Maatalousrenkaiden markkinat ovat laajentuneet käyttötarkoituksen mukaan – tarkempi katsaus KoneAgriassa esillä olleisiin renkaisiin.

Traktorikaluston käyttötarkoituksen laajentuminen näkyy rengasmarkkinoilla. Tarjolla on monelta valmistajalta muutakin kuin perinteistä riparengasta. Tutustuimme uutuuksiin KoneAgria-näyttelyssä.
Continentalin VF Tractom Master Hybridissä on maatalouskäyttöön renkaan muotoilussa perinteiset hokit, mutta katkaistuna. Sivuttaispitoa parantaa salmiakkikuvio ja erillinen pala olkapäässä. Palojen välissä on korkea kannas tukevoittamassa rakennetta. Yhtenäinen keskipalarivistö tuo paremman vierinnän ja rullaavuutta maantielle.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yhä useampi rengasvalmistaja on kiinnostunut tarjoamaan isoihin traktoreihin maatalouteen ja maantielle suunniteltuja renkaita. Siirtoajo on lisääntynyt, joten useimpien maataloudessa käytettävien traktoreiden käyttötarkoitus on esimerkiksi lavetti-, turve- tai hakesiirrot kesällä ja talvella. Siksi uusien renkaiden pitäisi kestää painoa eli renkaalla pitää olla kantavuutta ja sen lisäksi renkaan pitää kestää nopeutta. Renkaan pitäisi olla lisäksi olla mahdollisimman pyöreä eli renkaat pitäisi saada myös tasapainoon.

Saako haluamansa renkaan?

  • Rengaskauppiaalla ei ole kaikkia kokoja saatavilla kaikista rengasmalleista
  • Toimitusajat ovat pitkiä. Tällöin haetaan muita vaihtoehtoja
  • Myös vanteiden saamisessa on vaikeuksia
Continentalilla on ollut saatavilla vähemmän yhdistettyyn maatalous- ja tiekäyttöön suunniteltuja renkaita, sillä mallisto on keskittynyt enemmän ripa- renkaisiin. KoneAgriassa esiteltiin Continentalin uusi VF Tractom Master Hybrid. Kyseessä on maatalouteen ja maantielle suunniteltu rengas, jolla voidaan pellolla ajaa 40 % pienemmällä paineella kuin tiellä. Kyseiset renkaat on varustettu vakiona paine- ja lämpötila-antureilla.
Continentalilla on ollut saatavilla vähemmän yhdistettyyn maatalous- ja tiekäyttöön suunniteltuja renkaita, sillä mallisto on keskittynyt enemmän ripa- renkaisiin. KoneAgriassa esiteltiin Continentalin uusi VF Tractom Master Hybrid. Kyseessä on maatalouteen ja maantielle suunniteltu rengas, jolla voidaan pellolla ajaa 40 % pienemmällä paineella kuin tiellä. Kyseiset renkaat on varustettu vakiona paine- ja lämpötila-antureilla. Kuva: Seppo Pentti
Alliance 585 on etenkin maansiirtoon suunniteltu rengastyyppi, jonka lamellirakenne on herättänyt mielenkiintoa. Rengastyyppi on kolme vuotta vanha ja nyt kokoja alkaa olla yleisimpiin käyttö- tarkoituksiin eli maatalous-, teollisuus-, kiinteistönhoito- ja maa- rakennuskäyttöön. Nopeusluokka 50 km/h riittää useimmiten.
Alliance 585 on etenkin maansiirtoon suunniteltu rengastyyppi, jonka lamellirakenne on herättänyt mielenkiintoa. Rengastyyppi on kolme vuotta vanha ja nyt kokoja alkaa olla yleisimpiin käyttö- tarkoituksiin eli maatalous-, teollisuus-, kiinteistönhoito- ja maa- rakennuskäyttöön. Nopeusluokka 50 km/h riittää useimmiten. Kuva: Seppo Pentti
Gripen Wheelsin osastolla oli tarjolla mielenkiintoinen vannekokonaisuus riviviljelijöille. Kyseessä on Pronarin valmistama modulirakenteinen Multilift-sovitteellinen vanne. Vannekokonaisuus on kolmeosainen, säädettävä ja se myydään traktorin napalevyyn kiinnitettävällä merkkikohtaisella sovitepalalla. Maahantuojalla on komponentteja, joista kasataan asiakkaalle toimiva kokonaisuus.
Gripen Wheelsin osastolla oli tarjolla mielenkiintoinen vannekokonaisuus riviviljelijöille. Kyseessä on Pronarin valmistama modulirakenteinen Multilift-sovitteellinen vanne. Vannekokonaisuus on kolmeosainen, säädettävä ja se myydään traktorin napalevyyn kiinnitettävällä merkkikohtaisella sovitepalalla. Maahantuojalla on komponentteja, joista kasataan asiakkaalle toimiva kokonaisuus. Kuva: Seppo Pentti

