Kuskien puute näkyy myös Anssi Niemen koneurakoinnissa — ”Omaa urakointia täytyy arvostaa ja hinnoitella työ sen mukaan”

Korpilahtelainen Anssi Niemi urakoi monilla eri sektoreilla. Töitä riittää ympäri vuoden, vaikka työvoimapula vaivaakin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Anssi Niemi

  • Ammatti: Urakoitsija
  • Ikä: 41
  • Kotipaikka: Korpilahti
  • Harrastukset: Koneet ja mönkijällä ajo

Miten eri toimialojen urakoinnin saa yhdistettyä?

Teemme maanrakennusta, tienhoitoa ja maatalousurakointia. Näiden yhdistäminen ei välttämättä onnistu sujuvasti. Osa koneista seisoo aika paljon, mutta toisaalta toiminnot myös tukevat toisiaan. Ongelma on oikeastaan kuskien puute, mikä liittyy alalla jatkuvuuden puuttumiseen. Työntekijöille pitäisi luvata töitä useammaksi vuodeksi, mutta sopimuksissa maksetaan ainoastaan tehdystä työstä, eikä anneta varmuutta sen teettämisestä. Näkymä eteenpäin on aina vähän tyhjä – tämä hidastaa kasvua, kun varmuutta ei ole.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Miten urakointi saadaan kannattavaksi?

Halvimmalla hinnalla ei kannata lähteä ja asiakasta pitää palvella. Oikeastaan ne ovat siinä. Itse joustan liikaakin asiakaspalvelussa ja hinnoittelussa. Itsellä on ajatus, että niin pientä hommaa ei olekaan, mihin ei kannata lähteä. Omaa urakointia täytyy arvostaa ja hinnoitella työ sen mukaan. Oleellista on monipuolinen tekeminen.

Miten vinkkejä muille urakoitsijoille?

Sopimusasioissa täytyy olla tarkkana. Itselläkin on sitoumuksia, jotka eivät ole varmalla pohjalla. Huonoista sopimuksista on hankala päästä eroon, ja joitakin asiakkuuksia olen joutunut karsimaan. Laskuttamista ei kuitenkaan kannata hävetä – siitä laskutetaan mitä on tehty.