Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Pienkuormainten tulipalot - Katastrofin ainekset

Kuluvan vuoden aikana on uutisoitu useista tuotantorakennusten tulipaloista, jotka ovat saaneet alkunsa pienkuormaimesta. Perehdyimme asiaan hieman tarkemmin. Usein työkoneiden tulipalot voitaisiin estää suhteellisen pienillä ennakkotoimenpiteillä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Virtajohtoja ei saa koskaan kiinnittää polttoaine- tai hydrauliletkuihin. Erityisesti huomiota kannattaa kiinnittää sulakkeella suojaamattomien kaapeleiden pinnan kuntoon.
Virtajohtoja ei saa koskaan kiinnittää polttoaine- tai hydrauliletkuihin. Erityisesti huomiota kannattaa kiinnittää sulakkeella suojaamattomien kaapeleiden pinnan kuntoon. 
Mikäli ajoneuvo joudutaan yhdistämään sähköverkkoon, niin etäisyys lähimpään rakennukseen pitäisi olla vähintään kuusi metriä.
Mikäli ajoneuvo joudutaan yhdistämään sähköverkkoon, niin etäisyys lähimpään rakennukseen pitäisi olla vähintään kuusi metriä. 
Puhtaus on ensiarvoisen tärkeää palojen ennaltaehkäisyssä. Suodattimien vaihdon yhteydessä öljyä ei saa päästää valumaan konetilaan.
Puhtaus on ensiarvoisen tärkeää palojen ennaltaehkäisyssä. Suodattimien vaihdon yhteydessä öljyä ei saa päästää valumaan konetilaan. 

Pienkuormain on koostaan huolimatta usein tärkeä lenkki osana tuotantoketjua. Vanhoissa navetoissa pikku puurtaja saattaa olla yksi niitä harvoja laitteita, joilla esim. kuivikkeen saa kannettua koneellisesti. Kuormaimen syttyessä palo voi kuitenkin uhata myös rakennuksia, jolloin yrittäjän koko elinkeino on uhattuna.

Pienestä koneesta suuri palo

Palotilastoissa pienkuormaimia ei ole erikseen luokiteltu, sillä maatalouskäytössä laitteita ei yleensä rekisteröidä. Pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilasto PRONTO:sta pienkuormainten paloja saatiin kuitenkin etsittyä hakusanoilla, jotka kohdistuivat onnettomuusselostuksiin. Kiinteistöhuollossa ja viherrakentamisessa käytettävät koneet rekisteröidään työkoneiksi, joten palotilastoissa konetyyppi saattaa osittain jakautua kahteen eri tilastoon.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pelastusopistolta saamamme tilasto kattaa pienkuormainten tulipalot vuodesta 2003 elokuuhun 2018. Tilastossa on erikseen eritelty palon aiheuttama rakennuspalo, rakennuspalovaara sekä liikennevälinepalo, mikä tarkoittaa tilannetta, jossa kuormain on palanut aiheuttamatta vaaraa ulkopuoliselle irtaimistolle.

Palojen ennätysvuosi

Yhteensä mainitulla ajanjaksolla on tapahtunut 33 pienkuormainpaloa. Merkillepantavaa on, että tänä vuonna paloja oli sattunut elokuun loppuun mennessä peräti 12, kun viime vuoden määrä oli ainoastaan kuusi. Edellinen piikki oli vuonna 2015, jolloin paloja sattui 10 kappaletta. Selkeää syytä palopiikeille on vaikeaa selvittää, sillä määrät ovat kuitenkin suhteellisen pieniä. Osittain syynä lienevät epäonnekkaat sattumat.

Erityisen huolestuttavaa kuitenkin on, että rakennuspaloja ja rakennuspalovaaroja on sattunut selvästi aiempia vuosia enemmän. Yhteenlaskettuna molempia on tapahtunut elokuun loppuun mennessä 7 kappaletta, mikä on ainoastaan yksi vähemmän kuin aiempina viitenä vuonna yhteensä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Paloja on ollut tänä vuonna paljon, kun nyt eletään vasta elokuuta ja niitä on ollut enemmän kuin edellisenä huippuvuonna 2015 yhteensä. Kirjaamisessa ei ole tapahtunut muutoksia, eli voisi ajatella, että pienkuormaimia palaa nykyisin enemmän” kommentoi asiaa Pelastusopiston suunnittelija Johannes Ketola.

Sähköistä kärähtää

Pelastusopiston raporteissa yksi syttymissyy nousee ylitse muiden: kuormaimen sähkölaitteet. Raportteihin listatut syttymissyyt eivät ole tieteellisen tarkkoja, sillä listalle on merkitty esim. ”käytetty tunti ennen paloa” ja ”käytetty edellisenä päivänä”.

Piakkoin ajon jälkeen syttyneissä paloissa lienee kysymys kuumille pinnoille kertyneestä liasta. Kahdeksassa tapauksessa syttymissyytä ei ole saatu määriteltyä. Kyseessä lienee kuitenkin ainakin osittain edellä mainittujen seikkojen yhteisvaikutus. Pölyisessä ja ahtaassa tilassa leimahtava kipinä tai ylikuumeneminen voivat olla tuhoisa yhdistelmä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Konetyypistä johtuen maatalous nousee palopaikkana vahvasti esille. Pienkuormaimia käytetään navettojen lisäksi myös sikaloissa ja kanaloissa. Tilastojen pari merkintää kirjauksella ”varastorakennus” tarkoittaa turkistarhoilla tapahtuneita tapaturmia. Mikäli palossa on vaurioitunut ainoastaan kuormain, niin rakennustyyppiä ei ole erikseen mainittu.

Vertailun vuoksi vuonna 2017 traktoreita paloi 97 ja moottorityökoneita 59 kappaletta, mikä tekee yhteislukemaksi 156 konetta. Valitettavasti myös näissä tuoteryhmissä ollaan ennätystahdissa, sillä elokuun loppuun mennessä traktoripaloja oli tilastoitu 104 ja työkoneita 72, eli yhteensä 176 konetta. Tilaston synkimpänä vuonna 2013 paloi yhteensä 201 työkonetta. n

Lisätietoa: https://www.if.fi/web/fi/sitecollectiondocuments/commercial/allianssit/59896_koneyrittajan_rh.pdf

Palojen ehkäisyn muistilista

- Alkusammutuskalusto on kunnossa

- Päävirtakytkin toimii

- Akun ja starttimoottorin väliset päävirtakaapelit sekä laturiin menevät johdot ovat ehjät ja suojassa koko matkalta

- Akun navoissa on napasuojat

- Käynnistysmoottorin navoissa on napasuojat

- Laturin navoissa on napasuojat

- Päävirtakytkimen navoissa on napasuojat

- Sähkökaapelit ovat ehjät ja niiden eristeet ovat kunnossa

- Polttoaineputkisto ja letkusto on ehjä ja kiinnitetty

- Hydrauliletkut ovat ehjät

- Polttoainevuotoja tai öljyvuotoja ei ole havaittavissa

- Pakoputkisto on ehjä eikä siinä ole vuotoja

- Palavaa materiaalia ei ole kerääntynyt konehuoneeseen. Tarkista erityisesti konehuoneen kuumat kohdat

Lähde: Siveb Oy