Koneklassikot

Lähes 70-vuotiaalla kaivinkoneella nostetaan edelleen soraa – amerikkalainen vm. 1952 Osgood sorakuopalla

Osgood on yksi lukuisista viime vuosisadan alussa syntyneistä amerikkalaisista kaivinkonemerkeistä. Konemerkkinä Osgood on kadonnut jo kauan sitten, mutta yksi Osgood-kaivinkone jatkaa yhä tänä päivänä työskentelyä Pohjanmaalla Suomessa.
Heikki Haapakoski

Tapasin viime kesällä hiekkamontulla käydessäni vanhan tutun Osgood 1000 -laahakauhakoneen. Kone on vuosimallia 1952. Kone oli hieman muuttunut sitten viime näkemän.

Koneen uumenista löytyi konetta huoltamassa ollut David Nybyggar. Hän ajaa konetta ja suorittaa myös koneen huollot sekä korjaukset. David tunnetaankin todella taitavana mekaanikkona, jolta onnistuvat kaikki remontit ammattitaidolla ja kärsivällisyydellä. "Jälkikiristän kannenpultteja ja vaihdan yhden venttiilijousen", David kertoo ruuvatessaan.

Koneen vaiheet ovat mielenkiintoiset. Yli 20 vuoden ajan sen omistivat Lahdensuot Lapualta. Markku Lahdensuo kertoo koneen hankinnasta seuraavasti: "Ostimme koneen huutokaupasta vuonna 1975 Kymi Yhtiöltä Kuusankosken tehtaalta. Grönblom, eli maahantuoja, oli myynyt koneen uutena Kymi-Yhtiölle.

Yritys oli ruopannut sillä ainakin Voikkaan koskea. Konetta oli viimeisimmäksi käytetty puutavara-alueella puunippujen siirtelyyn, mutta siinäkin aika vähän, koska alueella oli pienempi kone enemmän työssä.

Koneen nykyinen omistaja John Sandström kertoo, että tuon jälkeen historiaan liittyy hänen isänsä, David ja soraliike Grusprodukter Sandström Ab Pohjanmaalta.

Davidilla on oma laahakaivinkone Lima 803, ja hän oli 1990-luvulla ajamassa sillä, kun John Sandströmin isä Paul tiedusteli, että tulisiko David silloin tällöin ohjaamaan Osgood-konetta, jos hän sellaisen ostaisi. Osgoodin kolmas ja nykyinen omistaja oli sitten Sandström Ab joka osti koneen Lahdensuolta vuonna 1995 – siitä lähtien yhteistyö on pelannut hienosti. David kaivaa edelleen myös omalla koneellaan.

Osgoodia käytetään nykyään Grusprodukter Sandström Ab:n töissä Vaasa-Kokkola-Seinäjoki-alueella.

Heikki Haapakoski
Kovimpien pakkasten aikana soran nosto on seisahduksissa. Mekaaninen kaivinkone toimii periaatteessa hyvin kylmässäkin ilmassa, mutta pakkanen aiheuttaa aina lisätyötä paineilmajärjestelmän suhteen, eikä ole muutenkaan hyväksi koneen rakenteille.

Korjattavaa on ollut

Osgoodin moottoriin tuli vikaa viime vuonna. Sylinteriputkien alapään tiivisteet piti vaihtaa, koska jäähdytysnestettä vuosi öljytilaan. Männänrengasurat olivat kuluneet, minkä vuoksi koneeseen vaihdettiin männät.

"Lähes kaikki osat moottoriin sai Caterpillarilta ja vieressä oli samanlainen toinen kone josta osia sai otettua", David kertoo moottorin kunnostuksesta. Myös koneen oston mukana Lahdensuolta tuli paljon varaosia mukana. Esimerkiksi koneeseen löytyi kahdeksan uutta pakokaasuventtiiliä näistä osista.

"Koneessa on ollut välillä isompaa ja välillä pienempää remonttia. Kääntökehän pultituksessa oli kyllä vähän tehtaan suunnitteluvirhettäkin. Kääntökehän kiinnitys runkoon oli heikko kohta. Pultin kannat olivat liian pienet.

