Huolto ja Työkalut

Sähkökonekorjaamo Pasi Laine tarjoaa pitkän linjan huoltopalvelua – vain osa sähkökoneista kannattaa korjauttaa

Sekä kuluttajien että ammattilaisten saatavilla on runsaasti erilaisia sähkökäyttöisiä työkaluja ja koneita. Vian sattuessa kuitenkin vain osa laitteista kannattaa korjauttaa. Sähkökonekorjaamolla parhaat laitteet saavat jatkoaikaa.
Marko Taavila
Henkilöstöön kuuluu Pasi Laineen (vas.) lisäksi sähkölogistiikka-asentaja Mihail Deriabin.

Pasi Laine on seurannut sähkökäyttöisten työkoneiden yleistymistä läpi monen vuosikymmenen. Kiireapulaisena vuonna 1984 alkanut työura Helsingissä Suomen Sähkökonepalvelussa vei tielle, joka on jatkunut näihin päiviin asti – viime vuosikymmenet hän on pyörittänyt omaa sähkökonekorjaamoaan Lahdessa.

”Black & Decker oli ensimmäisiä kuluttajille suunnattuja tuotemerkkejä, mikä näkyi TV-mainonnassakin. Valmistajan laitteilla oli hyvä hinta–laatusuhde, ja kohderyhmänä tavalliset kodinkunnostajat ja autotallinikkarit. Isäni oli 1970-luvulla edelläkävijä poratessaan asuntojen ovisilmille reikiä Black & Deckerin koneella, joka maksoi tuohon aikaan työmiehen kuukausipalkan verran ”, Laine muistelee.

Edelleen markkinoilla vaikuttavan merkin ja sen kilpailijoiden hinnat ovat laskeneet huimasti kansalaisten ostovoimaan nähden. Vuosikymmenten saatossa markkinoille on tullut uusia brändejä ja osa niistä on jo ehtinyt fuusioitua keskenään tai kadota kokonaan rautakauppojen ja tukkuliikkeiden hyllyistä. Yhtenä tällaisena Laine mainitsee teknisesti korkeatasoiset tanskalaisvalmisteiset Gerni-painepesurit, jotka poistuivat 1990-luvulla myynnistä liian korkeiden tuotantokustannusten takia.

Markkinaosuuksista kamppaillaan teknisten ominaisuuksien lisäksi mielikuvien puolella. Mainonnalla avulla valmistajat pyrkivät kasvattamaan tuotteidensa tunnettavuutta sekä luomaan myönteisiä käsityksiä niiden laadusta ja luotettavuudesta. Laineen mukaan kerrallaan muodissa onkin yksi tai useampi merkki, joiden tilalle vaihtuu aika ajoin uudet suosikit.

”Jälleenmyyjien kanssa solmittavat kampanja- ja myymäläketjusopimukset ovat tässä ratkaisevia tekijöitä. Tunnetuimmilla merkeillä on kuitenkin uskolliset käyttäjäkuntansa, joihin on vaikea edes markkinoinnilla vaikuttaa.”

Valtaosa Laineen pajalle päätyvistä laitteista tulee tukkureilta, sillä yritys vastaa useiden tunnettujen tuotemerkkien takuuhuolloista ja -korjauksista. Kuluttajiakin toki palvellaan, mutta heidän osuutensa on kaikista työtehtävistä vain kymmenisen prosenttia.

Sähkövikojen lisäksi Laineen yritystä työllistävät mekaniikkaan, pneumatiikkaan ja hydrauliikkaan liittyvät ongelmat. Toimeksiantojen raja menee polttomoottorikäyttöisissä ajoneuvoissa, joiden korjaustyöt ohjataan niihin erikoistuneille huoltoliikkeille.

Kaikkialla yleistyvä digitalisaatio näkyy laitteissa älykkäinä toimintoina, kuten automaattisena huoltovälin seurantana. Laitteen ohjausnäytölle tulee asiasta ilmoitus ja eräät mallit jopa kieltäytyvät käynnistymästä, ellei niitä tuoda välillä huoltoon. Ylempien hintaluokkien koneissa vianmäärityksen diagnostiikkatiedot siirtyvät usb-porttiin kytkettyä kaapelia myöten kannettavan tietokoneen näytölle tarkasteltaviksi.

Akkuteknologian kehittyminen on keventänyt johdottomia laitteita ja lisännyt niiden osuutta toimeksiannoissa. Latureissa ja koneissa on älykkäitä suojausjärjestelmiä, jotka estävät ylikuormituksesta tai alhaisesta jännitteestä johtuvia vaurioitumisia.

”Litium-akut ovat tehokkaita, mutta vaarallisia huolimattomasti käsiteltyinä. Tulipalo- ja kaasuuntumisriskin takia joudumme olemaan erityisen tarkkoina niistä virtansa saavien laitteiden kanssa.”

Suhdanneherkällä toimialalla

Suomen Sähkökonepalvelu laajentui 1980-luvun jälkipuoliskolla Etelä-Suomen keskeisimmät kaupungit kattavaksi huolto- ja korjaamoverkostoksi. Pasi Laine siirtyi Lahteen ja pätevöityi koulutusten kautta sähkötöiden johtajaksi ja täysipäiväiseksi ammattilaiseksi.

