Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Esiohjaus keventää työtä

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hydrauliventtiilin ohjaaminen venttiilin runkoon kiinnitetyn vivun avulla on helppo ja yksinkertainen ratkaisu. Tämä edellyttää venttiilin sijoittamista koneen ohjaajan välittömään läheisyyteen. Mikäli tämä ei ole mahdollista, voidaan vivun liike välittää venttiilille tankojen tai vaijerin avulla, mutta edelleen venttiilin on oltava suhteellisen lähellä ohjaamoa.

Mekaanisten vipujen kautta järjestetty ohjaus rajoittaa aina venttiilien sijoittelua koneessa. Suora mekaaninen ohjaus on lisäksi koneen käyttäjälle fyysisesti rasittavaa, jos hallintavipua on liikuteltava taajaan. Näistä syistä hydrauliventtiilit rakennetaan nykyisin yleensä esiohjatuiksi. Se tarkoittaa sitä, että koneen kuljettaja käyttää suhteellisen pieniä ja keveitä hallintavipuja, joista liikekomennot välitetään hydrauliikan tai sähkön välityksellä varsinaisille venttiileille.

Hydraulisesti esiohjatussa koneessa on oma erillinen hydraulijärjestelmä, jonka ainoa tarkoitus on varsinaisen työhydrauliikan venttiilien liikuttelu. Järjestelmään kuuluva pieni hydraulipumppu tuottaa varsinaista työhydrauliikkaa alhaisemman paineen. Esiohjauspumpun teho on mitoitettu juuri sen suuruiseksi, että se riittää päähydrauliikan venttiilien karojen siirtämiseen.

Kuljettajan käyttämä esiohjausjärjestelmän hallintaventtiili on hyvin pienikokoinen ja alhaisen paineen seurauksena sen liikkeet ovat kevyet. Esiohjaushydrauliikan letkut ovat ohuita ja edullisia, joten ohjaamon ja varsinaisten venttiilien välisellä etäisyydellä ei ole suurta merkitystä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähköisessä esiohjauksessa kuljettajalla on käytössään vivut, joiden liiketieto välittyy hydrauliventtiileissä sijaitseville sähkömagneeteille sähköisesti. Vipujen sijasta sähköohjaukseen riittävät myös pelkät sähkökatkaisijat tai painonapit.

Tavallisesti sähköinen esiohjaus on yhdistelmä sähköistä ja hydraulista esiohjausta. Suurikokoisen venttiilin liikuttelu pelkän sähkömagneetinvoimalla vaatisi suuria virtoja ja olisi kallista. Ongelma on ratkaistu siten, että sähköohjatussa venttiilissä sähköllä liikutellaan pientä esiohjausventtiilin karaa, joka vuorostaan liikuttaa varsinaista työhydrauliikan venttiilikaraa hydraulipaineen välityksellä.