Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Valtran etuakselin keinulaakerointi

Valtra 6100–8100-traktoreissa on käytetty samanlaista Sige-akselia kuin -05-sarjassa. Akselin tuenta runkoon on toteutettu laakeripukeilla, joissa on pronssiset laakerihelat. Valtran ohjeiden mukaan rasvaus on tehtävä 50 tunnin välein. Vanhemmissa malleissa on kaksi nippaa per pukki, uudemmissa vain yksi.
Valtra 6100–8100-traktoreissa on käytetty samanlaista Sige-akselia kuin -05-sarjassa. Akselin tuenta runkoon on toteutettu laakeripukeilla, joissa on pronssiset laakerihelat. Valtran ohjeiden mukaan rasvaus on tehtävä 50 tunnin välein. Vanhemmissa malleissa on kaksi nippaa per pukki, uudemmissa vain yksi. 
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Valtran vetävän etuakselin keinun laakerointi on toteutettu niin, että keinunivelen akselilinja on sama kuin pinionakselin keskilinja, mikä on teknisesti mielekästä. Traktorivalmistajat ovat yleisesti päätyneet tähän rakenteeseen, sillä näin etukardaani joutuu vähimmälle rasitukselle.

Tämän järjestelyn seurauksena keinun nivellaakeroinneista takimmainen tulee akseliin menevän sisäänmenoakselin laakeroinnin kohdalle, josta syystä keinutapin läpimitta kasvaa suureksi isompi kokoisissa akseleissa. Laakeroinnissa on tapana käyttää pronssista liukulaakeria.

Suuripinta-alainen liukulaakeri on vaativa voitelun suhteen. Voiteluaineen leviäminen yhdeltä sivulta vastakkaiselle puolelle ei yleensä tapahdu itsestään varsinkaan silloin, kun laakeritappi tekee hyvin lyhyttä edestakaista liikettä.

Kaikki on kunnossa niin kauan kuin laakeriholkeissa riittää kulumavaraa. Riittämätön voitelu saattaa rikkoa holkit nopeasti, jonka jälkeen akselikuoren teräs on suorassa kosketuksessa kannatinkorvakkeiden teräkseen ja sen jälkeen kuluminen etenee erittäin nopeasti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jussi Laukkanen