Onko polttoainekäyttöisissä infrapunalämmittimissä eroja? – Kolme erilaista lämmitintä Koneviestin kokeilussa

Perinteisiä diesellämmittimiä pidetään usein meluisina ja haisevina. Polttoainekäyttöisiä infrapunalämmittimiä markkinoidaan kuitenkin käyttäjäystävällisempänä vaihtoehtona. Otimme selvää kolmen lämmittimen toiminnasta.
Mukana testissä olivat: Airrex AH-800,  Master XL61 sekä Shizuoka Seiki.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Polttoainekäyttöisten infrapunalämmittimien suosiotaan on kasvanut nopeasti. Tämä vaikutti myös vertailuumme, sillä muutamalta maahantuojalta laitteet olivat kokonaan loppuunmyyty. Saimme lopulta testattavaksi kolme varsin erilaista laitetta: Airrex AH-800:n (lämmitysteho 20–22 kW), 17 kilowatin Master XL61:n sekä Shizuoka Seikin 32,5-kilowattisen lämmittimen.

Kokoeroja

Laitteet ovat hyvin erikokoisia ja painoisia. Airrex on suunniteltu suurten tilojen jatkuvaan lämmitykseen, minkä myötä myös laitteen koko on muhkea. Korkeus on 137 cm, leveys 130 cm ja kuivapainoksi ilmoitetaan 63 kiloa. Täyteen tankattu 70 litran polttoainesäiliö nostaa painoa merkittävästi. Betonilattialla siirtelyä kuitenkin helpottavat laitteen alle asennetut rullat, mutta tiloista toiseen siirtäminen on silti hyvin hankalaa. Airrexin valikoimassa on myös kaksi pienempää mallia, joiden lämmitysteho on noin 13 kilowattia.

Wihurin teknisen kaupan maahantuoma Master on testilämmittimistä pienikokoisin. 17 kilowatin lämmitysteho irtoaa kompaktista 19 kilon paketista. Ulkonäöltään Master muistuttaa merkin perinteisiä öljylämmittimiä, joita on tarjolla lukuisissa teholuokissa. Näppärän kokoista laitetta on helppo kantaa paikasta toiseen, lisävarusteena on tosin saatavilla myös pyörävaunu.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Japanilaismerkki Shizuoka Seikin maahantuojana toimii Several Oy. Testilämmittimen tehoksi ilmoitetaan peräti 32,5 kilowattia ja kuivapainoksi 38 kiloa. Lämmityskiekon läpimitta on 562 mm. Suurien pyörien ja taitettavan aisan ansiosta liikuttelu on kuitenkin suhteellisen helppoa, ja laite mahtuu vaikka farmariauton takakonttiin. Valmistajalla on viisi muutakin vastaavalla tekniikalla toimivaa mallia, joista tehokkain on 42,2-kilowattinen.

Auringon aalloilla

Infrapunalämmittimien toiminta perustuu lämpösäteilyyn, joka lämmittää edessä olevan kohteen eikä ilmaa. Tuotetun lämpösäteilyn aallonpituus on hyvin lähellä auringonsäteilyn vastaavaa. Käytännön lämmitystilanteessa esim. tuuli tai sade ei vaikuta lämmitystehoon. Halliolosuhteissa lämmin ilma ei karkaa katonrajaan, vaan lämpötila nousee kohteessa tasaisesti, mikä parantaa tehokkuutta.

Tämä oli helposti havaittavissa myös testilämmittimien suhteen, sillä tuotettu lämpö tuntuu miellyttävältä. Voimakasta puhallinta ei tarvita – toisin kuin perinteisissä hallilämmittimissä – joten lämmittimiä voidaan käyttää myös pölyisissä olosuhteissa. Erityisesti Airrexissä ulkopuolelle karkaavaa puhallusta ei ollut havaittavissa lainkaan. Shizuoka Seikissä oli havaittavissa pientä virettä, mutta sillä ei ollut puhtia nostaa ilmaan edes hienoa puupölyä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Dieselkäyttöisten infralämmittimien esitteitä lukiessa tulee helposti mieleen, että sähkövirtaa ei tarvittaisi lainkaan. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä ilman sähkövirtaa eivät laitteissa olevat öljypumput ja ilmapuhaltimet toimi. Virrankulutus on kuitenkin mitätön, sillä testilaitteissa virrankulutus on lämmitysvaiheessa 60–80 wattia. Laitteita voidaan käyttää invertterin avulla esim. auton tupakansytyttimen kautta.

