Case uudistaa G-sarjan pyöräkuormaajiaan – uudet evoluutioversiot opettavat kuljettajaa hyödyntämään koneen ominaisuuksia

Casen G-sarjan evoluutioversiot ovat saaneet uusia ominaisuuksia. Vakiovarusteisiin kuuluu mm. vaaka.
Uudistettuun mallisarjaan kuuluu viisi kuormaajaa kokoluokissa 11,1–20,4 tonnia.
Uudistettuun mallisarjaan kuuluu viisi kuormaajaa kokoluokissa 11,1–20,4 tonnia. Kuva: Paolo Cugudda
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Case esitteli G-sarjan pyöräkuormaajat nelisen vuotta sitten. Päästöruljanssin rauhoittuessa moni valmistaja on siirtynyt vaiheeseen, jossa uusia ominaisuuksia tuodaan markkinoille muuttamatta mallisarjaa ilmaisevaa kirjainta. Näin myös Casen tapauksessa.

Casen G-sarjan evoluutioversioiden lupaillaan saaneen kokonaisvaltaisia parannuksia suorituskykyyn ja tuottavuuteen. Lähtökohtana on opettaa kuljettajaa hyödyntämään koneensa ominaisuuksia paremmin. Samalla myös elinkaarikustannuksia on pyritty pienentämään.

Casen pyöräkuormaaja:

  • Casen maahantuoja on Konevuokraamo Rentti/Tracwest Oy
  • Merkki valmistaa kuormaimia kokoluokissa 5–28 tonnia
  • Case 521G:n kokeilu luettavissa KV:n numerosta 5/2019
G-sarjan evoluutioversion toimintoja hallitaan kosketusnäyttöpaneelin kautta. Myös vaa’an näyttö on integroitu samaan paikkaan.
G-sarjan evoluutioversion toimintoja hallitaan kosketusnäyttöpaneelin kautta. Myös vaa’an näyttö on integroitu samaan paikkaan. Kuva: Valmistaja
Uuteen ilmeeseen kuuluvat värikoodatut pikakatkaisimet, joilla näytölle voi valita esim. peruutuskameran tai kytkeä tasauspyörästön lukon.
Uuteen ilmeeseen kuuluvat värikoodatut pikakatkaisimet, joilla näytölle voi valita esim. peruutuskameran tai kytkeä tasauspyörästön lukon. Kuva: Valmistaja

Kosketusnäytön kautta

G-sarjan evoluutiomallit ovat saaneet uuden kosketusnäyttöpaneelin. Valmistajan mukaan tämä mahdollistaa nopean pääsyn koneen asetuksiin ja tietoihin. Ominaisuuksiin kuuluu sähköhydraulinen esiohjaus, mikä mahdollistaa puomin ja kauhan liikenopeuksien eriytetyt säädöt. Uusi ominaisuus on myös puomiston vaakanosto, joka pitää kauhan tai trukkipiikit automaattisesti vaaka-asennossa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uusittu vaakajärjestelmä on integroitu suoraan koneen näyttöpaneeliin. Järjestelmän kautta voi seurata mm. kauhan painoa ja kuormattuja kauhallisia sekä kumulatiivisesti kertyvää kuormaa. Ominaisuuden avulla kuljettaja voi kuormata juuri oikean määrän autoon sekä pystyy tallentamaan kuormatut tonnit muistiin.

Lisäksi käytettävyyttä on parannettu uusilla värikoodatuilla käsinojan katkaisimilla, joilla koneen esiasetuksia saa vaihdettua kättä liikuttamatta. Näiden katkaisimien avulla kuljettajan on mahdollista esim. vaihtaa näytölle vaa’an tai peruutuskameran näyttö sekä kytkeä tasauspyörästön lukko.

Helppokäyttöisyyttä on haettu mm. uudistamalla tehoalueet. Lisäksi puomiston liikenopeuksia ja herkkyyttä voi säätää liikekohtaisesti.
Helppokäyttöisyyttä on haettu mm. uudistamalla tehoalueet. Lisäksi puomiston liikenopeuksia ja herkkyyttä voi säätää liikekohtaisesti. Kuva: Valmistaja

Uusittu moottorinhallintajärjestelmä

Käytettävyyteen on panostettu myös yksinkertaistamalla moottorinhallintajärjestelmää – nyt tehoalueita on ainoastaan kaksi. Max-alue on tarkoitettu raskaisiin olosuhteisiin, joissa moottorilta tarvitaan maksimaalista tehoa. Smart-alue puolestaan tarjoa helpommille työmaille mukavamman ajokokemuksen. Tämä saavutetaan moottorin ja voimansiirron parannetulla kommunikaatiolla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ajomukavuuden ja kokonaiskustannusten kannalta oikeat rengaspaineet ovat tärkeät. Päivitetty G-sarja onkin saanut täysin uuden rengaspaineiden tarkkailujärjestelmän. Kuormaajan rengasventtiileissä on paineanturit. Kuljettaja saa hälytyksen, mikäli jossakin kulmassa rengaspaineet poikkeavat halutusta. Tällä voidaan välttää kalliita rengasremontteja.

Telemetrialla tuottavuutta

G-sarjan evoluutioversioiden vakiovarusteisiin kuuluu SiteConnect telemetriajärjestelmä, joka mahdollistaa koneiden etädiagnosoinnin ja ohjelmistopäivityksen 4G-verkon kautta. Samalla voidaan nollata mahdolliset vikakoodit. Koneen käyttöön liittyviä tietoja voi tarkastella myös älypuhelimen SiteManager-applikaation kautta.

Casen mukaan kuormaajien järjestelmä voi kommunikoida suoraan maahantuojan järjestelmän kanssa, jolloin mekaanikot pystyvät antamaan ohjeita koneiden käytöstä ja korjauksesta. Mikäli jokin häiriö ilmaantuu, niin maahantuoja saa tästä hälytyksen, jolloin asia voidaan ratkaista ennen kuin se ehtii kehittyä todelliseksi ongelmaksi.

Lue lisää