”Ei täällä kevyellä kalustolla pärjää” – näin luonnistuu maansiirto moottoritietyömaalla Krampe-dumpperivaunun ja traktorin yhdistelmällä

Moottoritietyömaat mielletään herkästi kuorma-autojen ja dumppereitten temmelyskentäksi. Pekka Halon esimerkki osoittaa urakkaa löytyvän myös traktorin ja roiman suuren maansiirtokärryn yhdistelmälle.
Krampe HP24:n tekninen kantavuus on 24 tonnia ja vesitilavuus 13 kuutiota. Kippisylinterin öljytilavuus on maltilliset 39 litraa. Akselisto on hydraulinen, jotta vaunun paino jakautuu aina tasan jokaisen pyörän kesken. Kääntyvä taka-akseli on välttämätön tämän kokoluokan vaunussa jo pelkästään kustannussyistä. Akseliväli on 181 cm. Vaunu käyttää LS-hydrauliikkaa.
Krampe HP24:n tekninen kantavuus on 24 tonnia ja vesitilavuus 13 kuutiota. Kippisylinterin öljytilavuus on maltilliset 39 litraa. Akselisto on hydraulinen, jotta vaunun paino jakautuu aina tasan jokaisen pyörän kesken. Kääntyvä taka-akseli on välttämätön tämän kokoluokan vaunussa jo pelkästään kustannussyistä. Akseliväli on 181 cm. Vaunu käyttää LS-hydrauliikkaa. Kuva: Arto Turpeinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Parikkalainen Pekka Halko on tehnyt maansiirtoa traktorilla 15 vuotta. Työmaat sijaitsevat ympäri Suomen. Tällä hetkellä maata ajetaan Kirri-Tikkakoski moottoritietyömaalla Jyväskylässä. Urakoitsijaksi Pekka päätyi sikatilan kannattavuuden heikentymisen seurauksena. Parhaimmillaan vuodessa kasvatettiin 20 000 porsasta, mutta toimintaa olisi pitänyt jatkuvasti laajentaa.

Maatilataustan johdosta urakointikoneiksi valikoitui traktorin ja maansiirtovaunun yhdistelmä. 1,5 vuotta sitten Halko hankki kaluston jatkoksi järeän Krampe HP24 -perävaunun.

”Näissä hommissa kärryjen pitää olla vahvoja. Tällaiselle työmaalle ei kannata tuoda mitään kevyttä kalustoa – ei niillä pärjää. Selasin netistä erilaisia vaihtoehtoja, tämä tuntui kokeilemisen arvoiselta”, Halko valottaa valintaperusteita.

Krampe HP24:

  • Kantavuus 24 tonnia
  • Vesitilavuus 13 kuutiota
  • Pekka Halon kärryssä napaveto ja kääntyvä taka-akseli
  • Varusteena myös keskusrasvaus
Pyöreään muotoon pituussuunnassa taivuteltu lava vähentää materiaalin tarttumista rakenteisiin ja kuormaaminen helpottuu. Lava on valmistettu kahdesta 8 mm:n Hardox 450 teräslevystä. Lavan pohjassa on vain yksi yhtenäinen pituussuuntainen hitsaussauma. Peruutuskamera on välttämätön isossa vaunussa.
Pyöreään muotoon pituussuunnassa taivuteltu lava vähentää materiaalin tarttumista rakenteisiin ja kuormaaminen helpottuu. Lava on valmistettu kahdesta 8 mm:n Hardox 450 teräslevystä. Lavan pohjassa on vain yksi yhtenäinen pituussuuntainen hitsaussauma. Peruutuskamera on välttämätön isossa vaunussa. Kuva: Arto Turpeinen
Vaikka rakenteet muutoin ovat todella järeät, niin renkaiden päälle asennetut ”rapakaaret” ovat keveää tekoa ja vääntyvät, jos kuormatessa kiviä putoaa lavan ulkopuolelle.
Vaikka rakenteet muutoin ovat todella järeät, niin renkaiden päälle asennetut ”rapakaaret” ovat keveää tekoa ja vääntyvät, jos kuormatessa kiviä putoaa lavan ulkopuolelle. Kuva: Arto Turpeinen

Jämerää tekoa

Kaksiakselinen Krampe HP24:n kärry on suunniteltu raskaaseen maansiirtoon. Vesitilavuudeksi kerrotaan 13 kuutiota ja kukkurallaan kyytiin mahtuu 16,9 kuutiota. Kantavuus on 24 tonnia. Valmistajan valikoimassa on jopa tätäkin suurempi kolmiakselinen versio. Tämän jättiläisen kantavuus on 30 tonnia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lava on dumpperimallisesti muodoltaan pyöreä, mistä on etuja maansiirtoajossa. Kivien lastaaminen on helpompaa kuin neliskanttiselle versiolle. Krampen lavat voidaan varustaa kahdeksan milliä paksulla Hardox 450 -kulutusteräksellä. Kipattavan materiaalin tarttumisen estämiseksi lavan ja perälaudan saumat on tasoitettu. Muotoilulla on vaikutusta myös kippausominaisuuksiin.

”Pyöreän mallinen lava on helppo kipata, sillä tavara tyhjentyy tasaisesti – kippaaminen onnistuu myös kaltevalla pinnalla. Lava ei myöskään jäädy niin pahasti kuin neliskanttinen malli. Talvella ajoimme lervaa 25 asteen pakkasella. Homma toimi, vaikka hieman tavaraa jäätyikin kiinni. Illalla puhdistimme lavan kaivinkoneella”, Halko kertoo.

