
Tractor of the Year 2025 -kilpailu uudistuu – uuteen TotyBot-kilpasarjaan osallistuvat ilman ohjaamoa olevat robottitraktorit
Tractor of the Year 2025 -kilpailussa on ensimmäistä kertaa TotyBot-luokka, johon osallistuvat robottitraktorit. Tässä esittelemme luokan finalistit. Voittaja julkistetaan marraskuussa Eima-näyttelyssä.
Suomessakin on yksi finalistirobotti, sillä Hankkija toi maahan esittelykäyttöön AgXeed T5.115 T2:sen tänä kesänä. AgXeed kilpailee TotyBot-sarjan voitosta kolmen muun robotin kanssa. Kuva: ValmistajaTotyBot 2025
- Tractor of the Year -kilpailun uusi sarja robottitraktoreille.
- Sarjaan voivat osallistua vain ilman ohjaamoa varustetut ”traktorit”, käyttövoimaa, tehoa tai ulkomittoja ei ole rajoitettu.
- Voittajasta äänestävät kilpailun tuomariston lisäksi kaksi robotiikkaan perehtynyttä henkilöä.
TotYBot on uusi sarja kansainvälisessä Tractor of the Year -kilpailussa. Tässä luokassa kilpailevat ohjaamottomat robottitraktorit, jotka on varustettu kolmipistenostolaitteella ja voimanotolla tai sähköisellä voimanulosotolla.
Robottitraktoreiden arviointiprosessi poikkeaa hieman dieseltraktoreiden arvioinnista. TotyBot-sarjan tuomaroinnissa ovat Toty-tuomariston lisäksi Future Farming -julkaisun päätoimittaja Geert Hekkert sekä Federunacoman high-tech-osaston johtaja Alessio Bolognesi.
Vaihtelevaa tekniikkaa
Tractor of the Year -kilpailun muiden luokkien tavoin robottitraktorit eivät kilpaile teholuokkien mukaan menevissä sarjoissa, vaan kaikki robottitraktorit kisaavat TotyBot-luokassa.
Sääntöjen mukaan valmistajat voivat ilmoittaa kilpailuun ilman ohjaamoa varustettuja koneita, joissa on nostolaite, voimanotto tai sähköinen voimanulosotto ja joilla voidaan käyttää nykyisin markkinoilla olevia työkoneita.
Robotit ajavat pääosin autonomisesti, mutta ihmisellä riittää puuhaa robottien valvonnassa, siirroissa peltolohkolta toiselle sekä ongelmatilanteiden ratkonnassa. Esteen kohdattuaan robotti yleensä pysähtyy ja jää odottamaan lisäohjeita sitä hallinnoivalta ihmiseltä. Kuva: ValmistajaRobottien on oltava joko jo Euroopan markkinoilla myynnissä tai niiden teknologisen valmiusasteen on oltava tasolla 8. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että koneet ovat ohittaneet prototyyppivaiheen ja ne on hyväksytty valmistajan puolesta myyntiin.
Robottitraktoreissa valmistajien ratkaisut poikkeavat paljon toisistaan, eikä dieseltraktoreiden tapaista sadan vuoden luonnollista ratkaisujen standardoitumista ole vielä päässyt tapahtumaan.
Robottitraktoreiden voiman ulosottomahdollisuuksissa on eroja. Sähkökäyttöisissä roboteissa ei ole välttämättä lainkaan mekaanista voimanottoakselia tahi työhydrauliikkaa. Kolmipistenostolaite on jokaisessa finalistirobotissa. Kuva: ValmistajaTotyBot 2025 -tittelin voittaja julkistetaan muiden Tractor of the Year -kilpailun sarjojen voittajien ohella Italiassa Eima-näyttelyssä marraskuun 6. päivänä. Koneviesti on tuttuun tapaan mukana kilpailun tuomaristossa Suomen edustajana.
FieldRobotics HammerHead
FieldRoboticsin valmistaman HammerHead–tela-ajoneuvon erikoisin ominaisuus on hiljattain kehitetty akunvaihtojärjestelmä.
Valmistajan kehittämän järjestelmän avulla käyttäjä voi vaihtaa yksin 23 kWh litiumioniakkupaketin, joka painaa 160 kg. Kun käytössä on vain yksi akku, akkua voidaan ladata robotin sisällä. 3 kW:n vakiolaturilla latausaika on kahdeksan tuntia, kun taas 10 kW:n latausteholla latausaika on vain 2,5 tuntia.
