
Visedo Oy:n tavoitteena tulevaisuuden markkinat - Tavoitteena tulevaisuuden markkinat





Visedo suunnittelee ja osittain myös valmistaa sähköisiä voimansiirtojärjestelmiä ja niiden osia työkoneisiin, laivoihin ja autoihin. Viime mainituista erityisen ajankohtaisia ovat olleet kaupunkiliikenteen sähkökäyttöiset bussit.
Visedoon voisi sopia sanonta, harva on profeetta omalla maallaan, yllättävän hyvin. Yrityksen tuotteista suurin osa on tähän asti mennyt ulkomaille. Muutenkin kiinnostusta sähköisen voimansiirron toteutuksiin tuntuu nyt löytyvän enemmän muualta maailmasta kuin Suomesta.
Pettymystä suomalaiselle tuotannolle ovat aiheuttaneet eräissä kotimaan kaupungeissa käydyt hankintakierrokset sähköisistä joukkoliikennevälineistä. Näissä hankinnoissa tilaukset ohjautuvat kokemuksen mukaan melko helposti ulkomaille.
Näin kävi viimeksi Tampereella, jossa sähköbussivalmistaja Linkkerin tarjousta ei hyväksytty lainkaan mukaan. Tämä oli pettymys myös Lappeenrannassa Visedolla, sillä Linkkerin bussissa olisi ollut Visedon moottorit ja eräitä muita komponentteja. Helsingin Seudun Liikenne on kuitenkin nyt tilannut 12 kappaletta Linkkerin sähköbusseja, joista ensimmäiset aloittavat liikenteen tänä vuonna.
Murskaimen sähkövoimansiirto
Työkonepuolella on eteneminen kohti kaupallisia tuotteita olut hitaampaa kuin liikennevälineiden kanssa. Visedo on muun muassa sähköistänyt yhden hakkurimallin Keslalle sekä tehnyt vastaavan projektin itävaltalaiselle murskainvalmistajalle Kormann Rockster Recycler GmbH:lle.
Tässä R1100DE-iskumurskaimessa on Caterpillarin 242 kW:n dieselmoottori, johon on kytketty Visedon 240 kW:n Powerdrum-generaattori. Murskain toimii sarjahybridi periaatteella ja siinä on kuormitushuippujen tasaamiseksi superkondensaattoripaketti.
Murskaimen roottoria pyörittää 190 kW:n Powerdrum-sähkömoottori. Lisäksi generaattorin tehoa tarvitaan myös murskaimen eräissä lisäjärjestelmissä, kuten hydraulivirtauksen tuottamiseen. Edellä mainitut sähkökomponentit ovat nestejäähdytettyjä, minkä ansiosta niihin on voitu rakentaa pölyltä ja kosteudelta suojaava kuorirakenne.
Uskomattomalta tuntuva tehonlisäys
Murska on ollut viime vuodesta alkaen asiakkaan käytössä. Verrattuna täysin vastaavaan, mutta perinteisellä voimansiirrolla toteutetun murskan polttoaineen kulutukseen, on hybridimallin kulutus ollut 30 % alhaisempi (11 litraa tunnissa).
Vielä merkittävämpää on, että vertailu osoitti sähkövoimansiirrolla varustetun murskan pystyvän selvästi suurempaan tuntisuoritteeseen. Parannus on ollut keskimäärin 43 % (noin 100 tonnia tunnissa). Rocksterin mukaan tuntituotos on parhaimmillaan ollut 450 tonnia.
Säästö on niin suuri, että sitä ei ole tahdottu uskoa todeksi. Asiaan on kuitenkin hyvin looginen tekninen selitys. Vaikka murskan moottori korvakuulolla tuntuu työskentelevän jatkuvasti suhteellisen tasaisella teholla, vaihtelee todellinen tehontarve jatkuvasti jopa alle sadasosasekunnin sykäyksissä.
Eroon kuormitusvaihteluista
Dieselmoottorin tehonsäädön on mahdotonta reagoida näin nopeisiin tehontarpeen vaihteluihin, josta syystä se on lähes jatkuvasti joko tehon lisäys- tai tehon vähennystilassa. Tämä on erittäin epätaloudellista verrattuna mahdollisimman tasaiseen tehontuottoon.
Säästöä syntyy myös ottamalla pienemmän tehotarpeen hetkinä ylimääräinen energia talteen superkondensaattoriin ja vapauttamalla sitä tehohuippujen kohdalla. Näin diesel voi toimia koneen edellyttämällä keskiteholla ja säästää siten polttoainetta.
Visedolla ollaan halukkaita soveltamaan hybriditekniikkaa monenlaisiin työkoneisiin. Mahdollisuuksia saavuttaa polttoainesäästöä on niin kaivinkoneissa kuin kuormaimissa.
Hieman yllättäen säästöpotentiaalia on löytynyt myös maataloustraktoreista. Normaalin maataloustraktorin ja sähköhybriditraktorin välillä tehdyssä vertailussa selvisi, että tavallisessa kynnössäkin voidaan saavuttaa säästöä, mikäli traktoriin tehdään sarjahybridivoimansiirto. Myös kyntäessä tehontarve vaihtelee tavallisen dieselin kannalta liian paljon.
Osaston luetuimmat
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa
- Älä säädä turhaan moottorisahaa
- Koneviesti tutustui Case IH -traktorin hydrauliikan keskusventtiiliyksikön toimintaan
- Tyhnenikö akku yllättäin? – Näin tarkistat latauksen toiminnan ja tarkennat vikapaikan
- Dieselmoottorin epänormaali savutus kertoo paljon moottorin tilanteesta ja paljastaa alkavia vikoja – jo savun väristä voi päätellä jotain moottorin viasta
- Tieliikennelaki uudistui 1.6.2020 – raskaamman kaluston muutokset tieliikennelain pykäliin
- Ylläpitolaturit pitävät akun käyttökunnossa, vaikka kone olisi kuukausia käyttämättä — nykyautot voivat tarvita ylläpitolaturia vaikka niillä ajettaisiin päivittäin