Palkitut koneinnovaatiot saatava markkinoille mahdollisimman pian – konevalmistajilla kahden vuoden sykli
Maatalouskonealan vuosikalenterissa koneuutuuksien esittely tapahtuu yleensä loppuvuodesta, jolloin pyritään edistämään konevalmistajien tuotteiden myyntiä sadonkorjuun ja vuodenvaihteen välisenä aikana.
Steyrin Hybrid CVT- modulaarinen hybridikonsepti palkittiin Agritechnica 2023 -näyttelyssä hopea mitalilla. Kuvituskuva. Kuva: Seppo PenttiUutuudet eivät välttämättä ole vielä myynnissä tässä vaiheessa, mutta merkittävät innovaatiot edistävät saman yrityksen muiden tuotteiden myyntiä kohottamalla tuoteperheen ja koneyrityksen laatu- ja kyvykkyysvaikutelmaa.
Vuosikalenterin lisäksi on vakiintunut kaksivuosikalenteri. Euroopassa valmistajat keskittävät innovaatioiden julkistamisprosesseja paikallisten suurten messujen yhteyteen, jolloin uutuuksille saavutetaan paras mahdollinen näkyvyys. Keski-Euroopassa joka toinen vuosi järjestettävät Agritechnica-messut ovat esimerkki tästä. Samoin vastaavalla tavalla Italiassa järjestettävä EIMA toimii ponnahduslautana Välimeren alueella käytettäville konetyypeille ja niihin liittyville keksinnöille.
Kaksivuotissyklin vuoksi parillisina vuosina, kuten 2024, uusien innovaatioiden esittelytahti on hitaampaa. Agritechnica-messuilla kulta- ja hopeamitalit ja muut innovaatiopalkinnot on jaettu, ja juhlat on juhlittu. Nykyisin mitalien säännöissä on ehto, että innovaatiopalkintoa hakevan yrityksen tulee tuoda tuote markkinoille myyntiin 1–2 vuoden kuluessa messuista. Jotkin palkitut tuotteet ovat olleet jo myynnissä messujen aikaan, mutta suurin osa on luvattu tuoda myyntiin ja tuotantoon vuoden 2024 aikana.
Aikoinaan, kun tätä sääntöpykälää ei ollut, palkituiksi päätyi myös liian kauaskatseisia konsepteja ilman valmistajan aikomusta kehittää ja valmistaa myytävää tuotetta. Näitä voi tutkia aikamatkailemalla Koneviestin arkiston avulla reilun kymmenen vuoden taakse. Koneviesti 14 -lehdessä esitellyt hopeamitalein palkitut järjestelmät sisältävät siis lupauksen, että ne ovat ostettavissa viimeistään tämän vuoden lopussa ja toimitettuna ennen seuraavia messuja.
Mitalein koristeltujen tuotteiden esittelyssä alan lehdissä on kaksi vaihetta. Messuilla ja niihin liittyvissä lehdistötilaisuuksissa julkistetaan tuotteiden ominaisuuksia ja luvattuja parannuksia käytännöllisyydessä, energiatehokkuudessa, työn laadussa, turvallisuudessa ja muissa näkökohdissa – yleensä ilman hintalappua. Toisessa vaiheessa lehdistö pääsee testaamaan tuotteita käytännössä ja arvioimaan luvattujen tuoteominaisuuksien toimivuutta käytännössä – relevantissa ympäristössä. Koneviestille relevantti ympäristö on Suomen maaperä ja toimivuus näissä olosuhteissa. Tässä vaiheessa myös hintalappu on tiedossa, ja tuotetta voidaan kokonaisvaltaisesti verrata muihin markkinoilla oleviin samaan työprosessiin suunniteltuihin tuotteisiin.
Parillisina vuosina mitaleilla palkitut konevalmistajat siis viimeistelevät innovaatioitaan tuotantoon, ja lehdet testaavat niiden toimivuutta käytännössä. Tämä käytännön testaus on ollut Koneviesti-lehden perinteinen vahvuus varmistaen uutuuksien toimivuuden, soveltuvuuden ja lopullisen hintalapun Suomessa. Tämä edesauttaa tietoon perustuvaa päätöksentekoa konehankinnoissa.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