FieldRoboticsin robotin erikoisuutena on vaihdettava akku, jonka ansiosta robotti voi työskennellä lähes vuorokauden ympäri. Tässä robotissa ei ole lainkaan työhydrauliikkaa. Kuva: ValmistajaValmistajan mukaan matalan energiankulutuksen töitä suorittaessa, kuten kerätessä dataa 4 km/h ajonopeudella, akku kestää jopa kahdeksan tuntia. Kokeissa Nobili-murskainta kosteissa olosuhteissa käyttäessä toiminta-aika oli viisi tuntia.
Huipputehoksi ilmoitetaan 15,5 kW 3 000 kierroksella minuutissa, jatkuva teho on 5,3 kW per telayksikkö. Jokaisen telan nimellisvääntömomentti on 1 420 Nm. Sisäisiä hydraulijärjestelmiä ei ole, vaan työkoneita käytetään sähköllä. Robotissa on 650 kg:n kolmipistenostolaite ja 1 000 k/min nopeudella pyörivä sähköinen voimanotto.
FieldRobotics korostaa esittelyssään koneensa datankeruulaitteistoa. Siihen sisältyy laserskanneri ja kamerat, joita voidaan käyttää pellon digitaalisen kaksosen luomiseen tarkkuusviljelytoimenpiteitä varten.
Vakiovarusteena oleva 64-kerroksinen Lidar-tutkajärjestelmä havaitsee esteet, samoin kuin stereokamerat ja RTK GPS -järjestelmä.
Lidar-tutkaa käyttämällä kone voi toimia riviviljelykasvien väleissä myös ilman GPS:ää. Summerit ja ajovalot varoittavat lähellä olevia työntekijöitä ja törmäysanturijärjestelmä pysäyttää koneen, jos se joutuu kosketukseen jonkin kanssa.
AutoAgri IC20E
Norjalainen AutoAgri poikkeaa runkoratkaisultaan muista finalistikoneista. Sähkökäyttöisessä AutoAgrissa nostolaite on sijoitettu keskelle runkoa. Kuva: ValmistajaNorjalainen täyssähköinen AutoAgri-robotti tarjoaa työtehtävästä riippuen 4–14 tunnin käyttöajan. Latausaika on 4 tuntia, kun ladataan 20 %:sta 80 %:iin 11 kilowatin laturilla. 22 kW latausteholla latausaika lyhenee kahteen tuntiin, ja tavallisessa valovirtapistorasiassa maksimi latausaika on 18 tuntia.
Kulkemiseen tarvittava teho tuotetaan neljällä sähkömoottorilla. Niiden huipputeho on 17 kW per moottori. Lisäksi voimanottoakselia pyörittää oma 35 kW sähkömoottori. Ajomoottoreiden jatkuva teho on 10 kW per moottori, voimanoton moottorin jatkuva teho on 18 kW.
Sähköisen voimansiirron ansiosta IC20E tarjoaa erittäin korkean vääntömomentin, jatkuvaa vääntöä saadaan 1 800 Nm per pyörä ja enintään 3 600 Nm. Robotin suunnittelu mahdollistaa keskelle asennetun nostolaitteen, joka pystyy nostamaan 2 000 kg. Lisäksi saatavilla on etunostolaite, jonka nostokyky on 350 kg.
Robotissa on myös kuormantunteva työhydrauliikka, jonka suurin tuotto on seitsemän litraa minuutissa. Pumppua pyöritetään hiiliharjattomalla sähkömoottorilla.
AutoAgri on täysin Isobus-yhteensopiva, ja siinä on etänäyttömahdollisuus ja telematiikkamodeemi. Laite on yhteydessä palvelimeensa 4G-, 5G- tai Wi-Fi-yhteydellä ja useita robotteja voidaan hallita yhdestä laitteesta.
Ulkoiset esteet havaitaan ja tunnistetaan viiden kameran ja kahden 360 asteen Lidar-tutkan avulla. Vaaratilanteessa laite pysähtyy ennen törmäystä nopeudesta riippumatta.
Noin 95 % robotista on valmistettu kierrätettävistä materiaaleista. Myös maaperän suojeleminen on otettu suunnittelussa huomioon: teho-paino-suhde on hyvä ja kokonaispainokin kohtuullinen.
Black Shire RC 3075
Dieselmoottorin pyörittämän generaattorin voimin liikkuva Black Shire voidaan varustaa etu- ja takanostolaitteilla. Mekaanista voimanottoa ei ole, vaan voimaa vaativien työkoneiden voimansiirto on suunniteltu toteutettavaksi kaapelia pitkin. Kuva: ValmistajaPohjois-Italiassa toimiva Black Shire on työskennellyt tela-alustaisen robottinsa kanssa vuodesta 2020. Voimanlähteenä on nelisylinterinen turboahdettu Kubota-moottori, joka tuottaa 74 hevosvoiman tehon ja 265 Nm vääntömomentin.
