Maatalous

Rengasmarkkinoilla VF-luokiteltujen renkaiden osuus kasvaa ja anturiteknologia yleistyy – myyntimäärät ovat piristyneet viime vuodesta.

Euroopan kova maatalouskonekaupan vauhti näkyy rengasmyynnissäkin. Useilla toimijoilla alkuvuoden kysyntä on ollut viime vuotta virkeämpää. Rengaskysynnässä VF-luokiteltujen renkaiden osuus näyttää kasvavan. Renkaiden anturiteknologia yleistyy.
Michel Velderman

Globaalia rengasmarkkinaa kommentoi Trelleborg Wheel Systemsin pääjohtaja Paolo Pompei: ”Vuosi 2020 oli vahva maatalous- ja metsäkonerenkaissa kaikkialla maailmassa, mutta talouden hidastuminen näkyi materiaalinkäsittelyssä ja rakennusalalla”. Koneviestin tietojen mukaan Suomessa teknologisten huippumallien, kuten VF-luokiteltujen renkaiden kysyntä korostuu.

"Suomi ja lähes koko logistiikka on pyörien päällä. Lehmät on hoidettava ja pellot viljeltävä”, sanailee Alliancea maahantuovan NDI Finlandin toimitusjohtaja Arto Somero. Hänen mukaansa lumitalvi näkyy, kun kiinteistökoneisiin on jonkin verran virkeämmin kysytty palarenkaita.

"Korona on kurittanut lähinnä henkilöautomarkkinan kysyntää, mutta muutoin vuosi 2020 oli hyvä," Somero arvioi. Hän ennustaa, että kevään aikana saattaa ilmetä jopa toimitusvaikeuksia, jos tehtailla ei koronasääntöjen vuoksi päästä täyteen kapasiteettiin ja konttipula hidastaa rahtausta.

Rengaspuolella näkyy myös traktorimyynnin virkeys. ”Traktorimyynnin ensiasennusluvut näyttävät hyvältä Continentalilla,” kertoo myyntipäällikkö Petri Enges. Joustavien VF-renkaiden kysyntä on vielä marginaalista, mutta hänen mukaansa kasvaa, kuten 65-sarjalaiset aikanaan. ”Nykyisin suurin osa uusista traktoreista tulee vähintään 65-sarjan renkailla. Traktorivalmistajat määrittävät renkaiden kehitystrendin,” hän toteaa.

Vredesteinin maatalous- ja maanrakennusrenkaiden erikoisasiantuntija Kaj Hirvaskari näkee, että leveitä renkaita myydään paripyörien kustannuksella. ”Uskomme VF-teknologiasta tulevan yleinen standardi, joka yleistyy myös kapeampiin renkaisiin ja työkonerenkaisiin,” Hirvaskari linjaa.

Michelinin avainasiakaspäällikkö Sami Kurikkala näkee, että urakointitraktoreiden rengastuksessa vaikuttavat eniten tieajo- ja peltoajo-ominaisuudet yhdistettynä, kun taas isoilla viljatiloilla VF-renkaissa vetopidot, puhdistuvuudet ja polttoainesäästöt korostuvat. Kurikkala näkee pienten pintapaineiden tärkeyden myös vaunupuolella.

Michelinin mallistossa Kurikkalan mukaan VF-renkaissa 60-sarjalainen Xeobib on kysytyin ja eniten käytetty ensiasennuksessa. ”Yli 200 hevosvoiman luokissa Axiobib2 yleistyy”, hän jatkaa. Kurikkalan mukaan Michelinin CTIS -paineensäätöjärjestelmä Zen@terraa kysytään isompiin traktoreihin. Se on ISOBUS-yhteensopiva.

”Nokian Renkailla kysyntä kohdistuu Ground King hybridimallistoon traktoritöiden monipuolistuessa,” kuvaa raskaiden renkaiden tuotepäällikkö Tero Saari. Hän näkee, että Pohjoismaissa traktorin on oltava monikäyttöinen, jolloin tehokkuusvaatimus näkyy renkaan monipuolisuudessa.

