
Urakoitsijan kokemuksia traktorista maansiirtotöissä – töitä riittää myös talveksi
Koneviestin numerossa 5/2024 esiteltiin kuorma-auton käyttöä maataloudessa. Vastavuoroisesti tällä kertaa kerrotaan tuusulalaisen Jania Kleimolan kokemuksista traktorista maansiirtotöissä.
Jania Kleimola urakoi pääasiassa pääkaupunkiseudulla. Traktorin eduksi on osoittautunut mm. ketteryys ahtaissa paikoissa. Kuva: Jania KleimolaTraktori maansiirtoajossa
- Lyhyillä siirtomatkoilla nopeus riittää.
- Traktoria voi käyttää muihin töihin silloin, kun kuljetuksia ei ole.
- Ketterä ja maastoliikuntakykyinen yhdistelmä.
Traktorit ovat monikäyttöisiä laitteita niin kiinteistöhuoltoon kuin maatalouteen. Maanrakennuksessa traktoreiden käyttö on hieman harvinaisempia. Kuorma-autoilijoiden ja traktoriurakoitsijoiden välillä tosin on välillä hieman kissanhännänvetoa samoille työmaille osuessa.
Aiemmin lentokonemekaanikkona toiminut Jania Kleimola päätyi traktoriurakoitsijaksi oikeastaan sattumalta. Alkuun tarkoituksena oli vuonna 2008 ryhtyä tuomaan Euroopasta traktoreita, mutta myynti ei oikein käynyt, joten Kleimola päätyi urakoitsijaksi.
Urakointia kahdella traktorilla
Kleimola urakoi kahdella traktorilla ja kolmella pyöräkuormaajalla, joita tarvittaessa vuokrataan myös ulkopuolisille. Traktoreita ovat Valtran T234 vuosimallia 2016 ja juhannukseksi saapunut Q265, jolla on ehditty ahertaa noin 1300 tuntia. 20-tonnisia ERT-peräkärryjä kaksi ja Teko:n suurempia 23-tonnisia on niin ikään kaksi. Niillä ajetaan pääasiassa lunta ja kuorikatetta.
Kleimola on lähinnä keskittynyt palvelemaan muita maarakennusurakoitsijoita. Viime kesänä työllistivät salaoja- ja piharakentajat. Tulevasta kesästä ei ole vielä tarkempaa tietoa.
”Aluksi oli tarkoitus tehdä pelkästään talvikunnossapitoa, mutta sitten heräsi ajatus laajentaa toimintaa myös kesäaikaan”, Kleimola mainitsee.
Kahden traktorin lisäksi Kleimolalla on kolme pyöräkuormaajaa, joita tarvittaessa myös vuokrataan ulkopuolisille. Kuva: Jania KleimolaKleimola on oikeastaan monialayrittäjä, sillä hän vuokraa omien pyöräkuormainten lisäksi myös kymmentä asuntovaunua. Lisäksi vaihtolavoilla palvellaan myös taloyhtiöitä. Tarvittaessa hän myös vuokraa käyttöönsä kaivinkoneen, mitä hän pitää kustannustehokkaana vaihtoehtona.
”Kallista konetta on turha seisottaa pihassa sitomassa pääomaa, kun voi ottaa vuokrakoneen sesonkihuippuihin. Jos ei tule urakkaa, niin voi luovuttaa koneen pois.”
Kleimolan toimintatapa poikkeaa hieman muutenkin tavanomaisesta, sillä hän hankkii kalustonsa pääasiassa suoraan ulkomailta. Esimerkiksi polttoainesäiliöt olivat olleet Suomen hintatasoa edullisemmat. Myös peräkärryt on ostettu Euroopasta.
Kleimola kertoo traktorin soveltuvan maansiirtoon etenkin monipuolisuutensa vuoksi. Käyttöaste pysyy korkealla koko vuoden, sillä talvella työllistää kiinteistöhoito. Kuva: Jania KleimolaMiksi traktori?
Kleimolla on selkeät perusteet traktorin valinnalle maansiirron töihin.
”Monilla on ajatus, että traktori on hidas väline ja teiden tukko, mutta se on väärä lähtökohta. Kaupunkialueilla huippunopeudella ei ole merkitystä, kun muutenkin liikutaan taajamarajoitusten mukaisesti.”
