Tuoteuutuuksien matka läpi koronan – merkittäviä koneuutuuksia esitellään nyt enemmän kuin vuosiin
Maatalouskoneiden kauppa on jatkunut vilkkaana ympäri Eurooppaa koronapandemian ensishokin jälkeen.
KoneAgria 2023 -näyttelyssä palkitaan uutuustuotteita. Yksi kunniamaininnan saaneista on Kuhn VPB7160 -yhdistelmäpaalain. Kuvituskuva. Kuva: ValmistajaHelmi–maaliskuusta 2020 lähtien talousjärjestelmän ennakoitavuus on ollut haasteellista. Koronapandemia, sota, inflaatio, korkojen nousu ja maataloustuotteiden hintojen vaihtelu ovat tuoneet mukanaan epävarmuutta sekä koneiden ostajille että valmistajille – ja myös kaupalle siinä välissä. Monimutkaiset globaalit toimitusketjut ovat kärsineet sekä osapuolten paniikkipäätöksistä että yhteiskunnan sulkutoimista ympäri maailmaa.
Maatalouskoneiden kauppa on kuitenkin jatkunut vilkkaana ympäri Eurooppaa koronapandemian ensishokin jälkeen. Monet tehtaat ovat pyörittäneet tuotantoa täydellä kapasiteetilla, kunhan vain komponentteja on vain saatu haalittua kokoonpanolinjalle. Juuri nyt kauppa näyttäisi hiljenevän, mutta tänä syksynä esitellään enemmän merkittäviä koneuutuuksia kuin vuosiin.
Maatalouskoneiden innovaatiotoiminta alkaa ideoista ja tarpeiden tunnistamisesta. Ideoiden muuttaminen tuotteeksi vaatii toimitusketjujen etsimistä tuotekehitysprosessin aikana, jolloin muodostuu innovaatioketju toimittajien ja integraattoreiden välille. Täysin uudenlaiset koneet edellyttävät innovatiivisuutta myös alihankkijoilta ja osajärjestelmätoimittajilta (esimerkiksi voimansiirto) ja edelleen heidän komponenttitoimittajiltaan (esimerkiksi mikroprosessoreita, uusia siruja ja materiaaleja). Myös nämä vakiintuneet innovaatioketjut ovat kokeneet häiriöitä viime vuosina – samoin kuin toimitusketjut ylipäätään. Ketjun varrella tehdyt paniikkiratkaisut ovat pahimmillaan pysäyttäneet tuotekehityksen.
Konevalmistajat, jotka välttivät paniikkiratkaisuja edellisen reilun kolmen vuoden aikana, esittelevät tänä syksynä merkittäviä uutuuksiaan, kuten yritykselle täysin uusia konetyyppejä tai siirtymiä uusiin teknologioihin. Tähän ryhmään kuuluu tyypillisesti vakavaraisia eurooppalaisia perheyrityksiä, joilla on visiot vuosikymmeneksi eteenpäin. Tuotekehitykseen varovasti investoineet tai täyden tilauskirjan tyytyväisyyteen tuudittautuneet yritykset esittelevät nyt lähinnä pieniä päivityksiä.
Yritykselle täysin uuden työkoneen kehittäminen tutkimus- ja testausvaiheineen kestää tyypillisesti 3–5 vuotta – tutuissa tuoteryhmissä nopeammin. Tänä syksynä julkistettavia uutuuksia on siis saatettu aloittaa juuri silloin, kun insinöörit siirtyivät etätöihin. Uutuuksista on vaikea päältäpäin arvioida tarvittujen kokonaistyötuntien määrää, koska tutkimusvaiheessa tehdyt pummit ovat saattaneet johtaa sakkokierroksille tai huonolaatuiseen tuotteeseen.
Täysin uuden tuoteryhmän tai konetyypin kehittäminen vaatii yritykseltä huomattavan tutkimuspanostuksen jo ennen varsinaista tuotekehitystä. Tutkimusvaiheen jälkeen ymmärretään paremmin mm. tuotevaatimukset, rakennevaatimukset ja integointiin tarvittavien komponenttien valinnat, mitoitukset ja laatuvaatimukset. Tutkimusvaiheessa voidaan tehdä yhteistyötä yliopistojen kanssa. Mikäli oma tutkimus koetaan kalliiksi tai hitaaksi, oikotienä voidaan yrittää käyttää kilpailijan koneessa olevien komponentti- ja muiden ratkaisujen matkimista – tai muita vippaskonsteja.
Kirjoittaja toimii maatalouskoneautomaation professorina Münchenin teknillisessä yliopistossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



