Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Lähes identtiset pyöräkuormaajat testissä – vastakkain Kramer 8155:n nelipyöräohjaus ja Wacker Neuson WL95:n runko-ohjaus

    On erittäin harvinaista, että lähes samoista pyöräkuormaajista on saatavana sekä nelipyöräohjattu että runko-ohjattu versio. Saimme mahdollisuuden vertailla Kramer 8155 - ja Wacker Neuson WL95 -kuormaajia. Koneiden ainoa merkittävämpi ero on ohjaustavassa.
    Kramer 8155 -pyöräkuormaajaa on mahdollista ohjata kolmella eri tavalla: neli- ja etupyöräohjauksella sekä rapuajolla.
    Kramer 8155 -pyöräkuormaajaa on mahdollista ohjata kolmella eri tavalla: neli- ja etupyöräohjauksella sekä rapuajolla. Kuva: Timo Rintakoski

    Pyöräkuormainten ohjaustavat ovat pääsääntöisesti jakautuneet nelipyörä- ja runko-ohjaukseen, joista jälkimmäinen on selvästi yleisempi. Nelipyöräohjattuja kuormaimia on ainoastaan muutamalla merkillä. On erittäin harvinaista, että markkinoilla on kaksi lähes identtistä konetta, joiden ero on ainoastaan ohjaustavassa. Kramerin ja Wacker Neusonin tapauksessa näin kuitenkin on.

    Koneiden mallimerkinnät ovat Kramer 8155 ja Wacker Neuson WL95. Molempien ilmoitetut työpainot ovat hieman yli 10 tonnia. Identtisiä ovat myös mm. ohjaamot, moottorit ja voimansiirto – ainoa merkittävämpi ero on siis ohjaustavassa.

    Samankaltaisuuden taustalla on kuuluminen samaan saksalaiseen Wacker Neuson -konserniin. Samaan ryppääseen lukeutuu myös Weidemann. Kaikkiaan eri tuoteryhmiä on kolmisensataa. Wacker Neusonin brändin alla on runsaasti myös erilaisia käsityökaluja, kuten tärylätkiä ja purkutyökaluja. Weidemannin tuotteet on selkeimmin suunnattu maatalouteen, kun muita merkkejä käytetään niin maarakennuksessa kuin kiinteistöhoidossa.

    Samalla tekniikalla

    Molemmissa koneissa on käytössä sama Deutzin 115-kilowattinen moottori, joka täyttää taso 4 -päästömääräykset hapetuskatalysaattorin, DPF-suodattimen ja urearuiskutuksen yhteispelillä. Vaikka konepeiton ja vastapainon muotoilussa ja värityksessä onkin pieniä eroavaisuuksia, niin esim. huollettavuuden suhteen poikkeamia ei ole.

    Suodattimille ja etenkin paisuntasäiliölle on vaikea yltää maan tasosta. Ohjaamon sivussa on kuitenkin helposti irrotettavat tikapuut, joiden avulla vastapainon päälle voi kiivetä huoltotoimenpiteitä varten. Moottoriöljytikkuun kuitenkin yltää myös maajalassa.

    Testikoneiden vasemmassa takakulmassa on tyhjä tila esim. työkaluille. Wacker Neusonissa asiaa oli hyödynnetty saranoidulla luukulla, mutta Kramerissa luukku oli pulttikiinnitteinen. Kyseessä lienee kuitenkin testikappaleiden yksilökohtaiset erot.

    Kummassakin kuormaajassa on päädytty kiertyvän runkonivelen sijaan 12 astetta puolelleen keinuvaan taka-akseliin. Carraron valmistamat akselit ovat kuitenkin eri tyyppiä. Tähän on kuitenkin syynä ainoastaan ohjaustapa, sillä Kramerissa tarvitaan ohjaavat akselit, mistä syystä akseleissa on raidetangot.

