
Big Bud 740 -jättitraktoria valmistettiin vain kaksi kappaletta – molemmat valmistuneet yksilöt ovat samalla omistajalla
Useimmille traktoreista kiinnostuneille Big Bud 747 -traktori 1100-hevosvoimaisine Detroit-dieseleineen lienee tuttu, sillä sitä on pidetty usein maailman suurimpana traktorina. Big Bud 740 onkin jäänyt hieman isoveljensä varjoon, vaikka sekin on suorituskykyinen ja historialtaan mielenkiintoinen.
Kolmoispyörillä varustettu Big Bud 740 oli pitkään viimeisin Havren tehtaalla valmistettu Bid Bud 740, kunnes yhtiö esitteli vuonna 2023 uuden 700-mallin. Kuva: Marcus PasveerBig Bud 740 -traktori:
- Moottori: kuusisylinterinen Komatsu SA6D170 -rivimoottori.
- Iskutilavuus: 23,2 litraa, teho 740 hevosvoimaa.
- Vaihteisto: Twin Discin valmistama 12x2-täyspoweshift
- Työpaino: Noin 34 000 kiloa.
Kautta aikojen Havressa Montanan osavaltiossa Amerikan Yhdysvalloissa on valmistettu vain kaksi Big Bud 740 -traktoria. Se oli valmistajan nelossarjan suurin malli. Ensimmäinen valmistui vuonna 1987, toinen kolme vuotta myöhemmin vuonna 1990.
Nelossarjan traktorit olivat Big Budin yritys palata markkinoille vaikeiden aikojen jälkeen. Rahoittajilta saatu raharuiske riitti uuden ja modernimman oloisen mallisarjan suunnitteluun ja esittelyyn.
Jotkin komponentit suunniteltiin uusiksi ja vahvemmiksi, kuten akselit. Myös ulkoasu laitettiin uusiksi, konepelti oli viisto ja harmaata väriä lisättiin kylkiin. Kaikkiaan kuitenkin vain 21 kappaletta uutta nelossarjan traktoria rullasi ulos Havren tehtaalta ennen sen sulkeutumista vuonna 1991.
Mallistossa käytettiin useiden eri valmistajien moottoreita, kun Caterpillaria, Detroitia ja jopa Deutzia. 740-malli varustettiin kuitenkin Komatsun 23-litraisella voimanlähteellä. Tämän mahdollisti Komatsun ja Cumminsin kumppanuus, näin japanilaisia moottoreita alkoi näkyä myös amerikkalaisissa traktoreissa.
740-mallissa käytettiin Komatsun 23,2-litraista kuutosmoottoria. Komatsun ja Cumminsin yhteistyön myötä moottori saattoi olla brändättynä myös Cumminsiksi. Kuva: Marcus PasveerToinen 740-traktori myytiin floridalaiselle viljelijälle ja toinen maatilalle Washingtonin osavaltioon. Molemmat koneet menivät raskaisiin maanmuokkaustöihin.
Jälkimmäinen Big Bud 740 oli nelossarjan suurin ja valmistajan viimeisin valmistama traktori aina vuoteen 2023 saakka. 740-mallia käytettiin pohjana uudelle Big Bud 700-traktorille, joka esiteltiin vuonna 2023 amerikkalaisessa Farm Progress Showssa.
Traktoreiden metsästys
Kuvien traktoreiden löytäminen vaati melkoisen määrän selvitystöitä. Jossain vaiheessa molemmat traktorit oli nähty Kalifornian Bakersfieldissä työskentelemässä. Alue on tunnettu hedelmällisestä maaperästään ja pitkistä päivistään. Vettä pumpataan luonnonlähteistä Sierra Nevadan vuoristosta. Laaksossa kasvaa niin vihanneksia, hedelmiä kuin perunaakin, joiden viljelyä varten alueelle oli hankittu jutussa esiteltyjen tratoreiden lisäksi myös valmistajan suurin malli, Big Bud 747.
740-traktoreilla vedettiin aikanaan maanrepijää. Useat viljelijät tiesivät, että 740-mallit olivat työskennelleet jossakin päin alueella, mutta koneiden nykyisestä olinpaikasta ei juuri kellään tuntunut olevan tarkkaa tietoa.
Lopulta selvisi, että kalifornialainen urakoitsija ja viljelijä Donald Collins oli hankkinut itselleen molemmat 740-mallit. Melkoinen sattuma onkin, että koneet olivat tuossa vaiheessa hyvin lähellä Rossin veljesten tilaa, jossa Big Bud 747 aloitti työuransa.
