Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Brigss & Stratton on valmistanut miljoonia sivuventtiilimoottoreita - Viimeinen lättäpää

Briggs & Stratton on maailman suurin ilmajäähdytettyjen bensiinimoottoreiden valmistaja. Joka vuosi valmistuu noin 10 miljoonaa uutta moottoria, joita käytetään puutarhakoneissa, aggregaateissa, lumilingoissa ja lukemattomissa muissa polttomoottorikäyttöisissä pienkoneissa. Menestyksen loi vuonna 1953 kehitetty alumiininen sivuventtiilimoottori.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Briggs & Strattonin sivuventtiilimoottoreiden perusrakenne on pysynyt alusta alkaen muuttumattomana. Kuva esittää muun muassa Toro-koneissa käytettyä pystysylinteristä mallia, mutta pienemmät makaavalla sylinterillä olevat moottorit eivät varsinaisesti eroa tästä.
Briggs & Strattonin sivuventtiilimoottoreiden perusrakenne on pysynyt alusta alkaen muuttumattomana. Kuva esittää muun muassa Toro-koneissa käytettyä pystysylinteristä mallia, mutta pienemmät makaavalla sylinterillä olevat moottorit eivät varsinaisesti eroa tästä. 
Kevyistä työnnettävistä ruohonleikkureista tuli joka kodin vakiotavaraa USA:ssa 50-luvulla sitä mukaa, kun esikaupunkien omakotiasujat alkoivat suosia hoidettuja nurmikoita talojensa ympärillä. Tämä teki Briggs & Strattonista lähes kaikkien ihmisten tunteman moottorivalmistajan. Briggs & Strattonin moottori oli kevyt ja sopi sen vuoksi hyvin monenlaisiin pieniin puutarhakoneisiin. Ollakseen nelitahtimoottori, se oli lisäksi varsin edullinen.
Kevyistä työnnettävistä ruohonleikkureista tuli joka kodin vakiotavaraa USA:ssa 50-luvulla sitä mukaa, kun esikaupunkien omakotiasujat alkoivat suosia hoidettuja nurmikoita talojensa ympärillä. Tämä teki Briggs & Strattonista lähes kaikkien ihmisten tunteman moottorivalmistajan. Briggs & Strattonin moottori oli kevyt ja sopi sen vuoksi hyvin monenlaisiin pieniin puutarhakoneisiin. Ollakseen nelitahtimoottori, se oli lisäksi varsin edullinen. 
Ensimmäiset alumiinilohkoiset Briggs & Stratton -moottorit tulivat tuotantoon 1953. Niiden tärkeimmät myyntivaltit olivat nelitahtisuus, edullinen hinta ja keveys. Tässä 50-luvulla julkaistussa mainoksessa näkyvää 8BH-mallia tehtiin vuoteen 1958 asti. Kuten mainoksen alareunan tekstistä käy ilmi, valmisti Briggs & Stratton myös autojen lukkoja. Ne olivat oleellinen osa liiketoimintaa aina 70-luvulle saakka.
Ensimmäiset alumiinilohkoiset Briggs & Stratton -moottorit tulivat tuotantoon 1953. Niiden tärkeimmät myyntivaltit olivat nelitahtisuus, edullinen hinta ja keveys. Tässä 50-luvulla julkaistussa mainoksessa näkyvää 8BH-mallia tehtiin vuoteen 1958 asti. Kuten mainoksen alareunan tekstistä käy ilmi, valmisti Briggs & Stratton myös autojen lukkoja. Ne olivat oleellinen osa liiketoimintaa aina 70-luvulle saakka. 

Briggs & Stratton aloitti kahden miehen yrityksenä vuonna 1908. Stephen F. Briggs oli yhtiön perustamisen aikaan juuri valmistunut insinööri. Hän oli kahdesta perustajasta se, joka teki yrityksen alkuvaiheessa tärkeää tuotekehitystä ja myös keksintöjä, joiden avulla yritys jatkossa selvisi kovassa kilpailussa. Perustajista toinen, Harold M. Stratton, oli menestyvä viljelijä ja viljakauppias ja hän rahoitti yrityksen käynnistämisen. Hän myös vastasi jatkossa yrityksen taloudellisesta osaamisesta.

Aluksi uusi yritys valmisti komponentteja autotehtaille. Tärkein tuote oli virtalukko. Kaksikymmenluvulle tultaessa tuotevalikoimaa laajennettiin ottamalla valmistukseen apumoottoripolkupyöriä, kylmäkoneita, paperipyyheautomaatteja. Näihin aikoihin B&S valmisti jopa nelipyöräistä kevyttä auton tapaista kulkuneuvoa, joka aikanaan oli USA:n halvin nelipyöräinen moottoroitu kulkuneuvo.

