Lamborghini 674-70 – 874-90 / Hürlimann H-356 – H-488T










Same-konsernin mallistojen yhtenäistäminen 60-90 hevosvoiman luokassa tapahtui vuonna 1983, kun Lamborghini ja Hürlimann esittelivät omat versionsa Same Explorerista. Lamborghinilla oli vain yksi malli: 65-hevosvoimainen 674-70, Hürlimannilla oli 3-sylinterinen H-356 (vrt. Explorer 55) ja 4-sylinterinen H-466.
Uusien mallien moottori oli Samesta poiketen vesijäähdytteinen. Vesijäähdytyksen lisäksi mäntiä jäähdytettiin öljysuihkulla. Perusvaihteisto oli Sameenkin tarjolla ollut 24+12. Toinen mahdollisuus oli 15+15 ja sen ryömintävaihteilla varustettu versio 20+20, jotka nähtiin Samessa vasta myöhemmin.
Vuonna 1986 esiteltiin uudet malliversiot, joiden moottori edusti uunituoretta 1000-sarjaa, johon Explorerissa siirryttiin vasta hieman myöhemmin. 90-hevosvoimainen malli oli ahdettu.
Perusvaihteisto oli nyt 20+20, joka oli varustettu laajalla ryömintäalueella: yhteensä 11 vaihdetta oli maksiminopeudeltaan alle 4 km/h. Suunnanvaihtaja oli mekaaninen. Nostovoimaa löytyi 3430 kg ja ainakin Saksassa oli suurimmassa mallissa vakiona apusylinterit, joiden avulla nostovoima lisääntyi yli viiteen tonniin.
Kapea ohjaamo oli sama kuin Samessa. Melutasoksi ilmoitettiin kuitenkin ainoastaan 80 dB. Rinnalla oli tarjolla myös pelkällä turvakaarella varustettu versio. Etuakselilla oli hammaslukko ja öljykylpyiset levyjarrut.
Mallisto säilyi lyhyen ajan tuotannossa vielä uusien Grand Prix-mallien esittelyn jälkeen vuonna 1989.
Hürlimannilla uudistettu mallisto oli tyyppimerkinnöiltään H-358, H-468, H-478 ja H-488T. Hürlimannilla oli siis Lamborghinista poiketen edelleen tarjolla myös 3-sylinterinen malli. Kuvan Hürlimann on kunnallis- ja rakennusteknisiin töihin tarjottu oranssinen Kombi-System -malli.
| Malli | Lamborghini | Hürlimann H-356 | Lamborghini 674-70 | Hürlimann H-466 | Lamborghini 674-70 | Hürlimann H-468 | Lamborghini 774-80 | Hürlimann H-478 | Lamborghini 874-90 | Hürlimann H-488T |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1983-86 | 1983-86 | 1983-86 | 1983-86 | 1986-90 | 1986-90 | 1986-90 | 1986-90 | 1986-90 | 1986-90 |
| Moottorin tyyppi | 916.3W | 916.3W | 916.4W | 916.4W | 1000.4W | 1000.4W | 1000.4W1 | 1000.4W1 | 1000.4WT | 1000.4WT |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4T | 4T |
| Iskutilavuus cm3 | 2750 | 2750 | 3666 | 3666 | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 103×110 | 103×110 | 103×110 | 103×110 | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 | 105×115,5 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 55/2500 | 55/2500 | 65/2350 | 65/2350 | 70/2350 | 70/2350 | 80/2500 | 80/2500 | 88/2500 | 88/2500 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 185/1400 | 185/1400 | 236/1300 | 236/1300 | 259/1300 | 259/1300 | 285/1300 | 285/1300 | 323/1300 | 323/1300 |
| Vaihteita | 15+15/24+12 | 15+15/24+12 | 24+12 | 24+12 | 20+20 | 20+20 | 20+20 | 20+20 | 20+20 | 20+20 |
| Synkronoituja | 15+15/24+12 | 15+15/24+12 | 24+12 | 24+12 | 20+20 | 20+20 | 20+20 | 20+20 | 20+20 | 20+20 |
| Suunnanvaihtaja | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nopeudet nimellisk. | 1,0-25,0/1,1-29,8 | 1,0-25,0/1,1-29,8 | 1,1-29,8 | 1,1-29,8 | 0,38-35,6 | 0,38-35,6 | 0,40-37,6 | 0,40-37,6 | 0,40-37,6 | 0,40-37,6 |
| Maksiminopeus km/h | 25 (30) | 25 (30) | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 35 | 35 | 35 | 35 | 33 | 33 | 42.5 | 42.5 | 42.5 | 42.5 |
| Hydrauliikan paine bar | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 2350 | 2350 | 3430 | 3430 | 3430 | 3430 | 3430/5140 | 3430/5140 | 3430/5140 | 3430/5140 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000/ajo | 540/1000/ajo | 540/1000/ajo | 540/1000/ajo | 540/1000/ajo | 540/1000/ajo |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6.5 | 6.5 | - | - | - | - | 6.75 | 6.75 | - | - |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 8 | 8 | 8.7 | 8.7 | 8.7 | 8.7 | 8.76 | 8.76 | 8.76 | 8.76 |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-16 | 7.50-16 | 7.50-16 | 7.50-16 | - | - | 7.50-16 | 7.50-16 | - | - |
| Eturenkaat neliveto | 9.5-24 | 9.5-24 | 12.4-24 | 12.4-24 | 12.4-24 | 12.4-24 | 14.9-24 | 14.9-24 | 13.6-28 | 13.6-28 |
| Takarenkaat takaveto | 14.9-28 | 14.9-28 | 16.9-30 | 16.9-30 | - | - | 16.9-34 | 16.9-34 | - | - |
| Takarenkaat neliveto | 14.9-28 | 14.9-28 | 16.9-30 | 16.9-30 | 16.9-30 | 16.9-30 | 16.9-34 | 16.9-34 | 18.4-34 | 18.4-34 |
| Paino kg takaveto | 2460 | 2460 | 2820 | 2820 | - | - | 3050 | 3050 | - | - |
| Paino kg neliveto | 2630 | 2630 | 2990 | 2990 | 3240 | 3240 | 3495 | 3495 | 3495 | 3495 |
| Korkeus cm | 246 | 246 | 249 | 249 | 254 | 254 | 263 | 263 | 263 | 263 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 386/387 | 386/387 | 402/395 | 402/395 | 399 | 399 | 408 | 408 | 408 | 408 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 220/212 | 220/212 | 236/229 | 236/229 | 229 | 229 | 232 | 232 | 232 | 232 |
| Polttoainesäiliö l | 70 | 70 | 70 | 70 | 85 | 85 | 100 | 100 | 100 | 100 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | hammasl. | hammasl. | lisäv. | lisäv. | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | x | x | x | x | x | x |
| Melutaso dB | - | - | - | - | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