Rengasuutuuksia vähän esillä

Todellisia rengasuutuuksia oli näyttelyssä vähän. Continental oli ensimmäistä kertaa esillä uutuudellaan. Moneen rengastyyppiin on tullut lisää kokoja, jolloin renkaat ovat yhä useamman hankittavissa. Rengastehtaille uuden rengastyypin tuonti markkinoille on hidasta. Ensin pitää saada rengastyypille hyväksyntä markkinoilla ja käyttäjiä niille rengasko’oille, joita tuodaan myyntiin ensin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Michelin TrailXPip on perävaunupyörä joustavalla Ultralfex-rungolla. Rengas on suunniteltu tieajoon ja etenkin käytettäväksi ilmajousituksen kanssa. Keskialue on yhtenäinen, jolloin rengas on hiljainen. Rivat antavat kulkuun vakautta. Paineskaala on laaja, peltokäytössä paine voi olla 0,8 baria ja kovemmalla paineella rengas sopii rajuun tieajoon. Hokki on pieni ja väli ohut, jolloin rengas puhdistuu herkästi.
Michelin TrailXPip on perävaunupyörä joustavalla Ultralfex-rungolla. Rengas on suunniteltu tieajoon ja etenkin käytettäväksi ilmajousituksen kanssa. Keskialue on yhtenäinen, jolloin rengas on hiljainen. Rivat antavat kulkuun vakautta. Paineskaala on laaja, peltokäytössä paine voi olla 0,8 baria ja kovemmalla paineella rengas sopii rajuun tieajoon. Hokki on pieni ja väli ohut, jolloin rengas puhdistuu herkästi. Kuva: Seppo Pentti
Michelin valmistaa kaikki traktorirenkaansa Euroopassa ja melkein kaikki Ranskassa. RoadBib on kolme vuotta sitten lanseerattu rengastyyppi, josta on nyt tarjolla paljon uusia kokoja. Rengas sopii raskaaseen ympärivuotiseen käyttöön ja parhaimmillaan se on asfaltilla ja kiinteistötöissä. Ripa on katkaistu ja kolottu rivan sisältä, jolloin saadaan lisää pitoa sivusuunnassa ja keskusta on yhtenäinen, mikä tuo vakautta. Nopeusluokkia on tarjolla 70 km/h saakka.
Michelin valmistaa kaikki traktorirenkaansa Euroopassa ja melkein kaikki Ranskassa. RoadBib on kolme vuotta sitten lanseerattu rengastyyppi, josta on nyt tarjolla paljon uusia kokoja. Rengas sopii raskaaseen ympärivuotiseen käyttöön ja parhaimmillaan se on asfaltilla ja kiinteistötöissä. Ripa on katkaistu ja kolottu rivan sisältä, jolloin saadaan lisää pitoa sivusuunnassa ja keskusta on yhtenäinen, mikä tuo vakautta. Nopeusluokkia on tarjolla 70 km/h saakka. Kuva: Seppo Pentti
Michelinin CrossGrip on palarengas ympärivuotiseen käyttöön. Mallistoa on kehitetty kantavampaan suuntaan, eli raskaaseen etukuormainkäyttöön saadaan tukevampi rengas. Keskipalojen tyvessä on ylimääräinen kannas tukevoittamassa halkaistun palan rakennetta. Rengaskuvion etuna on myös se, että renkaat voivat pyöriä kumpaankin suuntaan. Rengas voidaan vaihtaa koneen toiselle puolelle, jolloin kuluminen on tasaisempaa ja renkaat toimivat pidempään.
Michelinin CrossGrip on palarengas ympärivuotiseen käyttöön. Mallistoa on kehitetty kantavampaan suuntaan, eli raskaaseen etukuormainkäyttöön saadaan tukevampi rengas. Keskipalojen tyvessä on ylimääräinen kannas tukevoittamassa halkaistun palan rakennetta. Rengaskuvion etuna on myös se, että renkaat voivat pyöriä kumpaankin suuntaan. Rengas voidaan vaihtaa koneen toiselle puolelle, jolloin kuluminen on tasaisempaa ja renkaat toimivat pidempään. Kuva: Seppo Pentti

Kommentti: Ei väkisin

Muutamalla rengasosastolla keskusteltiin asiasta, joka monella valitettavasti on päässyt unohtumaan – eli siitä, että renkaita ei pitäisi kääntää paikallaan. Vuosikymmeniä sitten tätä ongelmaa ei ollut, kun renkaat piti kääntää lihasvoimalla ilman tehostinta. Nyt kun ohjaus on tehostettu ja voimaa riittää, kuljettaja ei ehkä muista tai huomaa, että paikallaan käännettäessä ohjauslaitteet joutuvat suurelle mekaaniselle rasitukselle. Etenkin etukuormaintyössä traktorilla rasitus on valtava, jos etukuormain on lastattu. Mitä leveämpi on rengas, sitä enemmän pitäisi varoa renkaiden kääntämistä paikallaan.