    Remontoinnin kannalta on vaikea arvioida, kumpi on pidemmän päälle kestävämpi ohjausratkaisu. Nelipyöräohjatussa on enemmän niveliä, mutta toisaalta runko-ohjatun koneen keskinivelen ja sen tappien holkitukset tai poraukset eivät ole remontoinnin helpoimmasta päästä. Molemmissa koneissa kuljettajan onkin syytä huolehtia säännöllisistä rasvauksista.

    Eri akseleiden myötä Kramer on yhdeksän senttiä leveämpi kuin kilpakumppaninsa. Runkoratkaisusta johtuen Wacker Neuson on kuitenkin kokonaisuudessaan yhdeksän senttiä pidempi.

    Runkoratkaisusta johtuen Wacker Neuson on yhdeksän senttiä Krameria pidempi, kun taas Kramer on Wackeria 9 senttiä leveämpi.
    Runkoratkaisusta johtuen Wacker Neuson on yhdeksän senttiä Krameria pidempi, kun taas Kramer on Wackeria 9 senttiä leveämpi. Kuva: Timo Rintakoski
    Molempien koneiden takakulmassa on työkalujen säilyttämiseen soveltuva lokero, mutta se on valmiiksi saranoitu ainoastaan Wacker Neusonissa.
    Molempien koneiden takakulmassa on työkalujen säilyttämiseen soveltuva lokero, mutta se on valmiiksi saranoitu ainoastaan Wacker Neusonissa. Kuva: Arto Turpeinen

    Ketterästi kadulla

    Kaksikon tapauksessa erityisen mielenkiintoinen seikka on työskentelyn ketteryys. Krameria on mahdollista ohjata kolmella eri tavalla: neli- ja etupyöräohjauksella sekä rapuajolla. Rapuajolla kaikki renkaat osoittavat samaan suuntaa, mikä mahdollistaa etenemisen vinottain esim. seinän vierelle. Ohjaustapojen vaihto ja renkaiden kohdistaminen luonnistuivat helposti, sillä ohjaustapojen vaihdon jälkeen rattia pyörittämällä järjestelmä kohdistaa renkaat automaattisesti.

    Kramerin nelipyöräohjauksen ansiosta kääntöympyrän halkaisija on vain 827 cm, mikä on peräti 145 cm pienempi kuin Wacker Neusonissa. Kramerin kääntöympyrä kuitenkin kasvaa pelkkää etupyöräohjausta käytettäessä 10,6 metriin.

    Molemmissa versioissa on käytössä kolme eri ajonopeusaluetta. 40 km/h huippunopeus on käytössä ainoastaan etupyöräohjauksella, jolloin meno Kramerilla on suuntavakaata, ja jopa Wackeria miellyttävämpää. Kaikkien neljän renkaan kääntyessä maksiminopeus on rajoitettu kolmeenkymppiin. Tämä on varsin järkevä ratkaisu, sillä nelipyöräohjauksella Kramer reagoi ohjauspyörän liikkeisiin nopeasti, ja eteneminen tuntuu maksiminopeudella huteralta.

    Nelipyöräohjatun työlaite kiertää

    Nelipyöräohjauksen ketteryys rajoittuu kuitenkin ainoastaan rengaslinjan vaatimaan tilaan. Kramerilla esim. trukkipiikkien kärki kiertää yli puoli metriä kauempaa kuin runko-ohjatulla Wacker Neusonilla. Sama pätee myös jyrkässä kulmakäännöksessä, sillä vaikka Kramer kääntyy erittäin jyrkästi, niin koneella täytyy ajaa esim. kanttikiviä kierrettäessä hieman kauemmaksi ennen kääntymistä, jolloin myös työlaite tekee pidemmän lenkin.

    Osaltaan Kramerin napakkaa ohjausta selittää selvästi Wacker Neusonia pienempi tarve ratin kääntelylle. Renkaat kääntyvät äärilaidasta toiseen alle 3,5 ratin pyöräytyksellä kun runko-ohjatulla pyöräytyksiä tarvitaan noin 4,25.

