Lamborghini Grand Prix LS (1998-2003) / Hürlimann Prestige ”B”






Vuoden 1998 alussa esiteltiin Lamborghini Grand Prix LS-mallisto, joka vastasi suurelta osin Same Explorer Top:ia. Konepeitto oli muotoiltu pyöreälinjaisemmin, mutta ohjaamo oli ennallaan. Tekniikka oli lähes ennallaan. 70-90 hevosvoimaisten 4,0-litraisten vesijäähdytteisten moottorien suoritusarvoissa ei ollut muutoksia. Perusvaihteistoksi oli otettu mekaanisella pikavaihteella varustettu 24+12. Monissa maissa, vakiona oli kuitenkin aikaisempi 20+20 tai PowerSpeed-pikavaihteella varustettu 40+40, joissa oli ryömintävaihteet vakiona.
Tuttua tekniikkaa olivat myös 4-nopeuksinen voiman ulosotto, neljän pyörän levyjarrut, vetovarsitunnustelu ja 3450 kg mekaaninen nostolaite. Lisäsylintereillä nostovoima voitiin nostaa 4760 kiloon. 60 litran hydrauliikan tuotto oli vastaavaa Samea suurempi. Ohjaamossa hallintalaitteet olivat ennallaan, mutta melutasoksi ilmoitettiin nyt 81 dB.
Grand Prix ei ole kuulunut missän vaiheessa Suomen Lamborghihi-tuontimallistoon. Vuonna 2003 esiteltiin uudet hopeanväriset 75-95-hevosvoimaiset Grand Prixit Targetit.
Hürlimannin vastaava malli oli H-468/478/488 Prestige ”B”.
| Malli | Lamborghini Grand Prix LS 674-70 | Hürlimann H-468 Prestige B | Lamborghini Grand Prix LS 774-80 | Hürlimann H-478 Prestige B | Lamborghini Grand Prix LS 874-90 | Hürlimann H-488 Prestige B |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1998-2003 | 1998-2003 | 1998-2003 | 1998-2003 | 1998-2003 | 1998-2003 |
| Moottorin tyyppi | 1000.4A | 1000.4A | 1000.4A1 | 1000.4A1 | 1000.4AT | 1000.4AT |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4T | 4T |
| Iskutilavuus cm3 | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 70/2350 | 70/2350 | 80/2500 | 80/2500 | 88/2500 | 88/2500 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 254/1300 | 254/1300 | 275/1300 | 275/1300 | 316/1350 | 316/1350 |
| Vaihteita | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 |
| Synkronoituja | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 | 20+20/40+40 |
| Pikavaihde | -/hydr. | -/hydr. | -/hydr. | -/hydr. | -/hydr. | -/hydr. |
| Suunnanvaihtaja | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nopeudet nimellisk. | 0,34-37,3 | 0,34-37,3 | 0,34-37,3 | 0,34-37,3 | 0,34-37,3 | 0,34-37,3 |
| Maksiminopeus km/h | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 3450 | 3450 | 3450 (4760) | 3450 (4760) | 3450 (4760) | 3450 (4760) |
| Voiman ulosotto | 540/750/ 1000/1250/ajo | 540/750/ 1000/1250/ajo | 540/750/ 1000/1250/ajo | 540/750/ 1000/1250/ajo | 540/750/ 1000/1250/ajo | 540/750/ 1000/1250/ajo |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 8.5 | 8.5 | 9.9 | 9.9 | 9.9 | 9.9 |
| Eturenkaat neliveto | 14.9R24 | 14.9R24 | 14.9R24 | 14.9R24 | 14.9R24 | 14.9R24 |
| Takarenkaat neliveto | 16.9R34 | 16.9R34 | 16.9R34 | 16.9R34 | 16.9R34 | 16.9R34 |
| Paino kg neliveto | 3070 | 3070 | 3380 | 3380 | 3380 | 3380 |
| Korkeus cm | 250 | 250 | 260 | 260 | 260 | 260 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 398 | 398 | 404 | 404 | 404 | 404 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 228 | 228 | 232 | 232 | 232 | 232 |
| Polttoainesäiliö l | 90 | 90 | 110 | 110 | 110 | 110 |
| Melutaso dB | 81 | 81 | 81 | 81 | 81 | 81 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. |
| Ryömintävaihteisto | -/x | -/x | -/x | -/x | -/x | -/x |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






