Lisälaitteiden asennuksessa tapahtuvat virheet aiheuttavat kiusaa maanrakentajille – asiakkaan olisi hyvä tarkistaa varustelun toteutus jo ennen koneen luovutusta

Uudella koneella työskentely herättää aina innostusta. Välillä harmia kuitenkin tuottaa lisävarusteiden asentamisessa tapahtuneet virheet ja ongelmat, joiden korjaaminen saattaa olla työlästä. Selvitimme ilmiön syitä ja ratkaisuehdotuksia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Urakoitsijoiden kanssa keskusteltaessa usein esille noussut murhe on ollut uusien koneiden varustelussa tapahtuneet virheet ja laatuvaihtelut. Vaikka vika ei olisi suuren suuri, niin se saattaa pysäyttää koko työmaan ja ongelman selvittäminen voi olla tuskallisen vaikeaa.

Suomessa koneiden varustetaso on huomattavasti parempi kuin esim. Euroopassa tai koneen valmistusmaassa. Useimmiten lisävarusteet asennetaankin vasta kotimaassa – välttämättä koneen suunnittelijat eivät ole alun perin edes ajatelleet koneisiin liitettävät pohjoismaisen tason varusteita.

Päätimme selvittää tilannetta haastattelemalla urakoitsijoiden lisäksi myös konekaupan edustajia ja huoltomiehiä. Aihe on ilmeisen arka, mutta selvästi tiedostettu, sillä moni haastatelluista ei halunnut oman nimensä tulevan esille.

Varusteluvirheet:

  • Yleisimmät syyt: polttoainelämmitin, keskusrasvaus ja kallistuva kauhanpyörittäjä
  • Oleellista sovittujen asioiden dokumentointi
  • Asiakkaan ja myyjän täytyy ymmärtää todelliset tarpeet
Nykyaikaisten koneiden varustelu ja huolto vaativat mekaanikoilta yhä enemmän tietämystä. Pohjoismaiden ulkopuolella koneiden varustetaso on huomattavasti suppeampi.
Nykyaikaisten koneiden varustelu ja huolto vaativat mekaanikoilta yhä enemmän tietämystä. Pohjoismaiden ulkopuolella koneiden varustetaso on huomattavasti suppeampi. Kuva: Arto Turpeinen

Virheet vaihtelevat

Haastattelujen perusteella ongelmat keskittyvät yleensä lisälämmittimiin, keskusvoitelujärjestelmiin sekä kallistuviin kauhanpyörittäjiin. Osittain ongelmat ei liity asennuksiin, vaan myös valmistajat ovat vuosien saatossa alkaneet tinkiä materiaalien laadusta. Esimerkkinä mainittiin mm. lisälämmittimien polttoaineputkien kaulukset sekä kuorma-auton pyöränlaakerit.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pääsääntöisesti pienemmät ongelmat liittyvät löysälle jääneisiin letkuihin sekä lämmittimen polttoaineenottoon. Nopeasti kiristyneet päästömääräykset ovat tuoneet muutoksia moottoreiden polttoaine- ym. järjestelmiin, joten edellisessä mallisarjassa toimivasti toteutettu lisälaiteratkaisu ei välttämättä toimi uusimman moottorimallin kanssa.

Keskusrasvausjärjestelmien hankaluudet keskittyvät yleensä vääriin putkituksiin. Eräissä tapauksissa kauhan ääriliikkeet ovat saaneet putkiston repeämään irti liitoksistaan. Eräs urakoitsija raportoi hakkureiden rasvareiden putkien ruostuvan todella nopeasti, jolloin ne täytyy korvata letkuversioilla.

Etenkin sähköongelmien paikallistaminen saattaa olla työlästä. Joissakin tapauksissa ajattelematon johdon asentaminen on kuluttanut piuhan poikki todella nopeasti. Etenkin pyöräkuormaimissa kauhan sähköjä saatetaan ”varastaa” esim. voimansiirron johdoista, mikä on aiheuttanut ongelmia koneen vaihteistoon.

”Jos tehtaalla johtosarja on kiinnitetty huolellisesti, niin varustelun jälkeen johdot saattavat riippua miten sattuu. Varustelussa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota kiinnityksiin ja mitoitukseen. Jos ihan rehellinen olen, niin joka toisessa koneessa pitää jotain kiristää tai laittaa.”