    Eri ohjaustavoista johtuen koneet vaativat siis hieman erilaisen ajotavan, mikä voi vaatia pientä totuttelua. Esim. trukkipiikkien asentoa ei voi nelipyöräohjatulla koneella korjata pysähdyksissä, vaan oikea linja täytyy hakea liikkeellä ollessa. Eräiden kommenttien mukaan ajotapaa täytyy myös iljaimella sovittaa olosuhteisiin, sillä koneella on syytä lähteä liikkeelle ennen kääntämistä, koska paikallaan renkaita käännettäessä kone saattaa hieraista itsensä kiinni.

    Kramerin nelipyöräohjaus mahdollistaa myös rapuajon, jossa kaikki renkaat kulkevat samaan suuntaan.
    Kramerin nelipyöräohjaus mahdollistaa myös rapuajon, jossa kaikki renkaat kulkevat samaan suuntaan. Kuva: Arto Turpeinen
    Wacker Neusonin kaatokuormat olivat Krameria paremmat, mutta arvot tippuvat merkittävästi runkonivel linkkuun käännettynä.
    Wacker Neusonin kaatokuormat olivat Krameria paremmat, mutta arvot tippuvat merkittävästi runkonivel linkkuun käännettynä. Kuva: Matti Serenius

    Identtiset ohjaamot

    Molemmissa koneissa on sama tilava ohjaamo, johon voi periaatteessa nousta kummalta puolen tahansa. Ohjauskonsoli ja istuin on integroitu liikkumaan yhdessä, muutoinkin työasento on miellyttävä. Koneiden ohjaussauvat kuitenkin poikkesivat erilaisista varusteista johtuen hieman toisistaan. Kramerissa vaihteisto asetetaan vapaalle erillisestä napista, ja Wackerissa operaatio tapahtuu asettamalla suunnanvaihdon keinukytkin keskiasentoon.

    Hyttien melutasot ovat molemmissa nykyaikaisen alhaiset. Ajon aikanakaan desibelit eivät nouse juuri 75 lukemaa korkeammalle. Äänimaisemat koneiden välillä ovat kuitenkin hieman erilaiset. Wacker Neusonin melutaso oli työsyklin aikana pari mittayksikköä korkeampi. Tämä saattoi johtua erilaisesta runkorakenteesta tai äänieristyksestä, koska pumpun ääni kuului selvemmin ohjaamoon.

    Hyteissä on useita säilytyslokeroita pientavaroille, ja useista kilpailijoista poiketen lasinpyyhkimet etulasin lisäksi myös katto- ja takaikkunalle. Hyväresoluutioinen näyttöpaneeli on sijoitettu ohjaamon yläkulmaan, mikä vaatii hieman totuttelua. Esim. varoitusvaloja ei välttämättä heti huomaa, sillä katse suuntautuu yleensä työskentelyalueelle.

    Rutkasti lasipintaa

    Kramerissa ja Wacker Neusonissa on runsaasti lasipinta-alaa ja näkyvyys on pääsääntöisesti hyvä, vaikka lasien tarrat hieman rajoittavatkin näkyvyyttä. Kramerissa on kuitenkin sivupeleissä mainiot laajakulmaosat, joiden avulla näkee aivan koneen sivulle. Napakan ohjauksen vuoksi tästä on hyötyä esim. kanttikivien vieressä käännettäessä.

    Koneissa on jopa samat Z-linkulliset puomit, joilla saavutetaan parempi murtovoima. Koneet saa myös varustettuna suorilla aisoilla. ”Kynkästä” huolimatta trukkipiikeille näkee yllättävän hyvin. Ainoastaan pikakiinnikkeen lukitustappien asentoa ilmaisevat merkkitangot ovat hieman katveessa.

