
Cameco 805 eli ”Louisianan jättiläinen” suunniteltiin sokeriruokoviljelmien rankkaan käyttöön − yksi valmistuneista traktoreista päätyi uutena Eurooppaan
Cameco 805 -traktorin kohtaaminen sattumalta on lähes mahdotonta, sillä niitä valmistettiin vain muutama kappale Yhdysvaltain eteläosissa Louisianan Thibodaux’ssa.
Luxemburgilainen peruskoulun opettaja ja maanviljelijä Gilles Heinen on harvinaisen Cameco 805 -traktorin ylpeä omistaja. Kuva: Marcus PasveerCameco 805
- Voimansiirto: Twin Disc 12-2 -powershift-vaihteisto.
- Työpaino: 30 000 kg.
- Valmistusvuosi: 1994.
- Moottori: kuusisylinterinen, 19-litrainen Cummins 19C-600, 600 hevosvoimaa.
Yksi Cameco 805 -traktoreista päätyi Eurooppaan, jossa se on keräilijän hyvissä käsissä. Toisinaan traktori pääsee edelleen jopa oikeisiin töihin.
Sokeriruokoviljelmille suunniteltu
Nimi Cameco juontuu sanoista Cane Machinery and Engineering Company. Nimi viittaa vahvasti traktorin alkuperäiseen käyttötarkoitukseen sokeriruokoviljelmillä raskaissa töissä.
Työt olivat joko raskasta muokkausta, maan tasaamista tai useamman perävaunun vetoa kerrallaan. Traktorin valmistaja Cameco perustettiin vuonna 1965 ja se erikoistui erilaisiin sokeriruo’on viljelyssä tarvittaviin koneisiin. Erilaisten traktorimallien lisäksi yritys valmisti myös itsekulkevia korjuukoneita.
Etunostolaite on preeriatraktoreissa harvemmin nähty varuste. Ensimmäinen omistaja tilasi traktoriin sekä etu- että takanostolaitteet. Kuva: Marcus PasveerLähes kaikki Camecon-traktorimallit olivat runko-ohjattavia, mallisto kattoi 120−600 hevosvoiman teholuokat. Suurin malli, Cameco 805, oli valmistumisensa aikaan yksi maailman suurimmista traktoreista. Etenkin, kun voimansiirto oli suunniteltu vielä vakiomoottorin tehojakin suuremmille hevosvoimalukemille.
Camecon traktorimallit oli tarkoitettu ensisijaisesti työkoneiden vetämiseen, ei niinkään nostamiseen. Tästä syystä yksi kolmesta traktorista päätyi Hollantiin. Sen hankki urakointiyritys Van Werven, joka käytti traktoria maantasauslanan ja yksiteräisen syväkyntöauran vetoon.
Myöhemmässä vaiheessa Van Werven siirtyi Fendtin asiakkaaksi ja Cameco jäi työttömäksi. Traktori laitettiin lopulta huutokauppaan, josta se päätyi nykyiselle omistajalleen Luxemburgiin.
Traktori tuotiin uutena Eurooppaan. Tästä muistuttaa koneen kylkeen maalattu alkuperäinen laivausosoite. Kuva: Marcus PasveerReilusti rautaa
Traktorin nähdäksemme matkustimme pieneen luxemburgilaiskylään. 30-tonninen traktori vaikuttaa hieman yliampuvalta pieneen maalaiskylään, joka kuitenkin on louisianalaistraktorin nykyinen sijainti.
Traktori oli pysäköitynä pienen tilan latoon, jonne se juuri ja juuri mahtuu. Omistaja oli ennen tuloamme ladannut akut valmiiksi. Moottori käynnistyi ensi yrittämällä ja savutti yllättävän vähän kahdesta pakoputkestaan.
Kone käynnistyi kuvanottotilanteessa välittömästi. Konesuojan koko riittää juuri ja juuri Camecon korkuiselle traktorille. Kuva: Marcus PasveerPian käynti tasoittui, ja omistaja Gilles Heinen alkoi navigoida jättitraktoria ulos ovista. Runko-ohjatun traktorin hyvä puoli on sen ketteryys ahtaissa tiloissa – konesuojaa ei selvästi ollut alunperin tarkoitettu tämän kokoisille koneille.