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Eräs ongelmia aiheuttava lisälaite on keskusrasvaus. Maahantuojat kuitenkin pyrkivät luomaan pysyviä käytäntöjä asennukselle.
Eräs ongelmia aiheuttava lisälaite on keskusrasvaus. Maahantuojat kuitenkin pyrkivät luomaan pysyviä käytäntöjä asennukselle. Kuva: Arto Turpeinen
Varustelussa tapahtuneiden virheiden lisäksi myös suunnittelussa saattaa tapahtua lapsuksia. Tässä tapauksessa lavetin ajosiltojen letkuliittimet rikkoutuvat konetta kyytiin ajettaessa.
Varustelussa tapahtuneiden virheiden lisäksi myös suunnittelussa saattaa tapahtua lapsuksia. Tässä tapauksessa lavetin ajosiltojen letkuliittimet rikkoutuvat konetta kyytiin ajettaessa. Kuva: Arto Turpeinen

Kiire vaivaa myös varustelua

Vaikka vuosi 2020 oli pandemian vuoksi konemyynnin osalta hieman hiljaisempi, niin virheiden syitä tiedusteltaessa erääksi perussyyksi mainitaan kiire.

”Jos kone saapuu varusteluun maanantaina, niin luovutus voi olla jo keskiviikkona. Ei siinä ajassa ehdi tehdä huolellista työtä.” Myyntipuolella ei olla – eikä käytännössä voidakaan olla – perillä kaikista valmistajan mallistoon liittyvistä eroavaisuuksista. Osa konemalleista, esimerkiksi kaivinkoneista, saatetaan valmistaa ja suunnitella eri maanosassa ja eri markkinoille kuin muut saman valmistajan vastaavat koneet. Eroja on komponenteissa, sijoittelussa ja kaikessa mahdollisessa. Tämä on aiheuttanut joskus hankalia tilanteita, kun myyjä on luvannut asiakkaalleen koneen valmistuvan varustelusta tiettynä päivänä, ja lavettikuljetus on tilattu noutamaan kone, mutta korjaamolla lisälaitteen ohjauksen johdotuksia vasta rakennellaan. Ongelmatilanne saatetaan ratkaista asentamalla johdotukset nopeasti jollain väliaikaisratkaisulla, joka huoltomiehen on sitten tarkoitus laittaa ensi tilassa kuntoon.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Osittain kysymys saattaa olla myös puhtaasta ajattelemattomuudesta sekä dokumentoinnin puutteesta, mikäli asentaja vaihtuu välillä. Jos kyseessä on alihankkijan toteuttama varustelu, niin kiinteä hinta pakottaa toimimaan ripeästi, mikä lisää virheiden ja viritysten määrää.

Eräiden kommenttien mukaan asiakkaille saatetaan luvata liikaa liian halvalla – mahdottomasta ei saa mahdollista kustannus- aikataulupaineissa.

”Koneita ei ole välttämättä suunniteltu käytettäväksi lisälaitekäyttöön. Pelkästään hydrauliliittimille pitäisi olla standardit, jotka helpottaisivat varustelua. Väärien liittimet vaihto voi tulla myyjälle kalliiksi, eikä ostaja tätä välttämättä ymmärrä. Lisälaite- ja konevalmistajien pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä.”

Maarakennuskoneiden valmistajat eivät välttämättä osaa koneita suunnitellessaan odottaa erilaisten lisälaitteiden käyttöä. Suurin osa varustelusta tehdäänkin kotimaassa.
Maarakennuskoneiden valmistajat eivät välttämättä osaa koneita suunnitellessaan odottaa erilaisten lisälaitteiden käyttöä. Suurin osa varustelusta tehdäänkin kotimaassa. Kuva: Arto Turpeinen

Vastuuta myös asiakkaalla

Myyjien kommenteissa esille nousi myös asiakkaan oma vastuu kaupantekohetkellä. Myyjän ja asiakkaan tulisi keskustella ja kartoittaa sopivat varusteet sekä kohteeseen soveltuvan koneen tarkkaan ennen kauppaa. Joskus urakoitsija saattaa ostaa omiin työkohteisiinsa vääränlaisen koneen. Minikaivinkone ei kestä louheen lastausta.

”Asiakkaan pitää ymmärtää työnsä luonne ja tietää mitä haluaa myös varusteiden osalta. Joskus ei myöskään ymmärretä tulevaisuuden tarpeita. Jos asiakas ei tiedä mitä haluaa, myöskään myyjä ei osaa kysyä”, kertoi eräs nimettömänä esiintyvä pitkän linjan konekauppias.

Toisaalta myyjätaholla saattaa olla niin kova halu saada kauppa aikaan, ettei asioita ajatella loppuun asti. Vaikka varustelussa ei sinänsä olisikaan tapahtunut virheitä, niin erimielisyydet saattavat leimahtaa koneen luovutuksen jälkeen, kun urakoitsija huomaa hankkineensa vääränlaiset laitteet. Tämä saattaa luoda merkille ikävän maineen, vaikka itse peruskoneessa ei olisikaan mitään vikaa.

”Välillä asiakasta on vaikea ymmärtää puhelimessa – miten joku varuste tulee asentaa. Tästä tulee joskus narinaa.”

