JCB jatkaa vetykokeilujaan – nyt pakettiauto vetymoottorilla
JCB tutkii ja testaa vedyn käyttöä eri sovelluksissa. Nyt JCB on esitellyt toisen autoon tarkoitetun ratkaisun asentamalla vetymoottorin Mercedes-Benz Sprinter -pakettiautoon.
JCB:n vetyprojektiin on investoitu 100 miljoonaa puntaa. Lordi Bamford esittelee Mercedes-Banz Sprinteriin jälkiasennettua vetypolttomoottoritekniikkaa. Hän korostaa, että vety on yksi varteenotettava vaihtoehdoista päästä hiilineutraliustavoitteisiin. Kuva: ValmistajaBrittiläinen konevalmistaja JCB on valmistanut jo 70 vetymoottoria projektissa, jota on toteutettu 150 insinöörin voimin. Moottoreita käytetään JCB:n yhdistelmäkoneissa sekä Loadall-materiaalinkäsittelykoneissa. Nyt esitellyn Mercedes-Benz Sprinterin vetymoottori on sama, mitä JCB on käyttänyt työkoneissaan. Muutostyö dieselistä vetypakettiautoksi kesti noin kaksi viikkoa. Tämä on JCB:n toinen autosovellus, sillä aiemmin he rakensivat 7,5 tonnin Mercedes-Benz kuorma-autosta vetyä voimanlähteenä käyttävän ajoneuvon.
”Asensimme vetytekniikan tähän pakettiautoon osoittaaksemme kuinka helppoa lopulta on muuttaa polttomoottoriautoja vetykäyttöisiksi ja kuinka laajalti vetytekniikkaa voidaan käyttää sekä työkoneissa että ajoneuvoissa. Vaikka autojen muutostyöt eivät ole JCB:n ydintoimintaa, osoittaa tämä hyvin sen, että on olemassa vaihtoehtoja akkukäyttöisille ajoneuvoille”, JCB:n hallituksen puheenjohtaja Lordi Anthony Bamford korostaa.
JCB on maailman ensimmäisiä konevalmistajia, jotka ovat kehittäneet käyttökelpoisia vetykäyttöisiä rakennus- ja maatalouskoneita. JCB esitteli viimei vuonna ensimmäisenä vedyn mobiilitankkauslaitteen, joka tarjoaa mahdollisuuden tankata vetykäyttöisiä koneita paikan päällä työmailla. JCB:n vetypolttomoottorit valmistetaan Englannissa Darbyshiressä JCB:n Power Systems tuotantoyksikössä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



