Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu – siirtymäaikoihin muutoksia

Ajoneuvoalan komponentti- ja raaka-ainepula vaikuttaa myös tieliikenne- ja ajoneuvolakeihin tehtyihin määräyksiin. Raakapuukuorman varmistamisen siirtymäajan piti loppua 1.1.2022. Nyt siirtymäaikaa on jatkettu ja vaatimuksia sovelletaan 1.7.2022 alkaen.
Siirtymäaikaa jatkettiin, koska Covid-19-pandemiasta johtuen ajoneuvoteollisuuden komponenteissa on ollut vaikeasti ennakoitavia saatavuusongelmia. Joulukuun 2021 aikana on käynyt ilmi, että merkittävä määrä ajoneuvoja odottaa uusia kiristimiä ja määräyksen tarkoitettu voimaantulo heti vuoden 2022 alusta aiheuttaisi tässä tilanteessa merkittäviä ongelmia raakapuukuljetusten hoitamiseen.
Määräyksessä todetaan raakapuukuormien sidonnan osalta, että puutavaranipun sidosten yhteenlasketun nimellislujuuden tulee olla vähintään 0,2-kertainen puutavaranipun massaan nähden ja kiristysvoiman 0,05-kertainen puutavaranipun massaan nähden. Jos puutavaranipun edessä ei ole sermiä tai toista nippua, tulee puutavaranipun sidonnan nimellislujuuden ja kiristysvoiman olla 1,5-kertainen edellä mainittuihin vaatimuksiin nähden. Ajoneuvoon kiinteästi asennettuihin raakapuun sidontavälineisiin tulee merkitä niiden nimellislujuus ja niiden tuottama kiristysvoima.
Lue lisää
Osaston luetuimmat
- Avant Tecnolle oma myyntiketju20.5.
- Ota koneestasi arvokkaat GPS-laitteet ainakin yöksi talteen – yöksi pellolle jätetty kylvötraktori houkutus varkaalle20.5.
- Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään17.5.
- Häggblom möi osan liiketoiminnastaan – varaosa- ja kulutusosapalvelut sekä alavaunuosaamisen italialaisille17.5.
- Volkswgen ID.Buzz Cargo -täyssähköpakettiauto on esitelty15.3.
- Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa17.5.
- Maxus e-deliver 3 -mallisto uudistui – nyt mukana täysin uusi malliversio13.5.