Peräkärryllä varustettu kaivukone – kätevää, mutta rajoitettua

Ruotsissa noin 90 % pyöräalustaisista kaivukoneista varustetaan myös peräkärryllä. Kärryllä kuljetetaan niin omia työlaitteita kuin muitakin urakkaan liittyviä tarvikkeita. Lyhyellä matkalla myös maansiirto onnistuu näppärästi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

EWR170E:n mukana toimitettiin myös Humus 10CT -kärry, jonka omapaino on 2 800 kiloa ja kantavuus 10 tonnia. Jarrut ovat hydrauliset, mutta perälauta toimii mekaanisesti. Kaikkiaan virolaisvalmistajalla on seitsemän maansiirtoon suunniteltua kärrymallia.

Yhdistelmä on sopivissa työkohteissa erittäin näppärä – kärryn aisaohjaus helpottaisi vielä lisää pyörittelyä myös ahtaamissa paikoissa. Testikoneeseen oli asennettu Volvo Smart View -kamerajärjestelmä, joka muodostaa 360 asteen näkymän koneen yläpuolelta, mikä myös helpotti kärryn vekslaamista.

Vaikka kärry kulkeekin perässä mukavan tasaisesti, niin pidemmän matkan maansiirtoon yhdistelmä ei sovellu. Mäkikokeen aika heikkeni lähes 20 sekuntia, vaikka kyydissä ei ollut kuin työlaitteita n. 2 000 kilon edestä. Myös kiihtyvyyskäyrä jäi selvästi alemmas kuin pelkällä peruskoneella. Kantavuuden sallimalla kuormalla paketti soveltuukin pelkästään lyhyisiin siirtoihin. Onneksi Volvon useampi ajonopeusalue takaa riittävän potkun myös raskaammalle kuormalle.

Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään moottorityökoneen omamassan suuruinen.
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään moottorityökoneen omamassan suuruinen. Kuva: Arto Turpeinen

Asetukset rajoittavat käyttöä

Euroopan Unioni on määritellyt osan ajoneuvosäädöksistä kansallisiksi, joten ne päätetään jokaisessa jäsenvaltiossa erikseen. Työkoneen ja perävaunun yhdistelmässä noudatetaankin suurelta osin kotimaista lainsäädäntöä. Saimme Traficomilta selvityksen näistä säädöksistä. Seuraavana tärkeimmät huomioitavat asiat.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suomessa moottorityökone on lähtökohtaisesti tarkoitettu jonkin työn tekemiseen, ei siis tavaran kuljetukseen. Tiellä kaivinkoneessa tai sen perävaunussa saa kuljettaa vain koneen omia poltto- tai voiteluaineita ja työn tekemisessä käytettäviä työlaitteita. Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään moottorityökoneen omamassan suuruinen.

Kun kaivinkoneeseen on liitetty perävaunu, täytyy polttoainetankissa aina olla verollista dieseliä, sillä perävaunullista moottorityökonetta pidetään kuljetusvälineenä. Dieseliä täytyy olla tankissa, vaikka yhdistelmää käytettäisiin vain työalueen sisällä tai muualla kuin tieliikennelaissa tarkoitetulla alueella.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä sanoo, että moottorityökonetta saa käyttää vain itse työpaikalla suoritettaviin, työkoneen varsinaisesta käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin sekä muutamiin poikkeuksiin kuten koneen työlaitteiden ja omien polttoaineiden siirtoihin. Eli työmaan sisällä vaikkapa mullan lastaaminen kyytiin ja siirtäminen varsinaiselle levitysalueelle onnistuu, kunhan levitys tehdään kyseisellä kaivinkoneella.

Yhteenvetona voi siis sanoa, että kaivinkoneessa pitää aina olla dieseliä tankissa, kun perävaunu on kytkettynä ja maa-ainesten tai rakennustarvikkeiden kanssa ei saa lähteä työnsuorittamispaikan ulkopuolelle.