Mitä opimme kivenkeruukoneiden vertailusta? Vinkkejä kivikoneilla työskentelyyn
Kivikonevertailussa paitsi opittiin tuntemaan paljon eri koneiden ominaisuuksista, myös erilaisia käytäntöjä koneilla työskentelyyn. Tässä niistä muutamia.Yleensä ottaen suuremmat kivet tulee poistaa kaivinkoneella ja irrottaa maassa olevat pienemmät kivet etukäteen esimerkiksi kultivaattorilla, ja erityistä varovaisuutta noudattaen.
Eri työsyvyydet
Kun kivien koko vaihtelee, voisi toisen puolen karhotinta pitää syvemmällä. Näin toinen karhotin irrottaa kiviä syvemmältä ja jo kertaalleen kerätyllä puolella oleva pinnemmassa oleva karhotin siivoaa ja viimeistelee pinnan myös pienistä kivistä.
Voimanotto vapaalle
Nivelakseleilla varustetussa koneessa on syytä muistaa laittaa traktorin voimanotto vapaalle, kun karhottimet nostetaan kuljetusasentoon. Tämä siksi, ettei puolisen kierrosta pyörähtävät nivelakselit aiheuta vahinkoa voimansiirrolle, mikäli traktorin voimanottoakseli ei pääse pyörähtämään vapaasti.
Neliveto pois
Ajaessa traktorin tulee olla takavedolla. Mikäli jokin koneen osa törmää kiinteään esteeseen, takapyörien luisto suojaa työkonetta.
Ylös, alas vai sivurinteeseen?
Ajolinjat olisi viisasta suunnitella siten, että kiviä kerätään pääasiassa ylämäkeen tai sivurinteeseen. Alamäkeen ajaessa kivet kulkeutuvat karhottimilta huonommin rummulle. Karhottimia voisi pitää uivassa asennossa, jotta ne seuraavat maan pintaa parhaiten.
Kivien muoto
Litteät kivet ovat haastavimpia. Niitä voisi yrittää kerätä mahdollisuuksien mukaan vaikka etukuormaajalla ja kivitalikolla. Koneeseen juuttuneen kiven irrotukseen voi käyttää apuna ketjua, joka kierretään kiven ympäri ja toinen pää asetetaan traktorin pyörän alle. Hitaasti peruuttaessa ketju vetää kiven ulos. Sama toimii, jos ketjun toinen pää kytketään vetovarteen ja yhdistelmällä lähdetään kaartamaan hiljaa. Varovaisuus on välttämätöntä.
Tukkeutunut karhotin
Karhottimen ja sen rungon väliin kiilautunut kivi vapautuu usein, kun voimanotto kytketään vapaalle, kone lasketaan maahan ja konetta vedetään hieman eteenpäin.
Ajonopeus
Ajonopeus tulee sovittaa tilanteeseen sopivaksi. Korkea ajonopeus aiheuttaa vain enemmän kulumista ja iskukuormitusta koneen eri osiin. Liian matala ajonopeus taas pidättää samoja kiviä karhottimilla ja rummulla ennen kuin ne päätyvät säiliöön. Tasainen virta kiviä säiliöön on kokonaisuutena paras.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