Valtakunnan talouden ajautuminen seuraavan vuosikymmenen alussa syvään lamaan iski kovalla kädellä. Vaikutukset heijastuivat välittömästi kaikkeen rakentamiseen ja lyhyellä viiveellä sähkötyökalujen kysyntään. Uusien laitteiden myynnin romahtaminen vei mennessään takuutyöt. Vanhoja koneita korjattiin vastaavasti enemmän – mutta liian vähän, että konserni olisi voinut välttää konkurssin. Suomen Sähkökonepalvelu joutui luopumaan tytär- yhtiöistään, mikä toisaalta avasi Laineen isälle mahdollisuuden jatkaa toimintaa Lahdessa omalla nimellään.

”Myönteistä tapahtuneessa oli, että hän pääsi aloittamaan yrityksen puhtaalta pöydältä. Olin isäni palveluksessa hänen eläköitymiseensä saakka, jonka jälkeen perustin oman yrityksen vuonna 2012.”

Rakentamisen vuotuiset syklit vaikuttavat laskusuhdanteita pienemmässä mittakaavassa korjausten ja huoltojen kysyntään. Keväisin alkavat infran työmaat käynnistävät kiivaan rytmin, jota jatkuu vuoden vaihteeseen saakka.

”Kesällä ammattilaisten lisäksi asiakkainamme on mökkiläisiä ja veneilijöitä. Hiljaisin ajanjakso sijoittuu tammi- helmikuulle, jolloin onkin paras hetkemme lomailla.”

Viimeisen kymmenen vuoden aikana varaosia kyselevät omatoimiasiakkaat ovat kadonneet lähes kokonaan. Internetin yleistyttyä tarvikkeita ja komponentteja osataan hakea sekä tilata itsenäisesti niitä myyvistä verkkokaupoista.

Sähköiset hankintakanavat on otettu korjaamollakin päivittäiseen käyttöön. Niiden ansiosta varastohyllyissä säilytetään vain yleisimpiä varaosia, kaikki muu tilataan työkohtaisen tarpeen mukaan. Menettely on sujuvoittanut varastojen hallintaa ja pienentänyt niihin sitoutuvaa pääomaa.

”Ihan kaikkea on mahdotonta saada netinkään kautta kohtuuhintaan. Teemmekin itse erityisesti puun- ja metallintyöstölaitteisiin osia, joiden hankkiminen muualta olisi hankalaa tai kallista,” Laine kertoo ja esittelee runkonaulaimen mäntää, jolle sorvataan uusi varsi murtuneen tilalle.

Kokoa ja näköä

Teknisen kehityksen ohessa laitteiden fyysiset mitat ovat kasvaneet samaan tapaan kuin henkilöautoissa.

Ulkokuorta tärkeämpi ominaisuus on laadukkuus pohdittaessa huoltotoimenpiteiden mielekkyyttä.

Laineen mukaan tuotteen hinta antaa osviittaa laadulla. Hän välttää silti yleistämästä sitä kaiken kattavaksi totuudeksi, mutta talonrakentamisessa tai teollisuudessa vaatimukset käytettävien työkoneiden kestävyydelle ja käytettävyydelle ovat aivan eri luokkaa.”

Tukkureiden ja maahantuojien valikoimista ainoastaan ylemmän hintaluokan tuotteet päätyvät korjattaviksi. Ilmiö selittyy kuluttajakauppaa käyvien tarvikemarkettien ja päivittäistavaraketjujen merkkikohtaisilla korjauskynnyksillä, jotka vaihtelevat 100–200 euron välillä.

Kynnyksen alittavissa hintaluokissa asiakas saa välittömästi uuden koneen takuuaikana rikkoutuneen tilalle, ja vikaantuneet palautetaan suoraan kaupasta valmistajalle. Järjestely perustuu varaosa- ja korjauskustannuksiin, jotka tulevat kalliimmiksi kuin tuotteen myyntihinta.

Kuluttajille suunnattujen tarjouskampanjoiden yhtenä varjopuolena ovat Kiinassa valmistetut tuotteet, jotka näyttävät samanlaisilta kuin länsimaissa tunnetut laatumerkit mutta häviävät rutkasti niiden laadulle ja tekniikalle.

Kiinteän taksan sijasta Pasi Laine laskuttaa asiakkaitaan kymmenen minuutin jaksoista, joista muodostuu vakiintunut tuntiveloitus. Työn hinnoittelu on taannut tasaisen kassavirran ja liiketoiminnan jatkuvuuden.

”Mallin tähän otin Saksasta ja se on toiminut hyvin omalla kohdallani. Pidän asiakkaan kannalta käsittämättömänä, että hän joutuu maksamaan kokonaisesta tunnista, vaikka työhön menisi vain osa siitä. Erityisesti vierastan tapaa laskuttaa täysi hinta alkavalta tunnilta”, hän toteaa.

Lue lisää