Citroënin vetypakettiauto koekäyttöön

Citroënin ensimmäiset ë-Jumpy vetypakettiautot valmistuvat tuotantolinjalta. Koekäytön aloittaa vesi- ja jätehuoltoalan konserni Suez tuotantolaitoksellaan Ranskassa.
SUEZ saa nyt ensimmäisen ë-Jumpy-vetypakettiauton testikäyttöön todellisiin olosuhteisiin kahdeksi viikoksi. Käytännössä auto tulee kiertämään yhtiön lukuisissa päivittäisissä operationaalisen valvonnan käyttötarpeissa. Testikäyttö palvelee molempia osapuolia ja toimii Citroënille mahdollisuutena saada kokemuksia uuden teknologian kehitystyön onnistumiselle aidoissa käyttöolosuhteissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Vety ë-Jumpyssa akusto on sijoitettu istuinten alapuolelle ja kolme vetysäiliötä lattian alapuolelle. Näin vety ë-Jumpyn lastaustilavuus ei kärsi uudesta voimanlähteestä. Mallin molemmat saatavilla olevat pituudet ovatkin ominaisuuksiltaan täysin samat täyssähköversioihin verrattuna.
Vety ë-Jumpyssa akusto on sijoitettu istuinten alapuolelle ja kolme vetysäiliötä lattian alapuolelle. Näin vety ë-Jumpyn lastaustilavuus ei kärsi uudesta voimanlähteestä. Mallin molemmat saatavilla olevat pituudet ovatkin ominaisuuksiltaan täysin samat täyssähköversioihin verrattuna. Kuva: Valmistaja

Vuoden alussa julkistettu polttokennoteknologia tulee nyt konkreettiseksi ensimmäisen Citroën vety ë-Jumpyn valmistumisen myötä. Samalla Citroën on yksi ensimmäisistä valmistajista, joka on ottanut tuotantoon tämän tulevaisuuden uuden energiaratkaisun.

Vety on suunniteltu ratkaisuksi niille, joiden päivittäinen ajotarve on enemmän kuin 300 km, joille polttoaineen pikainen täydennys on tärkeässä roolissa päivittäisten työsuoritteiden toteuttamiseksi, tai jos yritykselle on tärkeää päästä ajamaan sisään päästörajoitettuihin kaupunginkeskustoihin yhtä lailla, kun tehdä siirtymiä korkeiden nopeusrajoitusten teillä.

Vety ë-Jumpy hyödyntää kahta toistaan täydentävää työntövoimajärjestelmää: energiavarastona ja sähkön tuottajana toimivaa akkua sekä polttokennoja, jotka muuntavat vedyn ja ilmassa olevan hapen sähköksi, vedeksi ja lämmöksi. Sähkömoottori, joka saa päävirtansa 45 kW polttokennoilta, kykenee tarjoamaan pidennetyn toimintamatkan jopa 350 km. 10,5 kWh litium-ion akku toimii järjestelmän varalla ja mahdollistaa 50 km:n (WLTP-arvo) lisän toimintamatkaan. Lisäksi akku tuottaa tärkeää lisätehoa moottorille ja tuo lisää suorituskykyä etenkin kiihdytyksiin. Se myös mahdollistaa energian talteenoton vauhdin hidastuessa ja jarrutettaessa. Yhdessä nämä tuottavat yli 400 km:n toimintamatkan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vety ë-Jumpyn lataaminen käy 20 kertaa nopeammin kuin sähköauton lataus (verrattuna lataamiseen julkisella 100kW latausasemalla). Kolmen vetysäiliön (4,4 kg) täyttö vie kolmisen minuuttia ja säästää näin aikaa ja lisää työajan tuottavuutta.

Vety ë-Jumpyssa akusto on sijoitettu istuinten alapuolelle ja kolme vetysäiliötä lattian alapuolelle. Mallin molemmat saatavilla olevat pituudet ovatkin ominaisuuksiltaan täysin samat täyssähköversioihin verrattuna: lastaustilavuus 5,3m3 M-koossa ja ja 6,1m3 XL-koossa. Vastaavasti kantavuus sekä vetomassat ovat jopa 1000 kg – aivan kuten Jumpyn bensiini- ja dieselversioissa.

“Polttokennoteknologia on meille nyt todellisuutta, kun ensimmäinen vety ë-Jumpy valmistuu tuotannosta. Lisäyksenä jo kattavaan sähköisten pakettiautojen portfolioomme, tarjoaa vetyratkaisumme asiakkaille pidemmän toimintamatkan, ja erittäin nopea tankkausaika optimoi auton käyttöaikaa. Samaan aikaan mallissa säilyvät kaikki tutut ominaisuudet ja toiminnallisuudet. Vety kehityssuunnitelmineen on keskeinen ratkaisu laajaan valikoimaan hyötyajoneuvoja,” Citroenin tuote- ja strategiapäällikkö Laurence Hansen painottaa.

Citroënin vety ë-Jumpy kootaan Ranskassa SevelNordin tehtaalla ja tämän jälkeen viimeistellään STELLANTIS -yhtiön polttokennoteknologian osaamiskeskuksessa Rüsselsheimissa, Saksassa.