
Pienkuormainten tulipalot - Katastrofin ainekset



Pienkuormain on koostaan huolimatta usein tärkeä lenkki osana tuotantoketjua. Vanhoissa navetoissa pikku puurtaja saattaa olla yksi niitä harvoja laitteita, joilla esim. kuivikkeen saa kannettua koneellisesti. Kuormaimen syttyessä palo voi kuitenkin uhata myös rakennuksia, jolloin yrittäjän koko elinkeino on uhattuna.
Pienestä koneesta suuri palo
Palotilastoissa pienkuormaimia ei ole erikseen luokiteltu, sillä maatalouskäytössä laitteita ei yleensä rekisteröidä. Pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilasto PRONTO:sta pienkuormainten paloja saatiin kuitenkin etsittyä hakusanoilla, jotka kohdistuivat onnettomuusselostuksiin. Kiinteistöhuollossa ja viherrakentamisessa käytettävät koneet rekisteröidään työkoneiksi, joten palotilastoissa konetyyppi saattaa osittain jakautua kahteen eri tilastoon.
Pelastusopistolta saamamme tilasto kattaa pienkuormainten tulipalot vuodesta 2003 elokuuhun 2018. Tilastossa on erikseen eritelty palon aiheuttama rakennuspalo, rakennuspalovaara sekä liikennevälinepalo, mikä tarkoittaa tilannetta, jossa kuormain on palanut aiheuttamatta vaaraa ulkopuoliselle irtaimistolle.
Palojen ennätysvuosi
Yhteensä mainitulla ajanjaksolla on tapahtunut 33 pienkuormainpaloa. Merkillepantavaa on, että tänä vuonna paloja oli sattunut elokuun loppuun mennessä peräti 12, kun viime vuoden määrä oli ainoastaan kuusi. Edellinen piikki oli vuonna 2015, jolloin paloja sattui 10 kappaletta. Selkeää syytä palopiikeille on vaikeaa selvittää, sillä määrät ovat kuitenkin suhteellisen pieniä. Osittain syynä lienevät epäonnekkaat sattumat.
Erityisen huolestuttavaa kuitenkin on, että rakennuspaloja ja rakennuspalovaaroja on sattunut selvästi aiempia vuosia enemmän. Yhteenlaskettuna molempia on tapahtunut elokuun loppuun mennessä 7 kappaletta, mikä on ainoastaan yksi vähemmän kuin aiempina viitenä vuonna yhteensä.
”Paloja on ollut tänä vuonna paljon, kun nyt eletään vasta elokuuta ja niitä on ollut enemmän kuin edellisenä huippuvuonna 2015 yhteensä. Kirjaamisessa ei ole tapahtunut muutoksia, eli voisi ajatella, että pienkuormaimia palaa nykyisin enemmän” kommentoi asiaa Pelastusopiston suunnittelija Johannes Ketola.
Sähköistä kärähtää
Pelastusopiston raporteissa yksi syttymissyy nousee ylitse muiden: kuormaimen sähkölaitteet. Raportteihin listatut syttymissyyt eivät ole tieteellisen tarkkoja, sillä listalle on merkitty esim. ”käytetty tunti ennen paloa” ja ”käytetty edellisenä päivänä”.
Piakkoin ajon jälkeen syttyneissä paloissa lienee kysymys kuumille pinnoille kertyneestä liasta. Kahdeksassa tapauksessa syttymissyytä ei ole saatu määriteltyä. Kyseessä lienee kuitenkin ainakin osittain edellä mainittujen seikkojen yhteisvaikutus. Pölyisessä ja ahtaassa tilassa leimahtava kipinä tai ylikuumeneminen voivat olla tuhoisa yhdistelmä.
Konetyypistä johtuen maatalous nousee palopaikkana vahvasti esille. Pienkuormaimia käytetään navettojen lisäksi myös sikaloissa ja kanaloissa. Tilastojen pari merkintää kirjauksella ”varastorakennus” tarkoittaa turkistarhoilla tapahtuneita tapaturmia. Mikäli palossa on vaurioitunut ainoastaan kuormain, niin rakennustyyppiä ei ole erikseen mainittu.
Vertailun vuoksi vuonna 2017 traktoreita paloi 97 ja moottorityökoneita 59 kappaletta, mikä tekee yhteislukemaksi 156 konetta. Valitettavasti myös näissä tuoteryhmissä ollaan ennätystahdissa, sillä elokuun loppuun mennessä traktoripaloja oli tilastoitu 104 ja työkoneita 72, eli yhteensä 176 konetta. Tilaston synkimpänä vuonna 2013 paloi yhteensä 201 työkonetta. n
Lisätietoa: https://www.if.fi/web/fi/sitecollectiondocuments/commercial/allianssit/59896_koneyrittajan_rh.pdf
Palojen ehkäisyn muistilista
- Alkusammutuskalusto on kunnossa
- Päävirtakytkin toimii
- Akun ja starttimoottorin väliset päävirtakaapelit sekä laturiin menevät johdot ovat ehjät ja suojassa koko matkalta
- Akun navoissa on napasuojat
- Käynnistysmoottorin navoissa on napasuojat
- Laturin navoissa on napasuojat
- Päävirtakytkimen navoissa on napasuojat
- Sähkökaapelit ovat ehjät ja niiden eristeet ovat kunnossa
- Polttoaineputkisto ja letkusto on ehjä ja kiinnitetty
- Hydrauliletkut ovat ehjät
- Polttoainevuotoja tai öljyvuotoja ei ole havaittavissa
- Pakoputkisto on ehjä eikä siinä ole vuotoja
- Palavaa materiaalia ei ole kerääntynyt konehuoneeseen. Tarkista erityisesti konehuoneen kuumat kohdat
Lähde: Siveb Oy
Osaston luetuimmat
- Vesi-ilmalämpöpumpun asennuksella pyritään kampittamaan lämmitysöljyn hinnannousu − öljykattilan rinnalla toimiva pumppu asennettiin päivässä6.2.
- Poranterää teroittamalla poraustulos paranee ja rahaa säästyy – näin hoidat teroituksen kätevästi itse17.3. Tilaajalle
- Kallioniemen tilalla tarvittavat koneet hankitaan käytettynä ja kunnostetaan itse – näin käytetty silppurivaunu laitettiin työkuntoon21.3. Tilaajalle
- Kaksi eri hintaluokan metallivannesahat vertailussa – näin halpissaha pärjäsi kahdeksan kertaa kalliimmalle ammattilaissahalle22.5.2014
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa7.10.2019
- Fordson Majorin ohjaussimpukan kunnostus – näin saatiin vanhan traktorin ohjattavuus kohdalleen2.1.2014
- Älä säädä turhaan moottorisahaa1.2.2018