Lamborghini Sprint 664-60 – 674-70 / Hürlimann XA 606/607






Syksyllä 1995 esiteltiin ensimmäiset Lamborghini Sprintit eli 60- ja 70-hevosvoimainen. Sisarmalli Same Doradosta poiketen moottori oli vesijäähdytteinen, pienemmässä mallissa 3-sylinterinen ja isommassa 4-sylinterinen. Moottorin sähköinen ohjaus oli lisävarusteena. Vääntölukemat olivat hieman korkeammat kuin ilmajäähdytteisissä Sameissa ja momentin nousua luvattiin 18 ja 23 %. Vaihteisto oli 20+10 ja ryöminnällä varustettuna 30+15. Peruutus tapahtui synkronoidun aluevaihteen kautta. Lisävarusteena oli 3-portaisella hydraulisella pikavaihteella ja suunnanvaihtajalla varustettu Agroshift, jossa vaihteita löytyi 45+45.
Giugiaron muotoilema ulkoasu oli pyöreälinjainen. Ohjaamo oli matala (240 cm), mutta tasalattiainen. Lasipinnat olivat kaarevat ja ovet kokolasiset. Melutaso oli 80-81 dB, Agroma kylläkin oli löytänyt jostakin lukeman 75 dB. Kääntöympyrä oli erittäin pieni ja pyörien kääntökulma 55 astetta. Jarruina oli neljässä pyörässä öljykylpyiset levyjarrut. Voiman ulosotossa oli 3 nopeutta sekä ajovoimanotto ja voan kytkentä oli sähköhydraulinen. Ohjauspumppu oli erillinen ja työhydrauliikan tuotto oli nelivetomalleissa 48 l/min (takavetoisissa 36 l). Nostovoima jäi ilman lisäsylintereitä1860 kiloon. Suomessa ja monissa muissa maissa oli vakiona lisäsylinterit, jolloin nostovoimaa oli lähteestä riippuen 2600-2900 kg.
Hürlimann XA 606 ja 607 olivat teknisesti täysin Lamborghineja vastaavia.
| Malli | Lamborghini Sprint 664-60 | Hürlimann XA 606 | Lamborghini Sprint 674-70 | Hürlimann XA 607 |
|---|---|---|---|---|
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1995-2000 | 1995-2000 | 1995-2000 | 1995-2000 |
| Moottorin tyyppi | 1000.3 W1 | 1000.3 W1 | 1000.4 W4 | 1000.4 W4 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 3 | 3 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 3000 | 3000 | 4000 | 4000 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 60/2350 | 60/2350 | 70/2350 | 70/2350 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 205/1400 | 205/1400 | 251/1500 | 251/1500 |
| Vaihteita | 20+10 | 20+10 | 20+10 | 20+10 |
| Synkronoituja | 20+10 | 20+10 | 20+10 | 20+10 |
| Pikavaihde | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Suunnanvaihtaja | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
| Nopeudet nimellisk. | 1,5-40,7 | 1,5-40,7 | 1,5-40,7 | 1,5-40,7 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 48 | 48 | 48 | 48 |
| Hydrauliikan paine bar | 180 | 180 | 180 | 180 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1860/2600 | 1860/2600 | 1860/2600 | 1860/2600 |
| Voiman ulosotto | 540/750 | 540/750 | 540/750 | 540/750 |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6.12 | 6.12 | 6.4 | 6.4 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 7.3 | 7.3 | 7.6 | 7.6 |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-16 | 7.50-16 | 7.50-18 | 7.50-18 |
| Eturenkaat neliveto | 12.4R20 | 12.4R20 | 11.2R24 | 11.2R24 |
| Takarenkaat takaveto | 14.9R28 | 14.9R28 | 16.9R30 | 16.9R30 |
| Takarenkaat neliveto | 14.9R28 | 14.9R28 | 16.9R30 | 16.9R30 |
| Paino kg takaveto | 2570 | 2570 | 2680 | 2680 |
| Paino kg neliveto | 2720 | 2720 | 2980 | 2980 |
| Korkeus cm | 238 | 238 | 242 | 242 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 3772 | 3772 | 385 | 385 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 211/206 | 211/206 | 224/219 | 224/219 |
| Polttoainesäiliö l | 90 | 90 | 90 | 90 |
| Melutaso dB | 80 | 80 | 81 | 81 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