Kleimola toimii pääasiassa pääkaupunkiseudulla kehäkolmosen sisäpuolella. Joskus ajokilometrejä yhtä keikkaa varten tulee jopa 30, minkä vuoksi tarjousvaiheessa pitää olla tarkkana syntyvien kulujen osalta.
”Olen yrittänyt helpottaa asiakkaiden kustannuslaskentaa tarjoamalla kiinteää hintaa. Asiakas tietää tasan tarkkaan paljonko kuorma tulee maksamaan. Toisaalta traktorilla saa ajaa polttoöljyllä, kun maksaa päivämaksun. Taloudellisuus onkin yksi hyvä puoli.”
Kleimolalla ei ole omaa kaivinkonetta, sellainen vuokrataan tarvittaessa. Menneenä kesänä työllistivät mm. salaojaremontteja ja pihatöitä tekevät urakoitsijat. Maan saa kyytiin paikoista, joihin kuorma-autolla ei olisi asiaa. Kuva: Jania KleimolaKetteryys etuna
Monet asiakkaat ovat myös pitäneet yhdistelmän ketteryydestä. Kleimola kertoo, että esimerkiksi Helsingin keskustassa kärryn sai peruutettua suoraan nurmialueella, jonne kuorma-autolla ei olisi päässyt. Lisäksi sekin oli ollut asiakkaan kannalta hyvä, että hänen ei erikseen tarvinnut hankkia katutyölupia kuorma-auton peräkärryä varten.
Kleimolan mukaan välillä on todella ahtaita paikkoja, joihin kuorma-autolla ei yksinkertaisesti pääse. Eräällä työmaalla vain traktoriyhdistelmää käyttämällä kaivetut maa-ainekset saatiin suoraan kyytiin, mikä säästi työmaan valmistumisen kokonaisajassa. Traktorit ovat kuorma-autoon verrattuna myös monikäyttöisempiä, sillä samalla koneella onnistuu niin talvikunnossapito kuin maanajokin.
Traktorit ovat kiinnostaneet Kleimolaa aina. Aikoinaan hänellä oli tarkoitus oli alkaa tuomaan käytettyjä traktoreita Euroopasta, mutta heikosti sujuneen kaupankäynnin vuoksi tie vei urakoitsijaksi. Kuva: Arto Turpeinen
20–23 tonnin kärryillä ajetaan mm. maata ja lunta. Lisäksi Kleimola vuokraa vaihtolavoja mm. taloyhtiöille. Kuva: Arto TurpeinenMiehen mukaan perustraktori antaa hyvän liikkumavaran, sillä ne eivät tarvitse piirturia, kuten liikennetraktorit. Lisäksi painorajoitukset ovat hyvät. Lisäksi esimerkiksi työmukavuus on vuosien varrella parantunut huomattavasti esimerkiksi parempien istuimien myötä. Myös melutaso on vuosien varrella pienentynyt.
”Traktorit ovat nykyään jo tosi mukavia ajaakin. Koskaan ei aamulla tympäise lähteä”, Kleimola lopettaa.
Työkohteet saattavat sijaita hyvinkin ahtailla ja vilkkaasti liikennöidyillä alueilla. Ajomatkat voivat kuitenkin olla jopa 30 kilometriä. Usein maan saa kuitenkin vietyä kohteeseen aivan perille asti. Kuva: Jania KleimolaRajoituksia nopeuteen
Kalustoa hankittaessa kannattaa muistaa, että traktorin ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän suurimmaksi sallituksi nopeudeksi rajataan 40 kilometriä tunnissa silloin, kun yhdistelmän ajoneuvoille tai kytkentälaitteille ei ole saatavissa tietoa sallituista massoista. Mikäli traktorin rakenteellinen nopeus on yli 60 km/h ja siihen kytketään muu kuin lukkiutumattomin jarruin varustettu perävaunu, on yhdistelmän nopeusrajoitus 60 km/h.
Nopeankin traktorin ja perävaunun yhdistelmän nopeutta saattavat rajoittaa myös perävaunun muut tekijät, kuten perävaunun rakenteellinen nopeus tai perävaunun renkaiden nopeusluokka.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