Pienellä kulutuksella

Dieselkäyttöisistä infrapunalämmittimistä keskusteltaessa ensimmäisenä nousee kysymys niiden tehokkuudesta ja polttoaineenkulutuksesta. Airrex on selkeästi tarkoitettu pidempiaikaiseen ja pysyvämpään lämmitykseen, joten laitetta testattiin parin viikon ajan noin 180 neliön autokorjaamossa, jossa kuutioita on noin 600. Ajanjaksolla lämpötila vaihteli nollakeleistä yli 20 pakkasasteeseen.

Autokorjaamolla Airrex säädettiin ylläpitämään noin 18 asteen lämpötilaa. Valikkoa voidaan käyttää näyttöpaneelilta tai kaukosäätimellä. Vaihtoehtoina on jaksoittainen, aikaan perustuva lämmitys tai termostaattiohjattu tietyn lämpötilan ylläpitäminen. Käyttö on lyhyen tutustumisen jälkeen helppoa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lämpötilan ollessa nollan ja viiden pakkasasteen välillä tuntikulutukseksi muodostui jopa alle puoli litraa polttoainetta. Noin 20 asteen pakkasilla kulutus tuplaantui noin yhteen litraan tunnissa. Kulutuslukemia tarkasteltaessa on huomioitava, että korjaamon ovia avattiin useita kertoja päivän aikana, ja sisälle saatettiin tuoda lumisia ja kohmeisia autoja.

Valmistajan ilmoittama lukema jatkuvalla lämmityksellä on 1,71–1,9 litraa tunnissa. 70 litran tankillinen riittää siis varsin pitkään myös täydellä teholla. Airrex kykeni nostamaan polttoainetta myös rasvamontun pohjalle sijoitetusta isommasta säiliöstä. Laitteen oman säiliön tankkaaminen on hieman hankalaa, sillä täyttöaukko on ahtaasti koteloitu.

Korjaamorakennus oli lievästi L-kirjaimen muotoinen, mikä aiheutti rankemmilla pakkaskeleillä pientä ongelmaa – lämpö ei levinnyt kunnolla kulman taakse, joten rakennuksen omaa puhallinta jouduttiin käynnistämään ajoittain.

Liikuteltavaa lämmitystehoa

Pienemmistä testilämmittimistä Master voidaan varustaa lisävarusteisella termostaatilla, jota ei kokeilulaitteen mukana kuitenkaan toimitettu. Testimallin Shizuoka Seikiin ei varustetta ole saatavilla, mutta sisarmalleihin ominaisuus sisältyy.

Lämmityskyvyn mittaukset aloitimme 3,5 metriä korkeassa autotallissa, jonka lattiapinta-ala on noin 60 neliötä. Vaihtelevien sääolojen myötä ulkopuolinen lämpötila oli eri mittauskerroilla plusasteiden ja kuuden pakkasasteen välillä, joten aivan laboratoriotarkkoja eivät lämpötilalukemat ole, mutta kertovat kuitenkin suuntaviivoja lämmitystehosta.

Shizuoka Seiki osoittautui tilaan nähden turhankin tehokkaaksi, sillä lämpötila nousi 15 minuutissa 7,4 asteesta 16,5 asteeseen. Lämmitin oli asetettu ovensuuhun ja mittari keskelle lattiaa. Myös Master kykeni nostamaan lämpötilaa kymmenisen astetta, mutta ulkoilman lämpötilalla lienee osuutensa asiaan. Selvää kuitenkin on, että laitteen teho riittää selvästi 60 neliön tilan kepeään lämmittämiseen.

440 neliöisessä ja 5 metriä korkeassa konehallissa lämmittimet asetettiin hallin takapuoliskolle osoittamaan ovea kohti. Mittauspisteet sijaitsivat n. 6 metrin ja 12 metrin päässä. Tunnin lämmityksen aikana Master kykeni nostamaan lämpötilaa noin 2,4 astetta, kun tehokkaamman Shizuokan tulokseksi tuli 5,5 astetta. Lukemat nousivat samassa suhteessa myös kauempana hallissa, mutta pienellä viiveellä.

Masterin polttoaineenkulutukseksi ilmoitetaan 1,15 litraa tunnissa, ja Shizuokalle 3,16 litraa tunnissa – teho ja kulutus kulkevat siten aivan käsi kädessä.

