CE-merkintä ei takaa koneen turvallisuutta – palaneen käryä

CE-kyltin löytymistä koneen kyljestä on pidetty turvallisuustakuuna. Kylttien asentaminen on kuitenkin varsin helppoa myös selvästi vaarallisiin koneisiin. Tämän sai kokea myös urakoitsija, jonka edullisesti hankkima pienkuormain paloi ennen kymmentä ajotuntia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
CE-kyltti on asiallisen näköinen, mutta vaatimustenmukaisuusvakuutta tai muita dokumentteja ei koneen mukana toimitettu.  Koneen runkoon tai muualle ei valmistenumeroa ole merkattu.
CE-kyltti on asiallisen näköinen, mutta vaatimustenmukaisuusvakuutta tai muita dokumentteja ei koneen mukana toimitettu. Koneen runkoon tai muualle ei valmistenumeroa ole merkattu.
Polttoainetankki ja hydrauliöljysäiliö ovat hyvin samannäköisiä, mutta sijaitsevat eri puolilla konetta. Valitettavasti tarrat on liimattu väärinpäin, jolloin ensimmäinen tankkaus tapahtui hydrauliöljysäiliöön.
Polttoainetankki ja hydrauliöljysäiliö ovat hyvin samannäköisiä, mutta sijaitsevat eri puolilla konetta. Valitettavasti tarrat on liimattu väärinpäin, jolloin ensimmäinen tankkaus tapahtui hydrauliöljysäiliöön.
Konepellin ylikeikkaamisen estävä vaijeri oli aiheuttanut  nesteletkuun selviä hankaumia.
Konepellin ylikeikkaamisen estävä vaijeri oli aiheuttanut nesteletkuun selviä hankaumia.
Kuormain selvisi kuljettajan ripeiden alkusammutustoimenpiteiden ansiosta suhteellisen vähäisillä ulkopuolisilla vaurioilla.
Kuormain selvisi kuljettajan ripeiden alkusammutustoimenpiteiden ansiosta suhteellisen vähäisillä ulkopuolisilla vaurioilla.
Aavistuksen liian lyhyet akkukaapelit tulevat koteloon teräväreunaisen reiän kautta, ja kulumisen merkkejä on havaittavissa jo alle kymmenen tunnin ajon jälkeen.
Aavistuksen liian lyhyet akkukaapelit tulevat koteloon teräväreunaisen reiän kautta, ja kulumisen merkkejä on havaittavissa jo alle kymmenen tunnin ajon jälkeen.
Eksoottisen näköiset sulakkeet säilyivät omistajan mukaan täysin ehjinä sähköpalosta huolimatta.
Eksoottisen näköiset sulakkeet säilyivät omistajan mukaan täysin ehjinä sähköpalosta huolimatta.
Tulipalo sai alkunsa ohjaamon alta täysin suojaamattomista sähköjohdoista. Samassa nipussa kulkee kuminen öljyputki, josta öljyä suihkusi suoraan palokohtaan, mikä kiihdytti liekkejä koneen  sammuttamiseen saakka.
Tulipalo sai alkunsa ohjaamon alta täysin suojaamattomista sähköjohdoista. Samassa nipussa kulkee kuminen öljyputki, josta öljyä suihkusi suoraan palokohtaan, mikä kiihdytti liekkejä koneen sammuttamiseen saakka.

Halpatuodut työkoneet ja tarvikkeet ovat yleistyneet kotimaisilla markkinoilla nopeasti. Tuotteiden laatu on kuitenkin varsin kirjava ja ”isältä pojalle” -kestävyyttä on useimmiten turha odottaa. Yleensä selkeistä turvallisuuspuutteista kärsivät tuotteet kuitenkin jäävät viranomaisvalvonnan haaviin.

Erityisen hankalaksi turvallisuuspuutteiden arviointi muodostuu, jos koneeseen on asennettu viralliselta vaikuttava CE-kyltti, ja myyjä vakuutta koneen täyttävän turvallisuusmääräykset. Hyväuskoinen ja uudesta koneesta innostunut konemies saattaa huomata uhat ja puuttuvat asiakirjat vasta liian myöhään.

Epäilykset heräävät

Nimettömänä pysyttelevä urakoitsija hankki kiinalaisvalmisteisen, Huizhong-merkkisen, 3,5 tonnin pyöräkuormaimen kotimaisen välittäjän kautta Saksasta. Kone oli uusi ja siinä kerrottiin olevan CE-merkintä. Papereita oli kuitenkin tästä asiasta vielä tulossa. Näillä tiedoin koneellaan töihin kiirehtinyt yrittäjä sai myöskin vakuutuksen koneelle. Hintaa koneelle tuli kotiovelle toimitettuna noin

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

15 000 euroa.

Koneen CE-kyltti oli asiallisen näköinen, mutta valmistenumeroa tai muitakaan tunnistetietoja ei koneen runkoon ollut merkattu. Myöskään ohjekirjaa tai muita asetusten vaatimia asiakirjoja ei koneen mukana toimitettu.

Ensimmäinen vaikutelma koneesta oli epäilevä, sillä konetilan kaikki sähköjohdot oli reititetty epämääräisesti, ja ohjaamon melutaso oli urakoitsijan arvion mukaan yli 100 desibeliä. Erityisesti voimansiirto äänsi erittäin voimakkaasti.

