Baltimoren siltaonnettomuus vaikutti maatalouskonekauppaan
Euroopan ja USA:n välisen maatalouskonekaupan tärkein vienti- ja tuontisatama joutui suljetuksi maaliskuussa tapahtuneen siltaonnettomuuden seurauksena.
Euroopasta viedään USA:han runsaasti suuritehoisia traktoreita. Eurooppalaisista valmistajista muun muassa Fendt on menestynyt USA:n traktorimarkkinoilla. Kuva: ValmistajaBaltimoren satama on ollut suurikokoisten maatalouskoneiden tärkein tuonti- ja vientisatama USA:n ja Euroopan välisessä kaupassa. Laivojen pääsy satamaan estyi 26. maaliskuuta tapahtuneen onnettomuuden seurauksena, kun satamasta lähtenyt konttilaiva osui yhteen Francis Scott Key Bridge -sillan kannattimista. Muun muassa sillan pääkaari romahti veteen tukkien laivaväylän.
Sataman sulkemisella voi olla huomattava vaikutus eräiden maatalouskoneiden kauppaan USA:ssa ja Euroopassa. Vaikutus kohdistuu erityisesti suuritehoisiin traktoreihin ja sadonkorjuukoneisiin, joita on kulkenut sataman kautta molempiin suuntiin.
Väylän auki saamiseksi on ryhdytty poikkeuksellisen suurimittaisiin toimiin ja USA:n liittovaltio ja osavaltion hallinto ovat ohjanneet saatavilla olevia resursseja laivaliikenteen avaamiseksi ja asettanut muun muassa armeijan yksiköitä raivaustyöhön. Armeijan insinöörijoukkojen asiantuntijoiden arvion mukaan satama voidaan avata rajoitetulle liikenteelle huhtikuun loppuun mennessä ja se voisi olla täysin toiminnassa toukokuun lopussa.
Maatalouskonekaupan osalta tilanteen tekee hyvin haitalliseksi se tosiasia, että seisokissa kuluvat kevätkuukaudet olisivat olleet konekaupan tärkein sesonki. Monet ajoissa koneen varanneet eivät tule saamaan ostamaansa konetta alkavalle sesongille. Lisäksi lukuisia kauppoja on jo voinut peruuntua, koska myyjillä ei ole ollut antaa mitään tietoa siitä, koska kone voisi mahdollisesti saapua asiakkaalle.
USA:ssa käytetyn luokittelun mukaisia suuritehoisia eli yli 174 hv:n traktoreita tuotiin maahan viime vuonna Baltimoren sataman kautta lähes miljardin dollarin arvosta. Se on 70 prosenttia kyseisen teholuokan traktorien tuonnista.
Vielä tätä suurempi merkitys Baltimoren satamalla on ollut Eurooppaan ja muualle maailmaan suuntautuvassa viennissä. Kyseisen teholuokan traktoriviennistä kulki viime vuonna 83 % Baltimoren kautta. Vuoden 2024 alussa ennen onnettomuutta peräti 93 % näistä traktoreista laivattiin Baltimoressa.
Baltimoren osuus koneiden laivauksessa on kasvanut voimakkaasti muutaman viime vuoden aikana. Tähän on useita syitä, kuten satamien erikoistuminen erityyppisten rahtien käsittelyyn ja rautatieyhtiöillä käytettävissä olevat reitit ja mahdollisuudet järjestää kuljetukset tehtailta satamaan ja satamasta dealereille.
Näistä syistä myös seuraa se, että Baltimoren sataman liikennettä ei voida vaivattomasti ohjata johonkin toiseen satamaan USA:n itärannikolla. Parhaimmassa tapauksessa uusi reitti lisää kuljetukseen menevää aikaa noin viikolla.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


