Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Miten vallitsevaan komponenttipulaan kannattaa varautua?

Koneviesti kysyi ammattilaisilta, miten he arvioivat komponenttipulan vaikuttavan ja miten siihen voi varautua.
NHK-Keskuksen tuotepäällikkö Mikko Kämäri
NHK-Keskuksen tuotepäällikkö Mikko Kämäri Kuva: Arto Turpeinen
Yrittäjä Pekka Leppäkorpi Joen Raskashuolto Oy:stä
Yrittäjä Pekka Leppäkorpi Joen Raskashuolto Oy:stä Kuva: Arto Turpeinen

Työlaitteet on tilattava ajoissa

Urakoitsijoiden ja yrittäjien kannattaa selvittää tarpeensa tarkasti. Moni on kysellyt talvityölaitteita vasta nyt, mutta tässä tilanteessa on kyse ainoastaan niukkuuden jakamisesta. Urakoiden antajille kertoisin sellaisia terveisiä, että sopimukset pitäisi solmia ennen kuin lumet ovat jo maassa. Uusien koneiden toimitusajat ovat 4–5 kuukautta. Pienissä pyöräkuormaimissa pitää tietää jopa vuotta etukäteen mitä myydään. Myös työlaitteista on pulaa.

Mikko Kämäri, tuotepäällikkö, NHK-Keskus

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Varaosien saatavuutta ei voi ennakoida

Tällä hetkellä varaosien saatavuutta ei voi ennakoida. Tärkein vinkki on pitää kone kunnossa huoltojen osalta. Pienet yritykset ovat suurelta osin riippuvaisia valmistajan ja maahantuojien toimitusketjusta. Isommissa, usean saman merkin yrityksissä varaosia saattaa löytyä myös omasta takaa. Etenkin pienten urakoitsijoiden täytyy olla omavaraisia ja pitää perusosia varastossa. Tällä hetkellä lähes kaikki osat menevät suoraan tuotantoon. Löysät ovat housuissa, mikäli tilanteeseen ei varaudu.

Pekka Leppäkorpi, yrittäjä, Joen Raskashuolto

KH-Koneiden varaosamyyjä Jarno Häkkinen
KH-Koneiden varaosamyyjä Jarno Häkkinen Kuva: Arto Turpeinen

Ongelmia ei vielä ole esiintynyt

Edustamamimme tuotemerkkien suhteen ei ole vielä ongelmia esiintynyt. Meillä on hyvin tavaraa varastossa, ja tehtaankin puolesta toimitusajoissa on ollut ainoastaan muutaman päivien viivästyksiä. Pulaa voi olla lähinnä joistain yksittäisistä osista. Urakoitsijan on hankala varautua mahdollisiin remontteihin. Tilanne ei kuitenkaan näytä kovin pahalta, mutta pientä pohdintaa aiheuttaa, saadaanko tulevana kesänä tuotantoon tulevat kone ajoissa toimitukseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jarno Häkkinen, varaosamyyjä, KH-Koneet

Sinua saattaa kiinnostaa myös edellinen Konealan gallup:

Nousevatko hinnat Euroopan konemarkkinoilla?