Lely Voyager siirtää väliaidan automaattisesti - Robottiuutuus laiduntamiseen

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Lely tuo markkinoille suurten karjojen laiduntamista helpottavan robotin. Voyager-laidunrobotti - tai oikeastaan robottipari - liikkuu aurinkosähkön voimalla ja siirtää laidunlohkon väliaitaa automaattisesti.
Lely tuo markkinoille suurten karjojen laiduntamista helpottavan robotin. Voyager-laidunrobotti - tai oikeastaan robottipari - liikkuu aurinkosähkön voimalla ja siirtää laidunlohkon väliaitaa automaattisesti.
Lelyn pääjohtaja Alexander van der Lely esitteli ylpeänä uutta laidunrobottia. Samassa yhteydessä julkistettiin myös Lelyn uusittu logo.
Lelyn pääjohtaja Alexander van der Lely esitteli ylpeänä uutta laidunrobottia. Samassa yhteydessä julkistettiin myös Lelyn uusittu logo.
Robotti seuraa laitumen sivuaitaa erityisen käsivarren avulla ja pitää ajolinjan n. puolen metrin etäisyydellä aidasta. Nurkkatolpan etupuolella näkyy "nollalautanen", josta lähtien Voyager mittaa kulkemaansa matkaa
Robotti seuraa laitumen sivuaitaa erityisen käsivarren avulla ja pitää ajolinjan n. puolen metrin etäisyydellä aidasta. Nurkkatolpan etupuolella näkyy "nollalautanen", josta lähtien Voyager mittaa kulkemaansa matkaa
Voyagerin tekniikka mahtuu pieneen tilaan. Tietokoneen ohjaamat sähkömoottorit huolehtivat vedosta ja ohjauksesta pienkuormaajien tapaan. Aitalangan vapauttamiseen ja sisäänkelaukseen on oma moottorinsa.
Voyagerin tekniikka mahtuu pieneen tilaan. Tietokoneen ohjaamat sähkömoottorit huolehtivat vedosta ja ohjauksesta pienkuormaajien tapaan. Aitalangan vapauttamiseen ja sisäänkelaukseen on oma moottorinsa.

Matti Turtiainen

Robottien käyttö yleistyy maataloudessa kovaa vauhtia. Automaattilypsyn ohella markkinoille on tullut lantaraapparobotti ja nyt hollantilainen Lely tuo robotit myös pellolle. Lely Voyager on suunniteltu helpottamaan isojen karjojen laiduntamista.

Voyager on sähkömoottorikäyttöinen ja nelipyörävetoinen robotti, joka siirtää automaattisesti laitumen väliaitaa. Pakettiin kuuluu itse asiassa kaksi robottia, jotka on synkronoitu toimimaan yhdessä. Robotit kommunikoivat Bluetooth-yhteydellä. Voyagerin akut ladataan aurinkokennoilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tuoretta laidunta tasaisesti

Mikäli nykyaikainen kymmenien lehmien karja halutaan laiduntaa siten, että laitumella käynnillä on lehmille muutakin kuin terapiamerkitystä, on laiduntamiseen paneuduttava huolella. Laidun on tallauksen minimoimiseksi syötettävä kapeina kaistaleina ja nimenomaan tähän Voyager voi tuoda helpotusta.

Robottiohjatulla laidunruokinnalla saavutetaan luonnollisesti monia etuja perinteiseen laidunruokintaan verrattuna. Tuoretta laidunta vapautuu tasaisesti päivän mittaan, jolloin karja pysyy laitumella rauhallisena. Heinikon tallaus vähenee oleellisesti ja laidunruohon hyväksikäyttö paranee, kun syöttönopeus voidaan ohjelmoida laitumen kehitysvaiheen mukaisesti sopivaksi.

Suurin etu isojen karjojen laiduntamisessa Voyagerin avulla tulee kuitenkin työn säästössä. Mikäli laidunruokinta halutaan pitää todellisena vaihtoehtona karjan rehustuksessa on väliaitaa siirrettävä useita kertoja päivässä. Voyager tekee tämän työvaiheen siis automaattisesti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ajaa lehmät lypsylle

Voyager liikkuu laitumella tietyn matkan tietyin väliajoin. Robotille ohjelmoidaan ainoastaan kuinka monta metriä uutta laidunta halutaan päivän aikana vapauttaa ja Voyagerin tietokone laskee siirtymämatkan tältä pohjalta. Uutta laidunta vapautuu siis syöttöön samalla tavoin kuin manuaalisestikin väliaitaa siirtämällä tapahtuu.

Tarvittaessa robottipari voidaan ohjelmoida ajamaan lehmät takaisin tarhaan tietyin väliajoin niin monta kertaa päivässä kuin tarve vaatii. Näin karja saadaan kätevästi lypsylle. Voyager voi palvella siis yhtä hyvin automaattilypsyjärjestelmää kuin perinteistä kaksi kertaa päivässä tehtävää lypsyäkin.

Kulku sivuaidan mukaan

Lely Voyagerin voimansiirto ja ohjaus hoidetaan kahdella sähkömoottorilla. Robotissa on akku, jota ladataan reilun neliömetrin suuruisella aurinkokennolla. Robotissa on nelipyöräveto ja pyörien profiili on suunniteltu siten, ettei luistoa pitäisi tulla edes märällä nurmella. Vuoristoalueen laitumille Voyageria ei kuitenkaan kannata hankkia, sillä maksimissaan ajoneuvo selviää ainoastaan 5 asteen ylämäestä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Voyager seuraa laitumen sivuaitaa käsivarren avulla, joka pitää robotin noin puolen metrin etäisyydellä aidasta. Robotti pystyy seuraamaan myös mutkittelevaa sivuaitaa. Maksimissaan Voyager pystyy seuraamaan 45 asteen kulmassa olevaa aitaa.

Oma sähköpaimen

Toisessa robotissa on kela, joka pitää väliaidan kireällä ja vapauttaa aitalankaa tarvittaessa lisää. Maksimietäisyydeksi roboteille ilmoitetaan peräti 300 metriä. Tällöin aitalanka on kuitenkin tuettava väliltä maapyörällä tai kahden lohkon väliaidan päälle asetettavalla tukipyörällä.

Kakkosrobotissa on oma sähköpaimen, jolla tuotetaan virta väliaitaan ja robottien omaan suojaukseen. Sähköpaimen voi tuottaa virran myös laidunlohkon sivuaitoihin.

Lely ryhtyy markkinoimaan Voyager-laidunrobottia toden teolla jo tänä keväänä. Lelyn suomalaisen edustajan NHK-Keskus Oy:n mukaan robottia on saatavana myös täkäläisillä markkinoilla.

Arvonlisäverottoman hinnan ilmoitetaan Hollannissa olevan n. 15 000 euroa robottiparilta. Hintaan sisältyy robottien välinen aitalanka.

LelyVoyager tuo ensisilmäyksellä mieleen kuukulkijan. Reilun neliömetrin suuruinen aurinkopaneeli lataa robotin akkuja, jotka antavat virran sähkömoottoreille. Robotti on nelipyörävetoinen. Pyörien profiililla on pyritty varmistamaan hyvä pito ja toisaalta estämään vauriot nurmikasvustolle.

Avaa artikkelin PDF