Puhdasta polttoa

Testilaitteissa voidaan polttaa dieselin ja polttoaineen lisäksi myös kerosiinia ja bio-dieseliä. Jälkimmäisen kerrotaan olevan erittäin puhdaspolttoista, mutta käytännössä useimmiten kallistutaan löpön puolelle, sillä esim. Neste Green Heat -tuotenimikkeellä myytävä polttoneste on selvästi perinteistä dieseliä kalliimpaa. Polttoaineen puhtaudesta ei kannata tinkiä, sillä laitteet vaikuttivat olevan suhteellisen herkkiä esim. tankkiin kondensoituneen veden suhteen. Lämmittimissä on kuitenkin asialliset suodattimet.

Dieseliäkin käytettäessä testilämmittimet ovat yllättävän puhtaita. Testin tehokkaimmasta, Shizuoka Seikistä saattaa käynnistysvaiheessa pöllähtää pieni käry, mutta lämmitysvaiheessa päästöjä ei juuri esiinny. Kymenlaakson Ammattikorkeakoulun Airrex AH-300 -lämmittimelle tekemän tutkimuksen mukaan esim. häkäpäästöt ovat mitättömiä, mikä havaittiin myös omissa mittauksissamme. Häkämittari helähti ainoastaan kerran, kun vanha bensiiniauto käynnistettiin samassa korjaamohallissa. Raportin mukaan valinta dieselin tai polttoöljyn välillä ei käytännössä vaikuta hiilidioksipäästöihin. Myös hapen osalta vaikutukset ovat alle prosentin luokkaa.

Ilmiö johtuu infrapunalämmittimien moderneista polttimista, joissa polttoaine palaa hyvin täydellisesti. Esimerkiksi Airrex kierrättää pakokaasuja putkiston sisällä useaan kertaan. Masterissa ja Shizuoka Seikissä polttoaine palaa polttokammiossa. Perinteisessä kanuunamallin diesel-lämmittimessä paloilma puhalletaan suoraan ulos ja myös käryt ovat kovemmat.

Hiilidioksidia muodostuu nopeasti

Hiilidioksidi on hajuton ja väritön kaasu, jonka suuret pitoisuudet ilmassa ovat terveydelle haitallista. Mittausyksikkönä käytetään yksikköä ppm, joka on tilavuuden miljoonasosa. Ulkoilmassa hiilidioksidia on noin 380 ppm. Sisäilmastoluokituksen mukaan 1 500 ppm on vielä tyydyttävällä tasolla, mutta jatkuvat tämän tason ylittävät lukemat voivat aiheuttaa jopa asunnon määräämisen asumiskieltoon. Suuret pitoisuudet aiheuttavat päänsärkyä, väsymystä ja tunkkaista oloa. Kahdeksan tunnin työpäivän aikana sallittava altistusraja on 5 000 ppm.

Pitoisuuksien nousua seurasimme Dosime Oy:ltä vuokraamallamme CO2-mittarilla. Airrexistä emme käytännön syistä mitanneet lukemia, sillä koetila (autokorjaamo) oli tuotantokäytössä ja ovia availtiin usein. Lämmitin oli myös asetettu termostaatin ohjaamaksi, eli tilanne oli selvästi eri kuin muilla kokeiltavana olleilla lämmittimillä.

Hiilidioksidipitoisuuden nousu etenkin autotallissa oli erittäin nopeaa. Esimerkiksi Masterin lämmitysteholla tyydyttävän huoneilman taso 1 500 ppm ylittyi kymmenessä minuutissa. Shizuoka Seikillä rajan ylittämiseen kului 12 minuuttia. Suuremmassa painovoimaisella ilmanvaihdolla tuulettuvassa hallissa tehokkaampi Shizuoka saavutti 1 500 ppm:n rajan noin tunnissa.

Huomionarvoista kuitenkin on, että esimerkiksi hallissa jo minuutin läpiveto tiputti hiilidioksidipitoisuuden puoleen alkuperäisestä ilman lämpötilan merkittävää tippumista. Infrapunalämmittimien eduksi voikin luetella kyvyn säilyttää lämpötilaa, sillä perinteisten lämmittimien tapaan kuumennut ilma ei karkaa samaa tahtia harakoille. Normaalissa käytössä, kun ovia availlaan ja tiloja tuuletetaan säännöllisesti, myös hiilidioksidipitoisuudet pysyvät kurissa. Nousevat pitoisuudet huomaa nopeasti tunkkaisena ilmana, eikä riskejä kannata ottaa. Raitista ilmaa saa helposti pihalta työtiloihin.