Cumminsin 19-litrainen kuutosmoottori voidaan päivittää 600 hevosvoiman tehoille, virallisesti sitä on markkinoitu aikanaan myös 525-hevosvoimaisena. Kuva: Marcus Pasveer”Tämä traktori ei ole lelu, vaan se on kesytettävä omalla tavallaan. Tämä on yksi viimeisistä aidoista preeriatraktoreista, jotka ovat kuoleva rotu. Kaikki, mikä näkyy ja tuntuu, on tehty todella paksusta raudasta. Suunnittelu perustuu pitkän ajan kuluessa hyväksi havaittuihin rakenteisiin ja kestävyyteen. Tietokoneita ei ole, moottorin tehokin perustuu suureen iskutilavuuteen ja turboahtamiseen”, omistaja kertoo hymy huulillaan.
Hullu mies
Heinen näki kyseisen traktoriyksilön jo nuorena poikana, kun hän matkusti varta vasten junalla Hollantiin katsomaan Camecoa peltotöissä. Siksi ei olekaan yllätys, että hän halusi traktorin itselleen heti, kun se tuli myyntiin.
”Minun oli yksinkertaisesti pakko saada tuo traktori, tilaisuus oli ainutkertainen”, hän kertoo. Huutokaupan lähtöhinnaksi oli asetettu 30 000 euroa, mutta lopulta Heinen joutui pulittamaan traktoristaan paljon enemmän.
Camecon lisäksi Gilles Heinenin kokoelmaan lukeutuu kaksi alkuperäiskuntoista Schlüter-traktoria. Kuva: Marcus PasveerPäivä, jolloin traktori saapui omistajalleen, oli ikimuistoinen. Heinen oli hankintaansa enemmän kuin tyytyväinen, mutta naapurit olivat vähintäänkin epäileväisiä. He pitivät Heineniä hulluna: mitäpä tuon kokoisella traktorilla pienen kylän peltolohkoilla tekisi. Heinenille paras hetki oli kuitenkin ajaa traktorilla ensimmäistä kertaa omalla tilallaan.
Valmistettu vain kolme kappaletta
Gilles Heinenin mukaan näitä traktoreita valmistui vain kolme kappaletta ja hänen koneensä on ainut alkuperäisellä Camecon ohjaamolla varustettu. Kaksi muuta konetta nimittäin varustettiin John Deeren ohjaamolla.
Kun tämä Cameo 805 valmistui 1990-luvun alussa, koko yrityksen myyntiä John Deerelle suunniteltiin jo. Asiat etenivät niin, että vuonna 1997 John Deere osti 49 % yrityksestä ja seuraavana vuonna yritys hankki lopunkin osakekannan. Motivaationa kaupoille oli John Deeren halu päästä mukaan sokeriruokokonemarkkinoille.
Yrityskaupan myötä loput valmistuneet traktorit varustettiin John Deeren ohjaamolla. Camecon traktoridivisioona lopetettiin kuitenkin melko nopeasti yrityskauppojen jälkeen. Korjuukoneiden väri vaihdettiin vihreäksi ja Cameco-nimi jäi historiaan.
Camecon ohjaamo on aikalaisekseen varsin moderni. Kaikki hallintalaitteet ovat mukavasti oikean käden ulottuvilla. Kuva: Marcus Pasveer”On harmi, että Cameco lakkasi olemasta omistajanvaihdoksen jälkeen. Olen kuitenkin iloinen voidessani omistaa alkuperäisen ”Louisianan jättiläisen”. Sen ohjaamon lasissakin lukee sana prototyyppi”, Gilles kertoo.
Pitkään suurin
Cameco 805 oli omistajansa mukaan tiettävästi pitkään Euroopan suurin traktori, kunnes Case IH:n Steiger ohitti sen tehon osalta. Vaikka Cameolta onkin viety tehokuninkuus, pärjää se tehotraktoreiden mittelössä edelleen 30 tonnin työpainollaan.
Käännös: Tapio Vesterinen
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


