Valtran etuakselin keinulaakerointi

Valtran vetävän etuakselin keinun laakerointi on toteutettu niin, että keinunivelen akselilinja on sama kuin pinionakselin keskilinja, mikä on teknisesti mielekästä. Traktorivalmistajat ovat yleisesti päätyneet tähän rakenteeseen, sillä näin etukardaani joutuu vähimmälle rasitukselle.
Tämän järjestelyn seurauksena keinun nivellaakeroinneista takimmainen tulee akseliin menevän sisäänmenoakselin laakeroinnin kohdalle, josta syystä keinutapin läpimitta kasvaa suureksi isompi kokoisissa akseleissa. Laakeroinnissa on tapana käyttää pronssista liukulaakeria.
Suuripinta-alainen liukulaakeri on vaativa voitelun suhteen. Voiteluaineen leviäminen yhdeltä sivulta vastakkaiselle puolelle ei yleensä tapahdu itsestään varsinkaan silloin, kun laakeritappi tekee hyvin lyhyttä edestakaista liikettä.
Kaikki on kunnossa niin kauan kuin laakeriholkeissa riittää kulumavaraa. Riittämätön voitelu saattaa rikkoa holkit nopeasti, jonka jälkeen akselikuoren teräs on suorassa kosketuksessa kannatinkorvakkeiden teräkseen ja sen jälkeen kuluminen etenee erittäin nopeasti.
Jussi Laukkanen
Osaston luetuimmat
- Vesi-ilmalämpöpumpun asennuksella pyritään kampittamaan lämmitysöljyn hinnannousu − öljykattilan rinnalla toimiva pumppu asennettiin päivässä6.2.
- Poranterää teroittamalla poraustulos paranee ja rahaa säästyy – näin hoidat teroituksen kätevästi itse17.3. Tilaajalle
- Kallioniemen tilalla tarvittavat koneet hankitaan käytettynä ja kunnostetaan itse – näin käytetty silppurivaunu laitettiin työkuntoon21.3. Tilaajalle
- Kaksi eri hintaluokan metallivannesahat vertailussa – näin halpissaha pärjäsi kahdeksan kertaa kalliimmalle ammattilaissahalle22.5.2014
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa7.10.2019
- Fordson Majorin ohjaussimpukan kunnostus – näin saatiin vanhan traktorin ohjattavuus kohdalleen2.1.2014
- Älä säädä turhaan moottorisahaa1.2.2018