Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Runko-ohjattu Allis-Chalmers 8550 -traktori painaa 12 tonnia – näin alkuperäisellä moottorilla varustettu malli päätyi iowalaiselle tilalle

    Zellerin tilan traktorin värinä on ollut aina oranssi. Isoisän ja isän jalanjäljissä myös Bryon Zeller on päätynyt Allis-Chalmersin traktoreihin. Paitsi että traktoreilla tehdään peltotöitä, iowalaisella tilalla myös keräily on muodostunut tärkeäksi osaksi Allis-Chalmers -tarinaa.
    Allis-Chalmerseja keräilevä ja niillä tilansa töitä tekevä Bryon Zeller hankki kokoelmaansa kauan himoitsemansa 8550-mallin näkemättä pelkkien kuvien perusteella. Ostosta ei ole tarvinnut katua.
    Allis-Chalmerseja keräilevä ja niillä tilansa töitä tekevä Bryon Zeller hankki kokoelmaansa kauan himoitsemansa 8550-mallin näkemättä pelkkien kuvien perusteella. Ostosta ei ole tarvinnut katua. Kuva: Marcus Pasveer

    Allis-Chalmers 8550:

    • Vuosimallin 1978 12 tonnia painava runko-ohjattu traktori.
    • Moottorina 305-hevosvoimainen, 12-litrainen kuusisylinterinen kaksoisahdettu Allis-Chalmers 6120T -moottori.
    • Vaihteistona 20x4-nopeuksinen Allis-Chalmersin valmistama powershift-vaihteisto, huippunopeus 30 km/h.

    Allis-Chalmersin traktorit valmistettiin Yhdysvalloissa Wisconsinissa. Tehtaalla on pitkä historia traktoreiden valmistuksessa. Tehdas panosti etenkin traktoreiden muotoiluun. Jo 50-luvun malleissa G, WD ja D konepeittojen muodot olivat pyöreitä ja maskit menevän näköisiä.

    Bryon Zellerin mukaan hyvännäköinen traktori meni jo aikoinaan helposti kaupaksi. Modernista ulkonäöstä huolimatta Allis-Chalmersilla oli vaikeuksia 70-luvulla tunkeutua kasvaville preeriatraktoreiden markkinoille, sillä kilpailijat olivat teknisesti askeleen edellä.

    Steiger tuli pelastamaan

    Markkinoille pääsyä helpottamaan kutsuttiin auttamaan kilpailija Steiger. Steigerilla suostuttiin siihen, että Steiger Bearcat -traktoreita maalattiin oranssiksi ja myytiin Allis-Chalmers 440 -nimellä. Malli nousikin nopeasti yllättävän suosituksi ja pian oli 1 000 traktoria saatu myytyä. Halu kehittää oma preeriatraktori oli kuitenkin edelleen vahva.

    Vuonna 1976 Allis-Chalmers 7580 saatiin valmiiksi. Traktori oli täysin omaa suunnittelua ja valmistettiin omalla tehtaalla Wisconsinissa. Suurin osa osista valmistettiin itse, osa pystyttiin hyödyntämään edellisestä 7000-sarjasta. Nälkä kasvoi syödessä ja vuonna 1977 esiteltiinkin suurempi lippulaivamalli 8550.

    Traktori oli teknisesti aiempaa edistyneempi ja varustettu omaa suunnittelua ja tuotantoa olevalla 300-hevosvoimaisella tuplaturbomoottorilla. Molemmille turboille oli oma pakoputkensa, mikä antoi traktorille sen tunnistettavan ulkonäön.

    ”Tuntuu pahalta, että oranssit Allis-Chalmers -traktorit ovat poistuneet markkinoilta”, Bryon sanoo nojaten Agco Gleaner -puimuriin. Zellerit ovat olleet lojaaleja wisconsinilaisvalmistajalle koko ikänsä, mutta jokin aika sitten kalustoon hankittiin myös uusi Agcon traktori.

    Allis-Chalmerskin päätyi nimittäin Agcon omistukseen. Uutena traktorina hankittiin Massey Ferguson. Bryonin mukaan Massey Fergusonin kanssa päästiin lähimmäksi Alliksen historiaa.

    Päätraktorin roolia hoiti pitkään Allis-Chalmers 305 yhdessä 7580-mallin kanssa. Bryonin isän hankkima Allis-Chalmers D17 vuodelta 1967 hoitaa edelleen tilan pienempiä töitä.

    Allis-Chalmers D17 hankittiin vuonna 1967 Bryonin tilalle. Traktori on edelleen käytössä, mutta se on siirretty jo kevyempiin tehtäviin.
    Allis-Chalmers D17 hankittiin vuonna 1967 Bryonin tilalle. Traktori on edelleen käytössä, mutta se on siirretty jo kevyempiin tehtäviin. Kuva: Marcus Pasveer

    Traktorin ohjauspyörä oli aikanaan puhtaanvalkoinen, mutta värin muutos kertoo traktorin olleen kovissa töissä koko ikänsä. Omistajan mukaan traktorin hydrauliikkajärjestelmä on edistynyt aikalaisekseen.