Edelliset omistajat olivat yrittäneet korjata vikaa hitsaamalla. Nykyisen omistajan aikana asia päätettiin korjata perusteellisesti. Ylävaunu nostettiin pois kahdella nosturilla. Yhteisnoston paino oli 43 tonnia.

Peräpainot ja puomi oli purettu pois ennen nostoa. Pulttien tilalle tuli pinnapultit, prikat ja mutterit. Nyt rakenne on kestävä ja varma", kertoo John Sandström.

Heikki Haapakoski
David on katkaissut koneesta telan, koska kääntökehälle voiman välittävä hammasratas on huollon vuoksi irti, eikä sitä olisi saanut pois ilman telan ottamista pois edestä.

Caterpillar-dieselin voimalla

Osgoodissa on Caterpillarin valmistama D17000-sarjan V8-moottori, jossa tilavuutta on 27 litraa. Moottori on ollut ainakin kertaalleen poissa koneesta kunnostuksen ajan. Kattopeltejä piti irrottaa, jotta moottorin sai nostettua pois konehuoneesta.

Kunnostuksen yhteydessä moottori maalattiin keltaiseksi ja se on todella komean näköinen nykyisin. Sävy lienee sama Caterpillarin Hi-Way Yellow, jolla moottori jo uutena maalattiin tehtaalla. Nyt koneessa onkin taas todella pitkäksi aikaa luotettavassa kunnossa oleva moottori.

Osgood oli aikanaan hyvin edistyksellinen. Jo tuohon aikaan kone oli kokonaan ilmaohjattu, mikä oli harvinasta. Esimerkiksi käännön ja ajon valitsimen kytkimien rakenne on vastaava kuin auton kytkin, ja niitä liikutetaan ilmapalkeella. Palkeeseen ohjataan ilmaa ja se painaa kytkintä ja tämä mahdollistaa herkän tuntuman. Kytkimet toimivat luotettavasti siihen saakka kunnes kytkimen kitkapinnat ovat kuluneet loppuun. Johnilla onkin hyllyssä uusia levyjä kytkimiin.

Heikki Haapakoski
Osgoodissa on Caterpillarin valmistama D17000-sarjan V8, jonka sylinteritilavuus on 27 litraa. Konehuoneen uumenissa moottoria on huoltamassa koneen kuljettajana työskentelevä David Nybyggar.

Koneeseen tehtiin kokonaan uusi ohjaamo

Viime talven aikana David valmisti koneeseen täysin uuden hytin. Alunperin tehtaalta lähtiessä hytin ja koneiston välissä ei ole varsinaista väliseinää, vaan ohjaamo on yhtä tilaa konehuoneen kanssa. Ohjaamo on jälkeenpäin eristetty levyillä omaksi tilakseen.

"David kysyi minulta, että maksanko tarvikkeet, jos hän toteuttaa hytin muutokset, kertoo John Sandström. "Entinen hytti oli aika meluinen ja se oli paljon ahtaampikin", David toteaa.

Hytin korjaukset on tehty laadukkaasti. Jopa katon kulmat on pyöristetty samalla tavalla kuin koneen alkuperäinen katto. Sisälle hyttiin katsoessa huomio kiinnittyy yhtä komeaan vimeistelytasoon kuin hytin ulkopuolellakin.

Alkuperäiset metalliset hallintavivut on sijoitettu uusiin konsoleihin – hieno yksityiskohta, joka kunnioittaa alkuperäistä tyyliä. Hytti on verhoiltu ruskealla nahalla ja takaseinälle on asennettu kaiuttimet. Kaasuvipu on tuoreessa maalissa.

”Koneen paineilmassa on aina vähän öljyä seassa ja se pehmentää paineregulaattorien kalvoja. Hyttimuutoksen alkusysäys olikin muuttaa nuo osat. Pneumatiikkakaupasta ei löytynyt kahvaohjattuja paineilmaregulaattoreta, ainoastaan ruuvattavia. Kuorma-auton jarruventtiilit ovat kuitenkin tarkoitukseen sopivat ja David rakensi Volvon osista uudet käyttölaitteet, eli ne vivut joilla konetta ohjataan", John Sandström kertoo teknisistä ratkaisuista.