    Nelipyöräohjatussa Kramerissa työlaite pysyy koko ajan keskellä näkökenttää. Linkkuohjatussa Wackerissa voi joutua sen sijaan ajoittain kurottelemaan, sillä työlaite jää hieman A-pilarin katveeseen kun runkonivel on täysin käännetty.

    Erilaisesta runkorakenteesta johtuen etuvalot on kiinnitetty hieman eri tavalla, mikä vaikuttaa aavistuksen etunäkyvyyteen. Eurofins Expert Servicen tekemissä näkyvyysmittauksissa Wacker Neusonin näkyvyysprosentiksi osoittautui 76,8 ja Kramerin 78 %.

    Hallintalaitteet ovat lähes samat. Kramerissa tosin vapaavaihde valitaan erillisestä napista, kun Wacker Neusonissa asia hoituu suunnanvaihtajan napista. Kramerissa on myös katkaisin ohjaustavan valinnalle.
    Hallintalaitteet ovat lähes samat. Kramerissa tosin vapaavaihde valitaan erillisestä napista, kun Wacker Neusonissa asia hoituu suunnanvaihtajan napista. Kramerissa on myös katkaisin ohjaustavan valinnalle. Kuva: Arto Turpeinen
    Kramerin ja Wackerin hytit ovat identtiset. Molemmissa on runsas määrä pieniä lokeroita pientavaroille. Ohjauskonsoli liikkuu miellyttävästi samassa paketissa istuimen kanssa.
    Kramerin ja Wackerin hytit ovat identtiset. Molemmissa on runsas määrä pieniä lokeroita pientavaroille. Ohjauskonsoli liikkuu miellyttävästi samassa paketissa istuimen kanssa. Kuva: Arto Turpeinen

    Nostovakaudessa yllättävä tulos

    Nelipyöräohjattuja koneita pidetään runko-ohjattuja vakaampina nostotilanteissa, sillä koneen painopiste ei muutu ohjausta käännettäessä. Erittäin epätasaisissa olosuhteissa runko-ohjatun koneen painopiste voi siirtyä niinkin paljon sivulle, että kone saattaa kellahtaa kyljelleen.

    Nostovoimamittausten perusteella näin onkin. 200 millin korkeudelta, runkonivel ja renkaat suorassa, Wacker Neusonin takarenkaat nousivat 68,9 kilonewtonin voimasta, kun Kramerilla lukema oli 62,8 kN, eroa siis 622,3 kiloa. Pientä eroa selittää Wackerin hieman suurempi massa ja kokonaispituus.

    Tilanne muuttuu merkittävästi keskinivel tai renkaat täysin linkkuun käännettynä. Takarenkaat nousivat ilmaan 58,5 kilonewtonin voimasta, kun suorassa lukema oli 68,9 kN. Pudotusta oli siis 10,4 kN, eli 1 060,5 kiloa. Kramerin tapauksessa, renkaat suorassa, lukema oli 62,5 kN – renkaat käännettynä tulos putosi ainoastaan 0,3 kN.

    1 500 mm korkeudesta, eli noin rekkalavan korkeudesta nostettaessa tulokset yllättivät. Suorassa Wacker Neuson on edelleen tukevampi tuloksen ollessa 57,3 kN kun Kramerin kaatokuormaksi osoittautui 51,8 kN. Runkonivel käännettynä Wackerin tulos tipahtaa 7,9 kN, mutta Kramerin tulos jopa parani 0,1 kN!. Käytännössä tämä tarkoittaa, että nelipyöräohjatulla koneella ei renkaiden asennolla ole taakkaa nostettaessa merkitystä.

    Kumpi vai kampi

    Sekä Wacker Neuson että Kramer tarjoavat mukavaa työskentelyä ja monipuolisia ominaisuuksia. Ei olekaan ihme, että ensin mainittu on kasvattanut rutkasti markkinaosuuksiaan maailmanlaajuisesti ja jälkimmäinen on perinteisesti suosittu merkki etenkin kotimaisten kiinteistöhuoltoyritysten keskuudessa.