Monikäyttöisyyden vaatimus tiedetään myös Bridgestonella, joka tuli maatalousrenkaiden markkinoille 2017. ”Bridgestonen markkinaosuus on kasvanut 2020 aikana erityisesti monipuoliseen käyttöön suunnatun VX-Tractor-mallin vetämänä”, toteaa Business Segment Manager Janne Ulmanen Bridgestone Europen organisaatiosta.

Tämän hetken uutuudet

Continentalin uusimpia malleja ovat Petri Engesin mukaan VF TractorMaster ja VF TractorMaster Hybrid, jossa lämpötila- ja paineanturit ovat vakiona. Niiden käyttöönotto vaatii erillisen keskusyksikön ja antureiden aktivoinnin. Engesin mukaan Continentalin VF-renkaat ovat 70 km/h nopeusluokitettuja traktoriteknologian kehitystä silmällä pitäen. Enges kertoo, että uuden VF CombineMaster puimurirenkaan toimitukset alkavat lähitulevaisuudessa.

Vredesteinin uusi Traxion 65 korvaa edellisen Traxion+ -malliston 65-profiilin luokassa. Mukavuuteen on panostettu erityisesti ja valmistaja argumentoi renkaan olevan 29 % tavanomaista hiljaisempi. Vredestein tuo Kaj Hirvaskarin mukaan lähiaikoina markkinoille oman anturiratkaisunsa renkaisiin.

Michelinin kesällä 2020 esitelty Trailxbib on otettu Sami Kurikkalan mukaan hyvin vastaan markkinoilla. Malli noudattaa VF-luokituksen lisäksi Michelinin omaa Ultra Flex -teknologiaa ja soveltuu rengaspaineiden jatkuvaan säätelyyn.

Alliancelta on myös uutuuksia. Arto Someron mukaan lähiaikoina on tulossa vankaksi luonnehdittava uusi vaunurengas. Hän ei paljasta vielä uutuuden yksityiskohtia.

Tero Saari Nokian renkailta kertoo, että Nokian Intuitu-anturiratkaisu on antanut näkemystä, mihin suuntaan kehitystyötä suunnataan. Anturiratkaisun avulla nähdään, mitkä ovat oikeat rengaspaineet, jotta renkaista saadaan paras hyöty. Saari toteaa, että suuret julkistukset ovat tällä hetkellä luvassa ensi vuoden puolella.

Trelleborgin viimeisin uutuus traktoreihin on VF-luokassa oleva TM1000 Progressive Traction kaksoisripa-teknologialla.

Bridgestonen teknologinen huippumalli on VF-luokiteltu VT- Tractor, kertoo Janne Ulmanen. Hän jatkaa, että puimurimallistossa uuden Firestone Maxi Traction Harvest -malliston toimitukset alkavat maaliskuulla.

IF- ja VF-luokitukset

Rengasammattilaisten mukaan nyrkkisääntönä voidaan pitää, että IF-luokitus sallii 20 % enemmän kantavuutta tai vaihtoehtoisesti 20 % vähemmän ilmanpainetta. Sittemmin esitelty VF-luokitus antaa samaksi suhdeluvuksi 40 %.

Mitä seuraavaksi?

Claas on esitellyt CEMOS-järjestelmässään mahdollisuuden optimoida rengaspaineita traktorin käyttötarkoituksen mukaisesti. Ajatus on hyvä. Etuakselijousituksen ja takanostolaitteiden käyttöpaineiden perusteella pitäisi pystyä rengaskoon ja -merkin perusteella suosittelemaan rengaspaineet kunkin työmaan mukaisesti. Tällaiselle teknologialle olisi kentällä paljon tarvetta.

Tapio Vesterinen
Trelleborg on kehittänyt yhdessä akselivalmistaja Danan kanssa CTIS+ Inside -järjestelmän, joka on integroitavissa traktorin omaan paineilmajärjestelmään siten, että traktorin ulkopuolella ei näy ylimääräisiä letkuja. Ilma siirretään akselia pitkin navan lähistölle tulevaa letkua pitkin renkaaseen Trelleborgin omakehittämän pyörivän tiivisteen (nuoli) kautta. Järjestelmään kuuluu myös keskusyksikkö, joka vastaa renkaiden täyttämisestä ja oikeasta paineesta, ilmansa se saa traktorin omalta kompressorilta.
Lue lisää