Asemointi tärkeää

Hiilidioksidin muodostumisen lisäksi on syytä huomioida lämmittimen paikka. Shizuoka Seikin kenno voidaan kallistaa 15 astetta yläviistoon, mutta tästäkin huolimatta tunnin lämmityksen jälkeen laitteen edessä ollut betonilattia oli lämmennyt peräti 70 asteiseksi. Matalammalla sijainnut Masterikin lämmitti lattian 60 asteiseksi. Shizuokaa käytettäessä suositellaankin käytettäväksi erillistä laitteen eteen asetettavaa säteilymattoa, joka estää liian kuumenemisen ja ohjaa lisäksi lämpösäteilyä laajemmalle alueelle. Kaikkia laitteita käytettäessä on syytä huomioida, että suoraan laitteen edessä ei saa olla syttyvää materiaalia.

Lämmittimien kuoret eivät kuumene kovinkaan laajalta alueelta. Masterissa kuumin osa rajoittuu polttokennon etuosaan ja Shizuokassa suojapeltiin. Airrexissä kuumenee lähinnä pakoputken ympäristö kuorien pysyessä käsin kosketeltavissa lämpötiloissa.

Vaikka Airrexin suojaetäisyydeksi kerrotaankin ainoastaan yksi metri, niin esim. korjaamokäytössä on syytä noudattaa suurempia etäisyyksiä. Reilun metrin päähän parkkeeratun auton takapuskurin lämpötila nousi täydellä teholla 60–70 asteeseen alle kymmenessä minuutissa. Turhan lähelle jätetyn auton muovipuskuri saattaa olla yön yli hehkutettaessa varsin vetelää tavaraa.

Hiljaa hehkuu lämpö

Dieselkäyttöiset infrapunalämmittimet ovat perinteisiin löpölämmittimiin verrattuna erittäin hiljaisia. Esimerkiksi Airrexin melutasoksi mittasimme noin viiden metrin etäisyydeltä täyden lämmityksen vaiheessa ainoastaan hieman yli 50 desibeliä. Lisävarusteena saatavilla on myös äänenvaimennin, jonka hinta on 89,90 euroa ja joka pudottaa melutasoa vielä pari desibeliä. Shizuoka Seikin lämmitys tuottaa hieman enemmän ääntä, noin 65 desibelin verran. Masterin äänitaso on noin 60 desibeliä, mikä tämäkin on noin 10 yksikköä vähemmän kuin vastaavan tehoisella merkin perinteisellä diesellämmittimellä.

Testissä olleet lämmittimet soveltuvat varsin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Airrexillä lämmitetään mm. navettoja ja ulkoilmatapahtumien telttoja. Etelä-Koreassa lämmityskohteina ovat mm. kirkot ja koulut. Testimallin Shizuoka Seikin käyttökohteiksi mainitaan esimerkiksi ulkotiloissa tapahtuva työkohteiden ja koneiden lämmitys sekä kuivaus ja jäätymisen esto, joihin laite onkin tehonsa puolesta oiva vaihtoehto. Kevyt Master soveltuu vaikkapa autotallien tai pienempien hallien lämmitykseen.

Kokonaisuutena kaikki testilämmittimet osoittautuivat mainiosti toimiviksi laitteiksi, kunhan vain työkohteeseen valitaan sopivan kokoinen lämmitin. Hieman perinteisiä dieseltykkejä korkeampi hinta saattaa kuitenkin rajoittaa ostohalua. Pienen polttoaineenkulutuksen myötä laitteet kuitenkin maksavat itsensä ajan myötä takaisin.