    Ohjaustapojen välillä valittaessa kannattaa ottaa huomioon omat tarpeet ja työkohteet. Nelipyöräohjattu on näennäisesti ketterä, mutta sillä on tiettyjä rajoituksia, sillä työlaitteen liikerataa ei voi samalla tavalla säädellä kuin runko-ohjatulla, ja lisäksi kokonaistilavaatimukset ovat suuremmat. Nostotyöskentely on vakaata ja turvallista, vaikka keskinivel suorassa Wackerin lukemat ovat kuitenkin paremmat.

    Testikoneiden hintakin on lähes sama – lopullinen ero määräytyykin lähinnä valituista lisävarusteista. Kramerin maahantuojana toimii KH-Koneet ja Wacker Neusonin Edeco Tools. Molemmat kuuluvat KH-Koneet Group -konserniin, jonka edustuksiin kuuluvat myös Kobelcon kaivinkoneet. Konevuokrausta yhtymä hoitaa Crent Oy:n kautta. n

    Wacker Neusonin kaatokuormat olivat Krameria paremmat, mutta arvot tippuvat merkittävästi runkonivel linkkuun käännettynä.

    Nelipyöräohjattu Kramer kääntyy todella pienessä tilassa, mutta runko-ohjauksen puuttumisen vuoksi työlaite kiertää Wacker Neusonia kauempaa.
    Nelipyöräohjattu Kramer kääntyy todella pienessä tilassa, mutta runko-ohjauksen puuttumisen vuoksi työlaite kiertää Wacker Neusonia kauempaa. Kuva: Arto Turpeinen
    Koneissa on irrotettavat tikkaat ohjaamon vieressä, joiden avulla takapuntin päälle kiipeäminen on helpompaa. Tämä on tarpeen, sillä esim. paisuntasäiliö on korkealla moottorin päällä.
    Koneissa on irrotettavat tikkaat ohjaamon vieressä, joiden avulla takapuntin päälle kiipeäminen on helpompaa. Tämä on tarpeen, sillä esim. paisuntasäiliö on korkealla moottorin päällä. Kuva: Arto Turpeinen
    Kramerin peruutuspeilissä on kätevä laajakulmaosa, jonka kautta näkee aivan koneen viereen. Tästä on paljon hyötyä, sillä kone kääntyy todella napakasti. Peilien asentoa voi säätää sähköisesti.
    Kramerin peruutuspeilissä on kätevä laajakulmaosa, jonka kautta näkee aivan koneen viereen. Tästä on paljon hyötyä, sillä kone kääntyy todella napakasti. Peilien asentoa voi säätää sähköisesti. Kuva: Arto Turpeinen
    Kramerin näkyvyysalueet.
    Kramerin näkyvyysalueet. 
    Wacker Neusonin näkyvyysalueet.
    Wacker Neusonin näkyvyysalueet. 
    Erilaisista ohjaustavoista johtuen kurakaarten muotoilussa ja valojen kiinnityksessä on pieniä eroja. Valojen sijoittelu vaikuttaa hieman etunäkyvyyteen.
    Erilaisista ohjaustavoista johtuen kurakaarten muotoilussa ja valojen kiinnityksessä on pieniä eroja. Valojen sijoittelu vaikuttaa hieman etunäkyvyyteen. Kuva: Arto Turpeinen
    Sekä Wackern Neusonissa että Kramerissa on Deutzin 115 kilowattinen moottori. Koneiden muotoilussa ja värityksessä on pieniä eroja.
    Sekä Wackern Neusonissa että Kramerissa on Deutzin 115 kilowattinen moottori. Koneiden muotoilussa ja värityksessä on pieniä eroja. Kuva: Arto Turpeinen