    Selvät suunnitelmat

    Bryon on aina tiennyt haluavansa elättää itsensä maanviljelyllä. Heti koulun päättämisen jälkeen vuonna 1976 hän hankki ensimmäisen oman traktorinsa, joka oli malliltaan WC – Allis-Chalmers tietenkin. Siitä lähtien hän alkoi metsästää oransseja traktoreita aktiivisesti.

    Tuohon aikaan vanhentuneita traktoreita pidettiin romuina, mutta Bryon piti niitä arvokkaana lisänä kasvavaan kokoelmaansa. Bryon pelastikin useita traktoreita sulatolta. ”On hauskaa nähdä, kuinka markkinat muuttuvat. Aikanaan kukaan ei ollut vanhoista traktoreista, mutta nykyisin ihmiset käyvät koputtamassa ovelle ja yrittävät ostaa klassikkotraktoreitani”, Bryon kertoo.

    Nykypäivänä Bryonin ladot ovat täynnä oransseja traktoreita. Mukaan mahtuu erittäin harvinaisiakin malleja. Jokaisella traktorilla on oma tarinansa. Kokoelmasta puuttui pitkään yksi malli, joka on tietenkin kuvien 8550.

    Bryon Zellerin toivelistalla oli ollut aina malli 8550 erikoisine muotoineen ja harvinaisine moottoreineen. Traktori sai jopa oman lempinimen wisconsinilaisella tehtaalla, jossa työntekijät ristivät kyseisen mallin ”Queen Maryksi”. Syynä tähän lienee ollut laivan tavoin konepellistä nousevat pakoputket.

    Oranssia väriä ja merkin logoa tunnustetaan myös tilan kyltissä.
    Oranssia väriä ja merkin logoa tunnustetaan myös tilan kyltissä. Kuva: Marcus Pasveer

    Siihen vertailukohdat tunnettuun höyrylaivaan jäävätkin. Traktori on varsin kapea ja ohjaamon seinät viistot. Vastaavaa muotoilua markkinoilla edustaakin lähinnä saman valmistajan 7000-sarjan mallit.

    Riski kannatti

    Bryon etsi traktoria intensiivisesti viiden vuoden ajan, tehtävä ei osoittautunut helpoksi. Muidenkin keräilijöiden mielenkiinto on siirtynyt pienistä traktoreista suurempiin, mikä tekee hyvien yksilöiden löytämisen vaikeaksi. Mallia 8550 valmistettiin vain reilut 2 000 kappaletta.

    Vaikka traktoria myytiin maailmanlaajuisesti, suurin osa traktoreista päätyi USA:n keskilänteen koviin maanmuokkaustöihin maissi- ja soijatiloille. Osa traktoreista on jo romutettu ja monen vielä olemassa olevan traktorin alkuperäinen Allis-Chalmers -moottori on korvattu Cumminsin tai Caterpillarin moottorilla, sillä alkuperäisen moottorin varaosien saanti on käynyt aina vain vaikeammaksi.

    Alkuperäisessä Allis-Chalmers moottorissa on kahdet pakosarjat, joista molemmat ruokkivat omaa turboaan. Molemmilta turboilta lähtee oma pakoputki.
    Alkuperäisessä Allis-Chalmers moottorissa on kahdet pakosarjat, joista molemmat ruokkivat omaa turboaan. Molemmilta turboilta lähtee oma pakoputki. Kuva: Marcus Pasveer

    Zeller päätti, että hänelle kelpaa vain alkuperäisellä moottorilla varustettu 8550. Kesällä 2017 Bryonia onnisti. Nebraskassa pulpahti myyntiin erittäin hyväkuntoisen näköinen alkuperäiskuntoinen traktori, joka ostettiin pikapikaa pelkkien kuvien perusteella.

    Kun traktori saapui lavettikyydillä Iowaan, ei ostosta tarvinnut katua. Traktori osoittautui olevan jopa odotettua paremmassa kunnossa. Edellinen omistaja oli pitänyt traktorista hyvää huolta 20-vuotisen omistuksensa aikana.

    Meksikolaiset hatut

    Vaikka Bryon Zeller on ollut Allis-Chalmers-keräilijä jo pitkään, on 8550-malli hänelle uusi tuttavuus. Tuntimittari osoittaa vain 3 400 tunnin lukemaa, mikä ei todennäköisesti pidä paikkansa. Oletettavasti tunteja on reilusti enemmän, mittari on saattanut pyörähtää ympäri useammankin kerran. Näille malleille ei ole harvinaista mittarin rikkoutuminenkaan.