Dieselmoottori tuottaa sähkövirtaa kahdelle yrityksen omavalmisteiselle sähkömoottorille, jotka tarjoavat jatkuvan 45 kW vetotehon hetkellisen huipputehon ollessa 75 kW. Maksimiajonopeus on 12 km/h.
Takanostolaitteen nostokyky on 3 600 kg. Työhydrauliikan tuotto on enintään 60 l/min, venttiilit ovat proportionaaliset.
Koneessa ei ole mekaanista voimanottoa, sen silaan RC 3075 voi syöttää tehoa työkoneelle sähköisesti. Jatkuvasti saatavilla oleva teho on enintään 53,9 kW.
Black Shire on täysin Isobus-yhteensopiva, ja siinä on täysiverinen etäkäyttöliittymä. Valmistajan omat palvelimet käsittelevät pilvipalveluun lähetettävää dataa, valmistaja on kehittänyt myös älypuhelinsovelluksen tehtävien valvontaa varten.
Etäkäyttöliittymä on suunniteltu toimimaan lähellä olevan käyttäjän kanssa, kauko-ohjaus onkin tarpeen työn uudelleenaloittamiseksi, mikäli robotti pysähtyy esteen havaittuaan. Tutkajärjestelmät tarkkailevat maisemaa edessä ja takana, lähialuetta varoitetaan puskureissa olevilla ääni- ja valovaroituksilla.
Vaikeissa olosuhteissa tai GPS-signaalin ulottumattomissa työskenneltäessä konetta voidaan myös ohjata manuaalisesti kauko-ohjaimella.
RC 3075 on mitoiltaan kompakti yksikkö, raideväli on 1,35 m tai 1,75 m asetuksesta riippuen. Telojen ansiosta sen kääntösäde on vain metrin luokkaa. Suurin sallittu kokonaismassa on 7 200 kg.
Black Shiressä ei ole lainkaan mekaanista voimanottoa, vaan työkonetta pyöritetään generaattorin tuottamalla sähköllä. Kuva: ValmistajaAgXeed 5.115T2
Sekä Claasin että Amazonen osittain omistama ja 3A – Advanced Automation & Autonomy -ryhmän perustajakumppani AgXeed osallistuu ensimmäiseen TotYBot-kilpailuun uusimmalla 5.115T2-telamallillaan.
Voimanlähteenä toimii nelisylinterinen, 115 hevosvoiman Deutz-moottori, joka käy jatkuvasti 2 000 k/min nopeudella pyörittäen generaattoria ja tuottaen sähköä telamoottoreita varten. Bosch Rexroth -planeettavaihteistojen pyörittämät telat kuljettavat konetta enintään 13,5 km/h nopeudella.
AgXeed on panostanut teknisten tietojen perusteella hyviin mahdollisuuksiin käyttää perinteisiä työkoneita. Työhydrauliikka on tehokas ja monipuolinen, lisäksi voimaa voidaan siirtää myös sähköisesti työkoneelle ja robotti voidaan varustaa etu- ja takanostolaitteilla. Siinä on myös molempiin suuntiin pyörivä voimanottoakseli. Kuva: Seppo PenttiHuippuvääntömomentti yltää 610 Nm:iin, jatkuvaa vääntöä on tarjolla 560 Nm. Yrityksen mukaan 5.115T2 voi toimia yhtäjaksoisesti 20 tuntia 75 % kuormituksella.
AgXeed on varustettu 8 000 kg nostavalla takakolmipistenostolaitteella ja 4 000 kg:n etunostolaitteella.
Työhydrauliikkajärjestelmä on kuormantunteva, sen tuotto on 85 l/min. Venttiileitä on takana neljä, eteen on saatavilla yksi venttiili.
Vakiovarusteisiin kuuluu Isobus-yhteensopivuus, Isobusin tehtäväohjain on tulossa. Etänäytön peilaaminen mahdollistaa koneen valvonnan maatilan toimistosta.
Turvallisuusominaisuuksia on integroitu kattavasti, mukaan lukien puskurit, törmäyksen tunnistava etupuskuri, kamerasysteemit sekä Lidar-tutka ja ultraäänianturointi.
Jos robotti havaitsee esteen, toiminta keskeytetään ja työ jatkuu vastasta operaattorin kuittauksen jälkeen.
Muiden finalistirobottien tavoin myös AgXeedin teloja pyöritetään sähkömoottoreilla. Näin dieselmoottori saadaan pyörimään optimaalisella vakiokierrosluvulla ja voimansiirron tekniikka on yksinkertaista. Kuva: ValmistajaJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

