Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Visedo Oy:n tavoitteena tulevaisuuden markkinat - Tavoitteena tulevaisuuden markkinat

Lappeenrantalainen Visedo on tehnyt 2013 alkaen sähköisen voimansiirron moottoreita, generaattoreita ja energiavaraajia. Näiden käyttökohteina ovat sekä liikennevälineet kuten autot ja veneet että erilaiset työkoneet kuten hakkurit ja murskaimet.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Powerdisc-generaattori/moottori-yksikkö kiinnitetään suoraan dieselmoottorin kampiakselin päähän ja se toimii samalla polttomoottorin vauhtipyöränä. Kampiakseliin pultattu generaattorin kuori on varsinaisesti generaattorin pyörivä kestomagneettiroottori. Paikoillaan pysyvä ankkurikäämitys (kuvassa keskellä) on siis roottorin sisäpuolella. Näin on saatu aikaan hyvin lyhyt rakenne, joka helpottaa laitteen liittämistä mihin tahansa haluttuun työkoneeseen.
Powerdisc-generaattori/moottori-yksikkö kiinnitetään suoraan dieselmoottorin kampiakselin päähän ja se toimii samalla polttomoottorin vauhtipyöränä. Kampiakseliin pultattu generaattorin kuori on varsinaisesti generaattorin pyörivä kestomagneettiroottori. Paikoillaan pysyvä ankkurikäämitys (kuvassa keskellä) on siis roottorin sisäpuolella. Näin on saatu aikaan hyvin lyhyt rakenne, joka helpottaa laitteen liittämistä mihin tahansa haluttuun työkoneeseen. 
Tuotekehitysjohtaja Ville Naumanen esittelee kokoonpanon loppu vaiheessa olevaa 130 kW:n Powerdrum-kestomagneettimoottoria. Kuvassa oleva yksikkö toimii 500 voltin ja 160 ampeerin kolmivaihevirralla. Visedo teettää pääosan tuotteittensa komponenteista alihankkijoilla ja Lappeenrannan tehtaalla tapahtuu lopullinen kokoonpano.
Tuotekehitysjohtaja Ville Naumanen esittelee kokoonpanon loppu vaiheessa olevaa 130 kW:n Powerdrum-kestomagneettimoottoria. Kuvassa oleva yksikkö toimii 500 voltin ja 160 ampeerin kolmivaihevirralla. Visedo teettää pääosan tuotteittensa komponenteista alihankkijoilla ja Lappeenrannan tehtaalla tapahtuu lopullinen kokoonpano. 
Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa kehitetty kestomagneettitekniikkaan perustuva hydraulipumpun kanssa integroitu käyttömoottori.
Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa kehitetty kestomagneettitekniikkaan perustuva hydraulipumpun kanssa integroitu käyttömoottori. 
Hybriditraktorin testauksia varten ei ollut tarpeen valmistaa kokonaista prototyyppiä ja lähteä kyntämään sen kanssa pellolle. Tutkimuksen aluksi normaalilla traktorilla ajettiin riittävä määrä työajoa, jonka aikana moottorin kuormitus taltioitiin tietokoneelle. Tämän avulla saatettiin luoda Visedon pihalle pystytylle traktorin moottoriosuudelle todellista työtä vastaava kuormitus. Dieseliin yhdistetty hybriditekniikka joutui siten todellista työtilannetta vastaavaan kuormitukseen.
Hybriditraktorin testauksia varten ei ollut tarpeen valmistaa kokonaista prototyyppiä ja lähteä kyntämään sen kanssa pellolle. Tutkimuksen aluksi normaalilla traktorilla ajettiin riittävä määrä työajoa, jonka aikana moottorin kuormitus taltioitiin tietokoneelle. Tämän avulla saatettiin luoda Visedon pihalle pystytylle traktorin moottoriosuudelle todellista työtä vastaava kuormitus. Dieseliin yhdistetty hybriditekniikka joutui siten todellista työtilannetta vastaavaan kuormitukseen. 
Powerdrum-moottoreiden ulkoinen suojaus on rakennettu täyttämään IP65-luokituksen. Moottorin tai generaattorin on kuitenkin voitava "hengittää" ulospäin, koska koneisto lämpenee kuormituksen aikana. Tästä syystä on kuoressa pieni venttiili, jonka sisällä oleva goretex-kalvo päästää lämpenemisen aiheuttaman ilman ylipaineen ulos, mutta estää kosteuden pääsyn sisälle päin koneiston jäähtyessä.
Powerdrum-moottoreiden ulkoinen suojaus on rakennettu täyttämään IP65-luokituksen. Moottorin tai generaattorin on kuitenkin voitava "hengittää" ulospäin, koska koneisto lämpenee kuormituksen aikana. Tästä syystä on kuoressa pieni venttiili, jonka sisällä oleva goretex-kalvo päästää lämpenemisen aiheuttaman ilman ylipaineen ulos, mutta estää kosteuden pääsyn sisälle päin koneiston jäähtyessä. 