Osaltaan Halon kärryn kippausvakautta parantavat myös Nokian vahvistetut CT-mallin 650/55R26.5-kokoiset renkaat. Kippauksen tukevoittamiseksi neliosainen kippisylinteri on sijoitettu lavan etureunaan. Valmistajan mukaan kärryn painopiste ja kuormauskorkeus on saatu erittäin matalaksi asentamalla runko suoraan akseliston päälle.

Krampen vaunut ovat laajasti räätälöitävissä. Keskusvoitelu on osoittautunut erittäin tarpeelliseksi. Vetopuomissa on kumityynyjousitus.
Krampen vaunut ovat laajasti räätälöitävissä. Keskusvoitelu on osoittautunut erittäin tarpeelliseksi. Vetopuomissa on kumityynyjousitus. Kuva: Arto Turpeinen

Monipuoliset varusteet

Vaikka Krampen perävaunuja Suomessa onkin, niin Halon kärry lienee yksi parhaiten varustelluista. Merkin perävaunut ovatkin laajasti räätälöitävissä. Todella mainioksi investoinniksi osoittautuneen keskusrasvarin lisäksi vaunussa on myös jyväskyläläisen Black Bruinin valmistava napaveto etuakselissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Napaveto on ihan ehdoton varuste. Tämä on kytketty Fendtin järjestelmään, jolloin nopeus on aina oikea. Veto kytkeytyy päälle ainoastaan tarvittaessa, eikä asiaan tarvitse kiinnittää erityistä huomiota”, Halko kertoo.

Kärryn omamassa on varusteista riippuen noin kuusi tonnia. Kokonaispaino saattaa siis olla nopeasti 30 tonnia. Halon kokemusten mukaan vetävän traktorin olisikin syytä vähintään käytössä oleva 211-kilowattinen, vaikka valmistajan suositus on hieman pienempi, eli vähintään 125 kilowattia. Suurista painoista huolimatta yhdistelmä on edennyt mallikkaasti.

”Jumiin olen jäänyt ainoastaan muutaman kerran, kun penkka on pettänyt läjitysalueella. Talvella ajetussa maassa routa sulaa alta ja kärry humpsahtaa kiinni kerralla”, Halko valottaa.

Hydraulisen akseliston vuoksi vaunun runko ei laske kuorman vaikutuksesta, eikä vaunu kallistele kaarteissa. Oikealla ja vasemmalla on erilliset hydrauliikkapiirit. Kuorma jakautuu tasan etu- ja taka-akselin kesken.
Hydraulisen akseliston vuoksi vaunun runko ei laske kuorman vaikutuksesta, eikä vaunu kallistele kaarteissa. Oikealla ja vasemmalla on erilliset hydrauliikkapiirit. Kuorma jakautuu tasan etu- ja taka-akselin kesken. Kuva: Arto Turpeinen
Kääntyvälle taka-akselille ja etuakselin napavedolle on omat näyttöpaneelinsa. Vaunun järjestelmä vertaa traktorista saatavia signaalitietoja vaunun omaan nopeustutkaan ja kytkee vedon tarvittaessa.
Kääntyvälle taka-akselille ja etuakselin napavedolle on omat näyttöpaneelinsa. Vaunun järjestelmä vertaa traktorista saatavia signaalitietoja vaunun omaan nopeustutkaan ja kytkee vedon tarvittaessa. Kuva: Arto Turpeinen

Kääntyvä taka-akseli

Toinen mielenkiintoinen varuste on sähköisesti ohjattu ja hydraulisesti käännettävä taka-akseli. ”Kääntyvä akseli on todella näppärä tällä työmaalla, sillä tilat ovat paikoittain ahtaat. Pyörät voi kääntää linkkuun vaikka pysähdyksissä ollessa. Tämä auttaa liikkumisessa todella paljon.”

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kolmiakselisessa Krampessa myös kaksi etummaista akselia saisi kääntyväksi, mikä mahdollistaisi kärrylle myös rapuajon. Hyttiin sijoitetussa ohjauspaneelissa on valmiudet myös tähän.

Ketteryyden lisäksi Halko on tyytyväinen myös kärryn veto-ominaisuuksiin, sillä kärry ei pompota siirtoajossa edes tyhjänä, vaan kulkee junan lailla. Samat piirteet on havaittu myös täydessä lastissa. Tämä on pitkälti hydraulisen akseliston ansiota.

Pekka Halko on tehnyt maansiirtourakointia 15 vuotta. Traktori ja suuri maansiirtokärry ovat taanneet rutkasti työmaita. Lomakuukausia on ollut ainoastaan muutamia.
Pekka Halko on tehnyt maansiirtourakointia 15 vuotta. Traktori ja suuri maansiirtokärry ovat taanneet rutkasti työmaita. Lomakuukausia on ollut ainoastaan muutamia. Kuva: Arto Turpeinen

Investointi työllistää

Sosiaalisessa mediassa usein viritellään kissan hännän vetoa kuorma-autoilijoiden ja traktorilla urakoivien välille, mutta Tikkakosken työmaalla Halko ei ole tällaista havainnut. Työtehtävät ovat hieman erilaisia, joten eri työmuodot täydentävät toisiaan.

Vaikka Halko on ollut perävaunuunsa erittäin tyytyväinen, niin kyseessä on kuitenkin arvokas investointi, johon vaikuttaa myös varustetaso.

”Kun lähdetään hankkimaan tällaista perävaunua, niin hinta on aina kova. Hankkiminen edellyttää töitä myös olevan. Ajoa on kuitenkin riittänyt, sillä 15 vuoden aikana lomakuukausia on ollut ainoastaan muutamia”, Halko päättää.

Lue lisää