International 946-1246








Ensimmäiset saksalaiset 6-sylinteriset Internationalit 946 ja 1046 esiteltiin keväällä 1971. Ne olivat samalla ensimmäiset mallit, joissa oli uusi maski ja nelikulmaiset ajovalot. Vaihteisto oli ZF:n valmistama osittain synkronoitu ja hydraulipumppu oli Boschin tuotantoa. Voimanotto oli vakiona 540/1000 erillisillä akseleilla – ratkaisu, joka nähtiin monissa myöhemmissäkin malleissa. Vakiona oli myös kaksi ulkopuolisen hydrauliikan hallintaventtiiliä, vetovarsitunnustelu ja hydrostaattinen ohjaus. Vaihteistossa oli 12+5 nopeutta sekä Suomessa vakiona 1. ja 2. vaihteella toimiva alennusvaihde. Vaihteet olivat 1. ja 2. vaihdetta lukuun ottamatta synkronoidut. Myös aluevaihde oli synkronoitu.
Vuonna 1972 suurimmaksi malliksi tuli ahdettu 1246. Se oli IH:n ensimmäinen 6-sylinterinen, jossa ei käytetty erillistä apurunkoa kantavana rakenteena ja sama muutos tuli myös malleihin 946 ja 1046. Vuonna 1974 lisättiin 946:n tehoa 90 hevosvoimaan. Vuonna 1976 esiteltiin alakuvan tehdasasenteinen Comfort 2000 -ohjaamo. 946:n ja 1046:n korvasivat 955 ja 1055 vuonna 1977, 1246 jatkoi vuoteen 1980.
Suomessa 1046:n tehoksi ilmoitettiin 110 ja 1246:n 130 hv. Vastaavat DIN-lukemat olivat 100 ja 122 hv. Suomessa käytettiin kumityynyjen varassa olevaa Turla-ohjaamoa (2. kuva) vuoteen 1976 asti.
| Malli | International 946 | International 946 | International 1046 | International 1246 |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | International | International | International | International |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1971-74 | 1974-77 | 1971-78 | 1972-80 |
| Moottorin tyyppi | D-310 | D-310 | D-358 | DT-358 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6 | 6 | 6T |
| Iskutilavuus cm3 | 5073 | 5073 | 5867 | 5867 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 98,4×111,1 | 98,4×111,1 | 98,4×128,5 | 98,4×128,5 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 85/2100 | 90/2200 | 100/2100 | 122/2200 |
| Vaihteita | 12+5/16+7 | 12+5/16+7 | 12+5/16+7 | 12+5/16+7 |
| Synkronoituja | 8+3 | 8+3 | 8+3 | 8+3 |
| Nopeudet nimellisk. | 2,4-28,5 | 2,4-29,0 | 2,4-28,5 | 2,4-29,7 |
| Maksiminopeus km/h | 1,0-30,3 | 1,3-34,8 | 1,3-34,8 | 1,3-34,8 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 38 | 38 | 38 | 40 |
| Hydrauliikan paine bar | 175 | 175 | 175 | 175 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 3000 | 3000 | 3000/3650 | 3700 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 9.9 | 9.9 | 9.9 | 9.9 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 10.7 | 10.7 | 10.7 | 10.7 |
| Eturenkaat takaveto | 7,50-18 | 7,50-18 | 11,00-16 | 11,00-16 |
| Eturenkaat neliveto | 11.2-24 | 11.2-24 | 11.2-28 | 11.2-28 |
| Takarenkaat takaveto | 16,9-34 | 16,9-34 | 18,4-38 | 18,4-38 |
| Takarenkaat neliveto | 16.9-34 | 16.9-34 | 18.4-38 | 18.4-38 |
| Paino kg takaveto | 3600 | 3850 | 4200 | 4300 |
| Paino kg neliveto | 4000 | 4250 | 4600 | 4850 |
| Korkeus cm | 266 | 266 | 266 | 272 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 394/400 | 394/400 | 415/421 | 420 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 259/266 | 259/266 | 259/266 | 256 |
| Polttoainesäiliö l | 110 | 110 | 110 | 110 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | - | 317/1400 | 362/1400 | 444/1450 |
| Melutaso dB | - | - | 95/88 | 87 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