Testilämmittimet on suunniteltu hyvin erilaisiin kohteisiin. Master ja Shizuoka Sheikin on tarkoitettu esim. työmaiden lämmittämiseen, kun taas Airrex soveltuu paremmin vaikkapa tuotantotiloille.
Testilämmittimet on suunniteltu hyvin erilaisiin kohteisiin. Master ja Shizuoka Sheikin on tarkoitettu esim. työmaiden lämmittämiseen, kun taas Airrex soveltuu paremmin vaikkapa tuotantotiloille.
Shizuoka Seiki soveltuu erityisesti työmailla tapahtuvaan lämmitykseen. Siirtelyä helpottaa kahva ja suuret renkaat. Lämmitystehoa on rutkasti, 32,5 kW.
Shizuoka Seiki soveltuu erityisesti työmailla tapahtuvaan lämmitykseen. Siirtelyä helpottaa kahva ja suuret renkaat. Lämmitystehoa on rutkasti, 32,5 kW.
Master XL61:n kuivapaino on ainoastaan 19 kiloa, joten sitä on helppo liikutella paikasta toiseen. Termostaatti ja pyörät ovat lisävarusteita.
Master XL61:n kuivapaino on ainoastaan 19 kiloa, joten sitä on helppo liikutella paikasta toiseen. Termostaatti ja pyörät ovat lisävarusteita.
Hiilidioksidipitoisuudet nousevat tuulettamattomassa tilassa nopeasti, mutta pienikin tuuletus auttaa. Säteilylämmittimillä tuotettu  lämpö säilyy paremmin kuin puhaltavilla lämmittimillä.
Hiilidioksidipitoisuudet nousevat tuulettamattomassa tilassa nopeasti, mutta pienikin tuuletus auttaa. Säteilylämmittimillä tuotettu lämpö säilyy paremmin kuin puhaltavilla lämmittimillä.
Tunnin lämmityksen aikana betonilattia kuumeni peräti 70 asteiseksi. Lämmittimen eteen voidaan kuitenkin asettaa säteilymatto, joka suojaa lattiaa ja ohjaa säteilyn laajemmalle alalla.
Tunnin lämmityksen aikana betonilattia kuumeni peräti 70 asteiseksi. Lämmittimen eteen voidaan kuitenkin asettaa säteilymatto, joka suojaa lattiaa ja ohjaa säteilyn laajemmalle alalla.
Testilämmittimet ovat perinteisiin laitteisiin verrattuna hiljaisia. Shizuoka Sheikin melutaso sisätiloissa oli noin 65 desibeliä ja Airrexin ainoastaan 50 desibeliä.
Testilämmittimet ovat perinteisiin laitteisiin verrattuna hiljaisia. Shizuoka Sheikin melutaso sisätiloissa oli noin 65 desibeliä ja Airrexin ainoastaan 50 desibeliä.
Masteriin voidaan liittää myös termostaatti. Lämmittimen tehoksi ilmoitetaan 17 kilowattia.
Masteriin voidaan liittää myös termostaatti. Lämmittimen tehoksi ilmoitetaan 17 kilowattia.
Airrex kuumenee lähinnä pakoputken ympäristöstä. Lisävarusteena saatavilla on myös äänenvaimennin, jonka kerrotaan pudottavan desibelitasoa n. 2 yksiköllä.
Airrex kuumenee lähinnä pakoputken ympäristöstä. Lisävarusteena saatavilla on myös äänenvaimennin, jonka kerrotaan pudottavan desibelitasoa n. 2 yksiköllä.
Airrexia voidaan ohjata myös kaukosäätimellä. Jatkuvan lämmityksen lisäksi on mahdollista valita joko jaksottainen tai asetettuun arvoon perustuva lämmitys.
Airrexia voidaan ohjata myös kaukosäätimellä. Jatkuvan lämmityksen lisäksi on mahdollista valita joko jaksottainen tai asetettuun arvoon perustuva lämmitys.
Airrexin polttoaineenkulutus oli 18 asteen ylläpitolämmityksessä vain 0,5–1 litraa tunnissa. Tankkaaminen on ahtaan täyttöaukon vuoksi hankalaa.
Airrexin polttoaineenkulutus oli 18 asteen ylläpitolämmityksessä vain 0,5–1 litraa tunnissa. Tankkaaminen on ahtaan täyttöaukon vuoksi hankalaa.
Masterin ja Shizuoka Seikin käyttö on helppoa: napista päälle ja nauttimaan lämmöstä. Polttoaineen puhtaudesta huolehtii suodatin. Epäpuhtauksien varalta Shizuoka on varustettu myös tankin tyhjennypropulla.
Masterin ja Shizuoka Seikin käyttö on helppoa: napista päälle ja nauttimaan lämmöstä. Polttoaineen puhtaudesta huolehtii suodatin. Epäpuhtauksien varalta Shizuoka on varustettu myös tankin tyhjennypropulla.
Infrapunalämmittimet eivät lämmitä ilmaa, vaan edessä olevia kohteita. Tämän vuoksi hyötysuhde on hyvä. Masterin kuva on otettu kokeilussa olleella Flir One -lämpökameralla.
Infrapunalämmittimet eivät lämmitä ilmaa, vaan edessä olevia kohteita. Tämän vuoksi hyötysuhde on hyvä. Masterin kuva on otettu kokeilussa olleella Flir One -lämpökameralla.
Airrexin turvaetäisyydeksi ilmoitetaan yksi metri, mutta täydellä teholla eteen ei kannata asettaa kuumuudelle herkkiä tai sulavia esineitä.
Airrexin turvaetäisyydeksi ilmoitetaan yksi metri, mutta täydellä teholla eteen ei kannata asettaa kuumuudelle herkkiä tai sulavia esineitä.

Testiryhmä: Tero Hytönen, Henri Pakarinen, Marko Raatikainen, grafiikka: Katja Kohtala