Jarrut ovat alkuperäiset. Polkimista on suora mekaaninen yhteys jarruhihnoihin ilmaservojen välityksellä ja tuntuma on erittäin hyvä.

Davidin taidoista kertoo se, että hän valmisti apumoottoriin uuden kannen entisen ruostuneen tilalle – kansi oli niin puhkiruostunut, että jäähdytysnestettä vuoti sylinteriin männän päälle.

David valmisti paineputkesta pultin läpiviennit hitsaamalla ne uuteen kanteen. Sytytystulpalle hän teki kierteen kanteen. Lopuksi David oikaisi kannen tasojyrsimessä, jotta hitsauksen lämmöstä aiheutuneet epätaisuudet oikenivat. Apumoottori on sivuventtiilimoottori.

Sekä koneen että konemerkin historia ulottuu kauas

Osgood Company oli koneenvalmistaja USA:sta joka aloitti koneiden valmistuksen 1910. Paikkakunta oli Marion-niminen kaupunki Ohiossa. Marion power shovel company osti Osgoodin 1954 ja Osgoodin koneet liittyivät Marionin valmistusohjelmaan – niistä tuli jatkossa Marioneita. Osgood-koneissa käytettiin Caterpillarin, GM:n ja Budan moottoreita.

Lahdensuon aikaan ensimmäinen työmaa oli Peräseinäjoella Kalajärven tekoallastyömaalla kanavan kaivuu. Sen jälkeen konetta käytettiin hiekan ja soran nostossa useammassa paikassa. ”Samalla montulla oli Link Belt -laahakaivinkone, josta jäätyi moottori ja sen moottorin hommasimme varaosamoottoriksi Osgoodiin", Markku Lahdensuo muistelee. Juuri tämän toisen moottorin osia käytettiin Osgoodin koneremontissa.

"Kone oli meillä kaivamassa Kitinojalla keväällä 1980. Päävoima-akseli meni poikki. Siinä sattui samalla, että teollisuustoimihenkilöiden lakko oli alkamassa ja pääsiäinen tulossa. Aihio uuden akselin tekemiseen piti kuitenkin saada. Taksi lähti hakemaan teräskappaletta Helsingistä peräkärryn kanssa. Veltto Kannosto Koskenkorvasta työsti koneeseen uuden akselin, ja kone saatiin taas liikkeelle.

Asialla oli todellinen kiire, koska Osgood oli savisten peltojen keskellä vähän syvemmällä montussa nostamassa soraa. Kevättulvat olivat tulossa, ja oli pelko, että kone jää veden alle, jos sitä ei saada sieltä ajoissa pois", muistelee Markku tapahtunutta.

Kone oli sittemmin Jepualla VR:n soramontulla, josta kuljetettiin hiekkaa ratavalliin junilla. Koneesta särjettiin ikkunoita, kun kone jäi sinne seisomaan. Sitten koneesta alkoi kadota osia, esimerkiksi startin bendix häipyi. Lahdensuot veivätkin koneen kotiin turvaan, jossa he sitten maalasivat sen.

Vanhassa Jepualla otetussa kuvassa Osgood on vielä Lahdensuon omistuksessa. Koneen kyljessä näkyi tuohon aikaan vielä teksti KY.RAK.OS eli Kymi Oy rakennusosasto muistona yhdestä koneen aikaisemmasta omistajasta.

Välillä lähtökin oli lähellä. Näin Markku kertoo tapahtumista: "Vuonna 1995 kone oli myynnissä. Göteborgista oli välittäjä, joka olisi myynyt koneen Etelä-Vietnamiin, mutta rahtikustannukset olisivat olleet liian suuret. Onneksi näin ei tapahtunut ja tämä harvinainen kone sai jäädä Suomen maaperää kaivamaan.”

Heikki Haapakoski
Harva 1952 vuosimallin aktiivipalveluksessa oleva kone on näin hyvässä kunnossa kuin tämä laahakaivinkone. Siitä on pidetty esimerkillisesti huolta ja on hyvin mahdollista, että seuraavaksi kone saa vielä uuden maalin koko ulkopinnalle.
Lue lisää