Konealan gallup: Moottori- ja raivaussahojen markkinanäkymät akkulaitteille?

Koneviesti kyseli maahantuojilta moottori- ja raivaussahojen markkinanäkymistä sekä akkutuotteiden roolista markkinoilla.
Andreas STIHL Oy:n maajohtaja Timo Lindström
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuluttajakaupan kysyntä vahvaa

Kysyntä STIHL moottori- ja raivaussahatuotteisiin on ollut varsin suuri, lähinnä kuluttajakaupan kasvun myötä. Kasvu tuonut paineita tuotantoon, tilanne parantunee vuoden kuluessa. Akkutuotteiden markkinat vahvistuvat vuonna 2022, kun markkinoille tulee tehokas STIHL MSA 300 -akkumoottorisaha. STIHL-akkutuotteiden osuus lähentelee jo kolmannesta. Täysveristä bensiiniraivaussahan korvaajaa ei ole vielä lanseerattu, nykytuotteet soveltuvat raskaaseen trimmeröintiin tai pienpuuston raivaukseen.

Maajohtaja Timo Lindström, Andreas STIHL Oy

Moottorisahoista 40 % akkukäyttöisiä

Luminen alkuvuosi on vaikuttanut moottori- ja raivaussahojen kauppaan. Raivaussahamarkkina on tänäkin vuonna vahva. Tulevaisuus on stabiili, akkukäyttöisissä välineissä kasvu tulee olemaan merkittävä. Akkutuotteet ovat entistä vahvemmassa roolissa, tuotteet kehittyvät. Markkinaosuus akkutuotteilla kasvaa merkittävästi tänäkin vuonna. Akkumoottorisahoissa rikottanee 40 % osuusraja, kappaleina mitattuna. Akkuraivaussahoissa kehityskaari ei ole saavuttanut samaa tasoa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kotimaan myyntipäällikkö Tuomas Kuivamäki, Oy Husqvarna Ab

Oy Husqvarna Ab kotimaan myyntipäällikkö Tuomas Kuivamäki
Oy Husqvarna Ab kotimaan myyntipäällikkö Tuomas Kuivamäki Kuva: Tuomas Kuivamäki

Kasvua odotetaan kaikissa kokoluokissa

Polttomoottorisahojen näkymät Stokkerin edustaman Echo:n osalta ovat hyvät. Kasvua odotetaan kaikissa kokoluokissa. Myyntiä varjostaa laitteiden saatavuuspula, johtuen maailmantilanteesta. Echolta tulee uusi polttomoottoriraivaussaha vuonna 2022, se tuo laajemman valikoiman Echolle myös raivaussahapuolelle. Akkutuotteiden osuus on noussut koko ajan, nyt niiden myynti edustaa noin 10 % kaikista myydyistä laitteista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tuotepäällikkö Tuomas Soikkeli, Stokker Oy

Stokker Oy:n tuotepäällikkö Tuomas Soikkeli
Stokker Oy:n tuotepäällikkö Tuomas Soikkeli Kuva: Tuomas Soikkeli

Lue myös mistä edellisessä Konealan gallupissa keskusteltiin:

Konealan gallup: Miten vallitsevaan komponenttipulaan kannattaa varautua?