Epäilykset koneen asianmukaisuudesta virisivät myös ensimmäisen tankkauksen yhteydessä. Huizhongin hydrauliöljysäiliö ja polttoainetankki ovat identtisen näköisiä, mutta sijaitsevat koneen eri puolilla. Valitettavasti tunnistetarrojen liimaajalla oli ollut huono päivä, sillä tarrat oli liimattu väärin tankkeihin. Ensimmäinen tankkaus meni siis väärän tarran osoittamana hydrauliöljysäiliöön.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Liekehtivä loppu

Pyöräkuormaimen palo sai alkunsa lumitöissä, alle kymmenen tunnin käytön jälkeen, ohjaamon alla sijaitsevista hankaussuojaamattomista sähköjohdoista. Samassa nipussa kulki myös kuminen öljyputki, joka puhki palettuaan ruiskutti öljyä palokohtaan. Tämä kiihdytti liekkejä entisestään.

Koneen ohjaamosta löytyvät sulakkeet säilyivät ehjänä kärähtäneistä johdoista huolimatta. Urakoitsijan arvion mukaan sulakkeet olivatkin asennettu ainoastaan silmänlumeeksi. Kone pyörikin normaalisti moottorin sammuttamiseen saakka, vaikka liekit nuolivat jo tuulilasia.

Pikaisten alkusammutustoimenpiteitten jälkeen vauriot jäivät sähköpalon tasolle, ja vahinkoa tuli pääasiassa ohjaamon alla sijaitseviin johtosarjoihin ja letkuihin. Onneksi kone oli asianmukaisesti vakuutettu, joten LähiTapiola lunasti koneen vakuutusehtojen mukaisesti, eikä yrittäjä jäänyt tyhjän päälle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lähtökohtaisesti kyse olisi ollut takuuasiasta, sillä kone syttyi huonon suunnittelun ja vielä kehnomman toteutuksen vuoksi. Näinollen kyseessä ei ole vakuutuksesta korvattavaksi tarkoitettu vahinko, vaan epäkelvosta rakenteesta johtuva onnettomuus. Yllättäen koneen Saksasta välittänyt suomalais-

yhtiö ei ottanut kantaa tapahtuneeseen, sillä yhtiö toimi ainoastaan välittäjän roolissa, eikä ole tapahtuneesta korvausvastuussa.

Virallisen maahantuojaan vastuuseen vetoaminen ei kyseisessä tapauksessa ole mahdollista, sillä sitä ei Huizhong-kuormaimilla ole. Urakoitsijan arvion mukaan vastaavia koneita löytyy kuitenkin Suomesta muutamia kappaleita. Halvan hinnan lisäksi hankinnassa kannattaa siis huomioida myös laatutekijät.

Lukuisia puutteita

Huizhongin tekniset puutteet eivät jää ainoastaan palon sytyttäneisiin sähköjohtoihin. Esimerkiksi akkukaapelit ovat liian lyhyet ja tulevat akkukoteloon teräväreunaisen reiän kautta, jolloin ne pääsevät hankautumaan nopeasti.

Ohjaamosta ei löydy merkintöjä ROPS/FOPS-hyväksynnästä. Tämä ei ole ihme, sillä tukipilarit ovat jo silmämääräisesti varsin heppoisen oloiset. Ohjaamossa sijaitsevat viisi sulaketta ovat varsin eksoottisen näköisiä.

Myöskään sylinterien lukkoventtiilejä ei koneesta löydy, ja moottoritilan letkujen reititykset herättävät kummastusta. Esimerkiksi jäähdyttäjältä lähtevä paksu nesteletku on jo alkanut hankautua puhki, sillä konepeiton ylikippaamisen estävä vaijeri hankaa letkua jatkuvasti.

Epäselvät paperit

Tiedustelin sähköpostin välityksellä koneen kiinalaiselta valmistajalta heidän pyöräkuormaintensa vaatimuksenmukaisuusvakuutta ja muita asiakirjoja. Valmistaja lähetti vastauksena kopion italialaisen sertifiointilaitoksen myöntämästä, koko tehdasta koskevasta vaatimustenmukaisuustodistuksesta, jossa luetellaan kaikki valmistajan konemallit.

Asiakirjan mukaan todistus on myönnetty valmistajan lähettämän teknisen rakennetiedoston perusteella. Yksilöityä asiakirjaa emme kuitenkaan saaneet.

Valmistajan mukaan CE-merkintä on ainoastaan muodollisuus, josta ei kannata olla huolissaan. Tämä saattaa lievemmissä tapauksissa olla osin totta, mutta kyseisen koneen turvallisuuspuutteet huomioiden asiaa on todellakin katsottu läpi sormien.

Yhdysvaltalaisen, muun muassa markkinatutkimuksia rakennuskonevalmistajille tekevän konsulttiyhtiö Duckerin Shanghain toimistossa työskentelevä Hao Chenjie kertoo Huizhongin olevan Kiinan markkinoilla varsin tuntematon tekijä. Chenjien mukaan pienempien valmistajien sertifikaattien todenmukaisuutta voi olla vaikea selvittää, sillä ne saattavat ostaa tarvittavat asiakirjat epämääräisiltä tutkimuslaitoksilta.

Jotkut hämäräperäiset valmistajat saattavat myös käyttää samoja todistuksia kuin toiset, asianmukaisia koneita valmistavat tehtaat. Yleistää ei kuitenkaan kannata, sillä suuremmat kiinalaisvalmistajat käyttävät asianmukaisia ja puolueettomia sertifiointilaitoksia.

LähiTapiolan tuote- ja riskienhallintapalveluiden riskipäällikkö Kristian Lindström linjaa osuvasti: ”Koneita ja laitteita hankittaessa ei kannata aina katsoa pelkästään edullista hintaa, vaan huomioida myös turvallisuus. Turvallisuuspuutteita kärsivät laitteet voivat pahimmassa tapauksessa olla riski yrittäjälle itselleen ja koko yritystoiminnan jatkuvuudelle. Vakuutus voi korvata vahingot, mutta kuolleita se ei herätä henkiin, eikä korvaa sitä vaivaa, mikä vahingosta aina aiheutuu. ” n

Avaa artikkelin PDF