    Omistaja-keräilijän mukaan oranssi väri ei kestä aikaa kovinkaan hyvin, se haalistuu nopeasti. Toisaalta tuoreena väri on todella näyttävä. Bryon pitää traktorin säilyneestä alkuperäiskunnosta, eikä aio maalata traktoria uudelleen.

    Traktorin varustukseen kuului jopa alkuperäiset paripyörien kiinnikkeet, joita kutsutaan yleisesti meksikolaisiksi hatuiksi niiden muodon vuoksi.

    Alkuperäisiä levikepyörien kiinnikkeitä kutsutaan meksikolaisiksi hatuiksi niiden muodon vuoksi.
    Alkuperäisiä levikepyörien kiinnikkeitä kutsutaan meksikolaisiksi hatuiksi niiden muodon vuoksi. Kuva: Marcus Pasveer

    Bryonin traktori on niin sanottua bare back -mallia, jossa ei ole lainkaan nostolaitetta. ”Traktori on tehty ainoastaan vetotöihin, vetokita onkin preeriaviljelijän paras ystävä”, omistaja kertoo.

    Mikäli levikepyörät jätetään huomiotta, on 8550 itse asiassa melko pieni traktori, sama koskee ohjaamoa. Bryonin traktorissa ei ole lainkaan nostolaitteita, se on suunniteltu ainoastaan vetotöihin.
    Mikäli levikepyörät jätetään huomiotta, on 8550 itse asiassa melko pieni traktori, sama koskee ohjaamoa. Bryonin traktorissa ei ole lainkaan nostolaitteita, se on suunniteltu ainoastaan vetotöihin. Kuva: Marcus Pasveer

    Helppo hallita

    Kapeassa ohjaamossa, johon kuljettaja kiipeää viittä askelmaa pitkin, on yllättävän mukavaa. Istuin ei ole enää alkuperäinen, se on otettu puimurista ja on alkuperäistä parempi istua. Ohjaamonäkyvyys on yllättävän hyvä. Lasipintaa on paljon ja ikkunoita on sijoitettu perinteisestä poikkeaviin paikkoihin, kuten taakse työkoneelle hyvän näkyvyyden tarjoavat lasit osoittavat.

    Ohjaamo on traktorin ulkomittoihin nähden pieni, mutta aikalaisekseen silti melko moderni. Kojelaudan päällä oleva mittari on jälkiasenteinen ahtopainemittari.
    Ohjaamo on traktorin ulkomittoihin nähden pieni, mutta aikalaisekseen silti melko moderni. Kojelaudan päällä oleva mittari on jälkiasenteinen ahtopainemittari. Kuva: Marcus Pasveer

    Ohjaamon lattialla on kaksi punaista painiketta. Ne ovat vaihteiston hallintaa varten. vaihteistossa on eteenpäin 20 vaihdetta. Allis-Chalmers kutsui powershift-vaihteistoaan ”Shift on the Go”-vaihteistoksi.

    Ulkopuolelta on hyvä pääsy traktorin komponenteille, kuten akuille, jotka on sijoitettu ulos liukuvaan kelkkaan. Myös konepeitto ja sivupaneelit ovat helpot avata huoltotoimia varten. Traktoria suunnitellessa on mietitty myös helppokäyttöisyyttä.

    Valmistaja on pyrkinyt helpottamaan huoltotöitä. Esimerkiksi akut on asennettu ohjaamon alle ulosliukuvaan telineeseen.
    Valmistaja on pyrkinyt helpottamaan huoltotöitä. Esimerkiksi akut on asennettu ohjaamon alle ulosliukuvaan telineeseen. Kuva: Marcus Pasveer

    Lorun loppu

    8550-malli ehti olla tuotannossa viisi vuotta, yhteensä 2 021 valmistui Wisconsinin tehtaalta vuoteen 1981 mennessä. Samana vuonna Allis-Chalmers esitteli mallin 4W-305.

    Tuohon aikaan tehtaan tulevaisuudennäkymät olivat jo synkät, sillä traktoreita ei käynyt enää kaupaksi vanhaan malliin.

    Allis-Chalmers 4W-305 oli pitkään Bryonin ykköstraktorina. Tämä malli oli 8550:n seuraaja ja esiteltiin vuonna 1981.
    Allis-Chalmers 4W-305 oli pitkään Bryonin ykköstraktorina. Tämä malli oli 8550:n seuraaja ja esiteltiin vuonna 1981. Kuva: Marcus Pasveer

    Vuonna 1985 tehdas siirtyi saksalaisen Humbolt-Deutzin omistukseen. Osa traktoreista myytiin vihreänä Deutz-Allis -nimellä, osa Deutzina oranssin värisenä.

    Saksalaisomistus ei kestänyt kauaa, sillä vuonna 1990 muodostettiin AGCO Allis. Siitä lähtien oranssit traktorit poistuivat markkinoilta ja Allis-Chalmers lakkasi olemasta.

    Suomennos: Tapio Vesterinen

    Painotietoja tarkastettu ja korjattu 9.11.2023