Työskentely moottorinvalmistuksen parissa johti tuotekehitykseen, jonka tuloksena oli vuonna 1920 nelitahtinen, ilmajäähdytteinen ja yksisylinterinen P-moottori. Tämä moottorimalli loi pohjan B&S:n myöhemmälle moottorivalmistukselle ja mallistolle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yksisylinteriset paikallismoottorit

P-malli edusti moottorityyppiä, jota on tavattu kutsua paikallismoottoriksi. Valurautaisena se oli liian raskas lihasvoimin siirrettäviin koneisiin, mutta soveltui hyvin monenlaisiin keveisiin maatalouden, puutarhanhoidon ja kotitalouden koneisiin, joita olivat mm. pesukoneet, maanmuokkaimet ja generaattorit.

B&S:n nosti maailmanlaajuiseen maineeseen kuitenkin uuden kevyen alumiinimoottorin kehittäminen toisen maailmansodan jälkeen. Siihen asti kevyet pienmoottorit oli ollut tapana tehdä kaksitahtisina, mutta B&S päätti tehdä moottorinsa nelitahtiperiaatteella. Käytännössä B&S pienensi perinteisen yksisylinterisen paikallismoottorinsa mittakaavaa ja lisäsi mallistoon makaavasylinterisen version, mikä teki koneesta erittäin sopivan pieniin työnnettäviin ruohonleikkureihin.

Ensimmäinen 2-hevosvoimainen 6BHX-malli syntyi vuonna 1953. Varsinainen menestys oli kuitenkin siitä kehitetty Model 9 vuonna 1955. Tästä tuli nopeasti B&S:n eniten myyty moottorityyppi ja sen ansiona voi pitää Briggs & Strattonin nousua maailmanmaineeseen. Tähän perusrakenteeseen pohjautuvaa moottoria valmistettiin yhtäjaksoisesti uskomattomat 60 vuotta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Alumiinimoottorin valmistusmäärä nousi 50-luvulla noin 2 miljoonaan kappaleeseen vuodessa. B&S:n menestys liittyy oleellisesti amerikkalaisen elämäntavan muutokseen 50-luvulla ihmisten muuttaessa asumaan esikaupunkeihin, joissa omakotitalojen ympärillä oli tapana pitää hyvin hoidettua nurmikenttää. Ruohonleikkureille ja muille pienmoottoreilla toimiville koneille avautui siitä alkaen loppumattomalta vaikuttavat markkinat.

Viimeinen lättäpää

Alumiinimoottoriin on tehty tasaisin väliajoin parannuksia, minkä ansiosta se ei vuosikymmentenkään kuluessa tullut liian vanhanaikaiseksi. Tämä siitä huolimatta, että koneessa säilyi koko ajan 20-luvulta peräisin oleva sivuventtiilirakenne. Amerikkalaiset ovat kutsuneet B&S:n moottoria viimeiseksi lättäpääksi. Nimitys on sama, mitä on käytetty varhaisista Fordin V8-moottoreista ja Harley Davidsonin sivuventtiilimoottoreista.

Yksi suurimmista parannuksista oli 1981 tullut kärjetön Magnetron-sytytys, joka vähensi oleellisesti moottoreiden huollon tarvetta. Useimmat muut parannukset ovat olleet uusien materiaalien käyttöönottoa eri komponenteissa. Vuonna 1986 aloitettiin uuden Quantum-sarjan valmistus, jossa uutta oli muun muassa polymeereistä valettu nokka-akseli.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaikista parannuksista huolimatta päättyi sivuventtiilitekniikan aika päästömääräyksien tiukentuessa 2000-luvulla. Päästöjä oli onnistuneesti pudotettu jo useampaan otteeseen 90-luvulla, sillä USA:n rajoitukset olivat silloin huomattavasti tiukemmat kuin Euroopassa.

Työnnettävien puutarhakoneiden päästöjä oli vähennetty vuoden 1990 jälkeen 74 %, mutta tätä suuremmat vähennykset eivät olisi olleet sivuventtiilitekniikalla enää taloudellisesti järkeviä.

Suomessa Quantum-sarjan sivuventtiilimoottoreilla varustettuja puutarhakoneita oli myynnissä vielä pari vuotta sitten, mutta nykyisin uudet kansiventtiilimoottorit ovat korvanneet vanhan klassikon. B&S:n Suomen maahantuojalla Promotor Oy:llä on vielä varastossaan pari kappaletta alkuperäisiä B&S-sivuventtiilimoottoria.

Nykyisin B&S valmistaa ilmajäähdytteisten pienmoottoreiden lisäksi moottorikäyttöisiä pienkoneita kuten painepesureita, generaattoreita, vesipumppuja ja monenlaisia vihertyölaitteita. Tänä päivänä Briggs & Stratton tuottaa jo yli 10 miljoonaa moottoria vuodessa ja se on edelleen maailman suurin ilmajäähdytettyjen bensiinimoottorien valmistaja.