Collins kertoi käyttäneensä molempia 740-malleja paljon, mutta sittemmin koneet olivat jääneet seisomaan. Paripyörätraktorin vetopisteeseen oli yhä kytkettynä maantasauslana, kolmilla pyörillä varustettu kone oli muualla. Urakoitsija oli käynnin aikaan kiireinen, eikä ehtinyt esittelemään koneitaan. Hän lupasi kuitenkin täräyttää koneet käyntiin seuraavalla visiitillä.
Tässä 1987-mallinen 740 on kuvattu edellisen omistajan tilalla. Maantasauslana oli edelleen kiinni vetokidassa, vaikka kone oli jo poistunut aktiivikäytöstä. Kuva: Marcus PasveerSeuraavan vierailun aika tuli muutamaa vuotta myöhemmin, mutta reissu osoittautui vesiperäksi. Tontilla oli enää tyhjiä rakennuksia, eikä Big Budeista näkynyt jälkeäkään. Jopa tontilla ollut palanut traktorin raato oli viety pois.
Traktoreiden kohtalo jäi tuossa vaiheessa epäselväksi – villeimmät huhut jopa kertoivat traktoreiden päätyneen romutettaviksi. Lopulta sitkeän kyselemisen tuloksena traktoreiden liikkeistä selvisi lisätietoa. Kävi nimittäin ilmi, että omistaja oli lahjoittanut traktorit veljenpojalleen. Siispä suunta kohti uuden omistajan maatilaa.
Raudassa ei ole säästelty Big Budia valmistaessa. Raskas työ vaatii moottoritehon lisäksi myös painoa. Kuva: Marcus PasveerKallella kypärin
Perillä rakennusten takaa näkyi vihdoin paripyörillä varustettu Big Bud 740 -traktori. Samalla tontilla seisoi muutama puuvillapuimuri, pari uudempaa Case IH:n traktoria ja jopa venäläinen suihkuhävittäjä. Traktori vaikutti ulospäin suhteellisen hyväkuntoiselta.
Uusi omistaja oli Travis Fugitt, joka viljelee puuvillaa ja hedelmiä 2 500 hehtaarin tilallaan. Fugitt kertoi, että traktori saattaisi jopa käynnistyä ja pyysi työntekijöitään avuksi projektiin. Paikalle tuotiin työkaluja, ja traktorin konepeitto avattiin.
Teknisesti ehjää traktoria yritettiin käyntiin kuvan ottoa varten, mutta yritykset epäonnistuivat virran puutteen vuoksi. Kuva: Marcus PasveerUseammankaan yrityksen jälkeen Komatsu-moottori ei kuitenkaan suostunut yhteistyöhön. Vaikka moottorille syötettiin apuvirtaa toisesta traktorista, olisi iso kone vaatinut vielä enemmän virtaa käynnistyäkseen.
Pienen matkan päässä oli toinen Bid Bud 740, mutta sekin oli liikkumattomassa tilassa – Twin Discin valmistama powershiftvaihteisto oli rikkoutunut. Traktori seisoi lisäksi lähellä tietä, mistä johtuen vandaalit olivat rikkoneet sen ikkunoita. Tämä taas oli johtanut siihen, että hiekka ja pöly olivat täyttäneet ohjaamon.
Vuonna 1990 valmistetun traktorin ohjaamo oli päässyt likaantumaan pahoin, sillä ilkivallantekijät olivat rikkoneet traktorin ikkunat. Kuva: Marcus PasveerSuuret suunnitelmat
Uusi omistaja kertoi pohtineensa, mitä tekisi traktoreilla jatkossa. Ne ovat liian suuria julkisilla teillä ajettaviksi ja käyttävät valtavasti polttoainetta. Suunnitelmissa on kunnostaa molemmat traktorit takaisin työkuntoon, varustaa ne uusilla moottoreilla ja mahdollisesti myös mukavammilla ohjaamoilla.
Kuvaushetkellä molemmat traktorit olivat vielä täydellisessä alkuperäiskunnossa. Fugitt ei kuitenkaan tunteillut mahdollisilla tulevilla muutostöillä. ”Jos haluamme käyttää traktoria nykyisin niissä töissä, joihin ne aikanaan suunniteltiin, joudumme päivittämään niitä”, hän totesi. ”Saatamme jopa esitellä lopputuloksen Tularen maatalousnäyttelyssä jonain päivänä”.
Käännös: Tapio Vesterinen
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



