissa sekunnissa keitinalustaksi. Keitin koostuu 1,2 desin vetoisesta bensasäiliöstä ja säädettävästä suojalevystä, säätöventtiilistä, polttimesta ja sen alla olevasta esilämmitysaltaasta, sekä irrallisesta keittolevystä. Varusteisiin kuuluu muovinen täyttösuppilo ja avain, joka käy jokaiseen keittimen liitokseen. Polttoainesäiliön korkissa on varoventtiili.

Ei nimi keitintä pahenna

Koevesi saatiin lopulta kiehumaan, kun käyttöön otettiin oikeanlaiset aineet. Lämmitys ei onnistunut ihan manuaalin lupaamassa 7 minuutissa, mutta ohutpohjaisessa alumiiniastiassa 20 plusasteen kelissä se saattaa onnistuakin. Bensakeittimen etu kaasukeittimeen verrattuna on ollut polttoaineen saatavuudessa, neuvostoturistin ei ole tarvinnut huolehtia kaasun riittävyydestä. Jos tsaikan keitto tai blinien paisto on katkennut polttoaineen loppumiseen, niin lisää on saanut Mossen tai Uralin tankista imaisemalla.

Turistien surma on toiminut myös Siperian talvessa, nestekaasun höyrystyminenhän alkaa takkuilla kovassa pakkasessa. Pieniä esivalmistelujahan siinä on tankkaamisineen ja esilämmityksineen, mutta sytytyshetkeä odotellessaan neuvostometsuri- tai retkeilijä on voinut kääriä mehevän mahorkkasätkän.

Keittimen pahaenteinen nimi osoittautui liioitteluksi: 2-henkisen testiryhmän molemmat jäsenet ovat edelleen hyvässä kunnossa ja näkökykykin on tallella. Tuskinpa keitin on syynä yhdenkään turistin kuolemaan, mutta reiluja metsäpaloja niillä on varmasti saatu aikaiseksi.

Testaus: Asmo ja Kimmo Kotta

Kimmo Kotta
Keittoprosessin alkajaisiksi polttimen alla olevaan altaaseen lorautetaan bensaa tai Sinolia ja tuikataan se tuleen. Liekki lämmittää putkistossa ja säiliössä olevaa bensiiniä, joka alkaa parin minuutin kuluttua kaasuuntua. Kun venttiiliä avataan, alkaa poltin palaa sinisellä liekillä. Vesilitran luvataan kiehuvan korkeintaan 20-senttisessä alumiinikattilassa 7–8 minuutissa, jos ulkoilman lämpötila on +20 astetta.

KIITÄMME & MOITIMME:
  • Halpa ja helposti saatava polttoaine
  • Mahtuu pieneen tilaan
  • Itsepuhdistuva suutin
  • Yksinkertainen rakenne
  • Toimii kovallakin pakkasella
  • Vaatii esivalmisteluja
  • Haisee bensalle
  • Tarvitsee tuulensuojan
  • Hauraat tiivisteet

Lue lisää