Visedo suunnittelee ja osittain myös valmistaa sähköisiä voimansiirtojärjestelmiä ja niiden osia työkoneisiin, laivoihin ja autoihin. Viime mainituista erityisen ajankohtaisia ovat olleet kaupunkiliikenteen sähkökäyttöiset bussit.

Visedoon voisi sopia sanonta, harva on profeetta omalla maallaan, yllättävän hyvin. Yrityksen tuotteista suurin osa on tähän asti mennyt ulkomaille. Muutenkin kiinnostusta sähköisen voimansiirron toteutuksiin tuntuu nyt löytyvän enemmän muualta maailmasta kuin Suomesta.

Pettymystä suomalaiselle tuotannolle ovat aiheuttaneet eräissä kotimaan kaupungeissa käydyt hankintakierrokset sähköisistä joukkoliikennevälineistä. Näissä hankinnoissa tilaukset ohjautuvat kokemuksen mukaan melko helposti ulkomaille.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Näin kävi viimeksi Tampereella, jossa sähköbussivalmistaja Linkkerin tarjousta ei hyväksytty lainkaan mukaan. Tämä oli pettymys myös Lappeenrannassa Visedolla, sillä Linkkerin bussissa olisi ollut Visedon moottorit ja eräitä muita komponentteja. Helsingin Seudun Liikenne on kuitenkin nyt tilannut 12 kappaletta Linkkerin sähköbusseja, joista ensimmäiset aloittavat liikenteen tänä vuonna.

Murskaimen sähkövoimansiirto

Työkonepuolella on eteneminen kohti kaupallisia tuotteita olut hitaampaa kuin liikennevälineiden kanssa. Visedo on muun muassa sähköistänyt yhden hakkurimallin Keslalle sekä tehnyt vastaavan projektin itävaltalaiselle murskainvalmistajalle Kormann Rockster Recycler GmbH:lle.

Tässä R1100DE-iskumurskaimessa on Caterpillarin 242 kW:n dieselmoottori, johon on kytketty Visedon 240 kW:n Powerdrum-generaattori. Murskain toimii sarjahybridi periaatteella ja siinä on kuormitushuippujen tasaamiseksi superkondensaattoripaketti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Murskaimen roottoria pyörittää 190 kW:n Powerdrum-sähkömoottori. Lisäksi generaattorin tehoa tarvitaan myös murskaimen eräissä lisäjärjestelmissä, kuten hydraulivirtauksen tuottamiseen. Edellä mainitut sähkökomponentit ovat nestejäähdytettyjä, minkä ansiosta niihin on voitu rakentaa pölyltä ja kosteudelta suojaava kuorirakenne.

Uskomattomalta tuntuva tehonlisäys

Murska on ollut viime vuodesta alkaen asiakkaan käytössä. Verrattuna täysin vastaavaan, mutta perinteisellä voimansiirrolla toteutetun murskan polttoaineen kulutukseen, on hybridimallin kulutus ollut 30 % alhaisempi (11 litraa tunnissa).

Vielä merkittävämpää on, että vertailu osoitti sähkövoimansiirrolla varustetun murskan pystyvän selvästi suurempaan tuntisuoritteeseen. Parannus on ollut keskimäärin 43 % (noin 100 tonnia tunnissa). Rocksterin mukaan tuntituotos on parhaimmillaan ollut 450 tonnia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Säästö on niin suuri, että sitä ei ole tahdottu uskoa todeksi. Asiaan on kuitenkin hyvin looginen tekninen selitys. Vaikka murskan moottori korvakuulolla tuntuu työskentelevän jatkuvasti suhteellisen tasaisella teholla, vaihtelee todellinen tehontarve jatkuvasti jopa alle sadasosasekunnin sykäyksissä.

Eroon kuormitusvaihteluista

Dieselmoottorin tehonsäädön on mahdotonta reagoida näin nopeisiin tehontarpeen vaihteluihin, josta syystä se on lähes jatkuvasti joko tehon lisäys- tai tehon vähennystilassa. Tämä on erittäin epätaloudellista verrattuna mahdollisimman tasaiseen tehontuottoon.

Säästöä syntyy myös ottamalla pienemmän tehotarpeen hetkinä ylimääräinen energia talteen superkondensaattoriin ja vapauttamalla sitä tehohuippujen kohdalla. Näin diesel voi toimia koneen edellyttämällä keskiteholla ja säästää siten polttoainetta.

Visedolla ollaan halukkaita soveltamaan hybriditekniikkaa monenlaisiin työkoneisiin. Mahdollisuuksia saavuttaa polttoainesäästöä on niin kaivinkoneissa kuin kuormaimissa.

Hieman yllättäen säästöpotentiaalia on löytynyt myös maataloustraktoreista. Normaalin maataloustraktorin ja sähköhybriditraktorin välillä tehdyssä vertailussa selvisi, että tavallisessa kynnössäkin voidaan saavuttaa säästöä, mikäli traktoriin tehdään sarjahybridivoimansiirto. Myös kyntäessä tehontarve vaihtelee tavallisen dieselin kannalta liian paljon.