Tapahtumat ja yritykset

Elholla kivet kertaheitolla kärryille

Tuomas Anttila
Kuljetusasennossa sivukuljetin taittuu koneen kylkeen, eikä näin kasvata kuljetusleveyttä.

Kotimainen maatalouskonevalmistaja Elho tuo tänä syksynä markkinoille maailmanluokan uutuuden, sillä yritys on kehittänyt ainutlaatuisen kivenkeräyskoneen. Elho Scorpio 550 SF on sivukuljettimella varustettu kivenkeräyskone, jolla kivet karhotetaan, kerätään ja nostetaan kärryn kyytiin samanaikaisesti.

Suomessa on totuttu käyttämään karhottavia ja säiliöön kerääviä kivenkeräyskoneita, joiden säiliö tyhjennetään kippaamalla kärryyn tai pellon laitaan. Maailmalla yleisempi tapa on sen sijaan karhottaa kivet erillisellä ajokerralla. ”Muualta maailmassa on useita valmistajia, jotka tekevät sivukuljettimellisia kivenkeräyskoneita, mutta tietääksemme tämä on ainoa, joka sekä karhottaa että kuormaa sivulle. – – Normaalisti sivukuljettimellinen kivenkeräyskone ottaa pientä kiveä, noin perunan tai nyrkin kokoista, mutta ei isoa kiveä, kuten tämä”, kertoo Elhon tuotekehityksestä vastaava Johan Löfbacka.

Uutta noukkimesta eteenpäin

Koneen etuosa, eli karhottimet ja noukin ovat tuttua tekniikkaa markkinoille 5 vuotta sitten tulleesta Scorpio 550:sta. Sen sijaan säiliötä ei enää ole, vaan säiliön paikalla, noukkimen takana on kuljetin, joka vie kivet koneen takaosaan. Kuljetin on valmistettu kaivinkoneen telaketjusta, ja pinnassa on paksut Hardox-laput, sillä noukkimen jälkeinen kuljetin ottaa kaikkein eniten kiven iskuja vastaan. Kuljetinta ei voi käyttää varsinaisena säiliönä, mutta se voidaan hetkellisesti pysäyttää ja käyttää sitä puskurina esimerkiksi päistekäännöksissä tai esteitä väistäessä, mikä tekee työstä joustavaa.

Keskikuljetin heittää kivet sivukuljettimelle. Sivukuljettimesta ei ole kuitenkaan voitu tehdä suunnattoman järeää, että kone pysyy tasapainossa, joten kivet kimmotetaan jousitetun levyn kautta siten, että niillä on oikea nopeus ja suunta sivukuljettimelle tullessaan. Kuljettimella pystytään lastaamaan sujuvasti alle 2,5 metriä korkeisiin vaunuihin, ja karhottimen ja kärrytraktorin väliin jää noin 1–1,5 metriä pelivaraa.

Tukoksien varalta molempia kuljettimia voidaan peruuttaa. Vaikeampi tukos saadaan auki kääntämällä keskikuljetin pystyyn, jolloin kivet putoavat maahan ja ne voidaan kerätä noukkimella uudelleen kyytiin.

Tehokas työskentely ja puhtaat kivikuormat

Valmistajan mukaan sivukuljettimellisen koneen kapasiteetti on yli kaksinkertainen säiliökoneeseen verrattuna, jos työskennellään sellaisissa kohteissa, joissa täytyy joka tapauksessa olla vaunulla kuljettamassa kiviä pois. ”Tämä kone on suunniteltu miettien niitä maita, missä ei näy puita horisontissa. Mutta kyllä täällä Suomessakin on kiinnostusta”, Löfbacka selventää. Säiliökoneille on kuitenkin edelleen paikkansa varsinkin niillä työmailla, joilla kivet voi kipata pellon laitaan.

Tehokkaan työskentelyn lisäksi kuljettimista on toinenkin hyöty. Avaran sivukuljettimen läpi pääsee kivistä putoamaan multa, juuret ja oljet pois, jolloin niitä ei kärrätä turhaan, vaan ne päätyvät takaisin peltoon. Kivistä saadaan entistä puhtaampia lisävarusteena saatavalla puhaltimella, joka puhaltaa epäpuhtaudet pois, kun kivet lentävät keskikuljettimelta sivukuljettimelle.

Lue lisää