Varsin tyypillinen esimerkki ajattelemattomasta asennuksesta. Suurempi kivi tai täysi kauhallinen maata voi rikkoa sähköjärjestelmää.
Varsin tyypillinen esimerkki ajattelemattomasta asennuksesta. Suurempi kivi tai täysi kauhallinen maata voi rikkoa sähköjärjestelmää. Kuva: Arto Turpeinen
Väärin vedetyt sähköjohdot saattavat olla hankalia korjattavia, sillä ongelmien paikallistaminen on vaikeaa. Kuvassa parissa vuodessa kulahtanut johto.
Väärin vedetyt sähköjohdot saattavat olla hankalia korjattavia, sillä ongelmien paikallistaminen on vaikeaa. Kuvassa parissa vuodessa kulahtanut johto. Kuva: Arto Turpeinen

Käyttöohjeisiin ja sopimukseen pitää perehtyä

Myyjiä voi työllistää myös asiakkaiden välinpitämättömyys. Käyttöohjekirjaan ei perehdytä, jolloin kyseessä on puhdas käyttövirhe. Tästä huolimatta asiasta reklamoidaan. Esimerkiksi pikaliittimien hallinta vaihtelee merkeittäin ja jopa malleittain. Maahantuojien olisikin syytä pitää huolelliset käyttökoulutukset.

Esimerkiksi lämmittimiä on käytetty väärin. Lämmittimiä saatetaan käyttää liian pitkään suhteutettuna akun kapasiteettiin. Laitetta olisi syytä myös käyttää vähintään kerran kuussa lämmityskauden ulkopuolella. Lämmitintä pitäisi käyttää pidempiä jaksoja siirryttäessä kesälaadusta talvilaadun polttoaineisiin.

”Koneita koeajetaan ennen luovutusta useita tunteja, mutta siitä huolimatta vikoja tai vuotoja ei aina saada esiin. Vika voi ilmetä vasta muutaman päivän jälkeen työmaalla, ja siihen on paha varautua. Paras tilanne varustelun näkökulmasta olisi, jos asiakkaan – ja mielellään nimenomaan koneen tulevan kuljettajan – saisi paikan päälle käymään asiat läpi ennen varustelun aloitusta. Näin päästäisiin parhaaseen yhteisymmärrykseen siitä, miten kone varustellaan”, kertoo eräs haastateltu huoltopuolen työnjohtaja.

Erilaiset huoltosopimukset ovat yleistyneet jatkuvasti. Eräs nimettömänä pysyttelevä valtuutettu huoltoyrittäjä kertoo usein sopimusten sisällön olevan epäselvä.

”Meillä on todella paljon tapauksia, joissa asiakas ei ymmärrä mitä ostaa, kun hän hankkii joko huolto- tai huolenpitosopimuksen. Eroa ei ymmärretä, eikä myyjä osaa perustella asiaa. Lisäksi asiakkaille myydään hieman liian pieniä koneita.”

Haastatteluissa ongelmien syiksi korostuivat asennusten kiireellisyys – esimerkiksi sähköasennusten osalta – sekä asiakkaan ja myyjän väliset kommunikaatiokatkot.
Haastatteluissa ongelmien syiksi korostuivat asennusten kiireellisyys – esimerkiksi sähköasennusten osalta – sekä asiakkaan ja myyjän väliset kommunikaatiokatkot. Kuva: Arto Turpeinen

Ratkaisuja ongelmaan

Varusteluun liittyvät ongelmat tunnistetaan puolin ja toisin. Kaikkien osapuolten kannalta parasta kuitenkin olisi, että asiat hoidettaisiin maaliin asti kerralla. Etenkin myyjätahojen kommenteissa nousee esille kommunikaation tärkeys. Virheitä voi tulla, kun kauppiaan ja ostajan ymmärrys ei kohtaa. Lisäksi sovitut asiat pitäisi dokumentoida huolellisesti.

Eräs haastateltava kommentoi asiaa: ”Konetta ei pitäisi päästää luovutukseen ennen kuin lisälaitteet on käyty läpi asentajan kanssa.”

Haastattelujen perusteella asiakkaat saattavat tilata koneen varustelun tiedoilla ”samanlainen kuin aiemminkin”, mutta mallisarjan vaihtuessa tismalleen samanlainen toteutus saattaa olla mahdotonta. Pelkästään konepeittojen koon kasvu saattaa aiheuttaa haasteita asennukselle.

Myyntitykin kuuluisi ymmärtää tarjouksessaan, mitä hän lupaa ja kuinka se toteutetaan. Tässä viestintä huoltopuolen kanssa on avainroolissa.

Joskus myyjäpuolen into saattaa myös harmillisesti loppua kaupan solmimisen jälkeen, eikä asioita hoideta loppuun saakka, vaikka ongelmia ilmenisikin.

Kiireessä asentajat saattavat tehdä huolimattomuusvirheitä – toivottavaa olisi työtapojen vakiointi.

Tässä asiassa myös lisälaitetoimittajilla on tärkeä rooli. Pienestä virheestä voi syntyä suuri soppa. Toimivat ratkaisut pitäisi dokumentoida rutiininomaisiksi toimintatavoiksi.