Litiumakkujen kierrätys
Litiumakut sisältävät muun muassa alumiinia, litiumia, mangaania, nikkeliä, kobolttia ja kuparia. Toistaiseksi esimerkiksi litium, nikkeli, koboltti ja alumiini menevät poltettavaksi. Toimivaa prosessia näiden metallien talteenottoon litiumakuista teollisessa mittakaavassa ei vielä ole otettu käyttöön. Kyseiset materiaalit ovat niin hienossa muodossa, että erotusprosessi vaatii kemiallisen erotustavan. Akun kupari saadaan kuitenkin uusiokäyttöön.
Litiumakuissa oleva suuri energiatiheys ja käytetyt materiaalit muodostavat huomattavasti lyijyakkua suuremman paloriskin. Akkukennot hajotetaan kierrätysprosessissa samaan tapaan rumpuhakkureilla, mutta murskaus pitää suorittaa hapettomissa olosuhteissa paloriskin poistamiseksi. Murskaus suoritetaan joko tyhjiössä tai typellä täytetyssä murskaamossa. Toistaiseksi litiumakkujen kierrätysaste maailmanlaajuisesti on vain noin 10 %.
Litiumakkujen kierrätyksessä on otettava huomioon, että käytöstä poistuvissa auton litiumakuissa on yleensä vielä paljon kapasiteettia jäljellä, vaikkei akku alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa enää sopisikaan. Vanhoja litiumakkukennoja voidaan tulevaisuudessa käyttää esim. varavirtalähteinä.
Suomeen on perustettu tai ollaan perustamassa lähiaikoina useita litiumakkutehtaita sekä litiumakkujen kierrätykseen erikoistuneita yrityksiä.
Osaston luetuimmat
- Powershift-vaihteiston kytkimien vikaantuminen vaatii nopeita toimenpiteitä – toimi näin vian iskiessä
- Älä säädä turhaan moottorisahaa
- Ajoleikkurin terän teroitus
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa
- Ajettavan ruohonleikkurin keväthuolto säästää myöhemmiltä murheilta — näillä toimenpiteillä saat ajoleikkurin kuntoon alkukesän nurmille
- Tyhnenikö akku yllättäin? – Näin tarkistat latauksen toiminnan ja tarkennat vikapaikan
- Mitä pitäisi tehdä, kun koneen moottorin kipinä on kadoksissa? Tietoa ja huoltovinkkejä pienmoottoreiden sytytyslaitteista