Uuden tieliikennelain myötä muuttuneita määräyksiä ja uusia liikennemerkkejä

1. Uudella vähimmäisnopeusmerkillä haluttiin alun perin estää mopoautolla ajaminen ei-toivotuilla reiteillä. Merkillä osoitetulla tiellä ei saa ajaa mainittua nopeutta hiljempaa, jos liikennetilanne ei sitä edellytä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
2. Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty -merkki kertoo luonnollisesti nastarengaskiellosta. Merkkiä on käytetty esimerkiksi Ruotsissa ydinkeskusta-alueilla.
2. Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty -merkki kertoo luonnollisesti nastarengaskiellosta. Merkkiä on käytetty esimerkiksi Ruotsissa ydinkeskusta-alueilla.
3. Ajokaistojen yhdistymisestä kertova liikennemerkki on uusi. Vetoketjuperiaatteessa kahden kaistan yhdistyessä molempia kaistoja ajetaan niiden loppuun ja siirrytään kaistojen yhtymäkohdassa jatkuvalle kaistalle vuoron perään.
3. Ajokaistojen yhdistymisestä kertova liikennemerkki on uusi. Vetoketjuperiaatteessa kahden kaistan yhdistyessä molempia kaistoja ajetaan niiden loppuun ja siirrytään kaistojen yhtymäkohdassa jatkuvalle kaistalle vuoron perään.
4. Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkillä voidaan osoittaa vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Mikäli pyöräilijä ylittää tien suojatietä pitkin ajamalla, on pyöräilijä jatkossakin väistämisvelvollinen.
4. Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkillä voidaan osoittaa vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Mikäli pyöräilijä ylittää tien suojatietä pitkin ajamalla, on pyöräilijä jatkossakin väistämisvelvollinen.

Kesäkuun 2020 alussa voimaan astuneella uudella tieliikennelailla lisätään liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, kevennetään sääntelyä sekä luodaan edellytyksiä liikenteen digitalisoitumiselle ja turvalliselle automaatiolle. Uudistetulla tieliikennelailla pyritään luomaan puitteet liikenteen sujuvuudelle ja turvallisuudelle myös tulevaisuudessa. Tieliikennelailla vastataan myös kansainvälisten sopimusten ja EU:n lainsäädännön asettamiin vaatimuksiin, minkä vuoksi esimerkiksi liikennemerkkien hahmoja yhtenäistetään muiden EU-maiden merkkejä paremmin vastaaviksi.

Uusi tieliikennelaki parantaa erityisesti polkupyöräilijän asemaa. Autoilijan kannattaa tutustua uuteen polkupyöräsuojatien merkkiin, joka kertoo autoilijalle polkupyörän etuajo-oikeudesta pyörätien jatkeella.

Muuta liikennettä olennaisesti hitaammin ajavan on nyt annettava ajoneuvosta riippumatta tietä muulle liikenteelle. Ajoneuvolla saa tällöin ajaa myös pientareella, jos se ei häiritse muuta liikennettä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Neljäs pykälä, eli ennakointivelvollisuus tulee uutena asiana tieliikennelakiin. Pykälän mukaan tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa. Tämä lisää esimerkiksi kokeneiden kuljettajien tai ammattiautoilijoiden ja paikallistuntemusta omaavien tienkäyttäjien vastuuta.

Taajamassa ajoneuvon saa pysäköidä myös vasemmalle puolelle tietä, mikäli se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä. Parkkikiekkosäännöksiin tuli myös lievennyksiä, pysäköintiajan alkamisen saa nyt ilmoittaa selkeästi havaittavalla tavalla, esimerkiksi kynällä ja paperilla.

Ratsastajaan tai suurikokoisen eläimen taluttajaa kohdellaan uudessa laissa ajoneuvona, joskin laista voidaan tarvittaessa poiketa. Myös eläimen vetämän ajoneuvon kuljettajan on noudatettava moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajamista koskevia liikennemerkkejä ja -sääntöjä. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että yleisellä tiellä hämärään aikaan liikuttaessa ratsastajan on kiinnitettävä taakse punainen valo. Alle 3-vuotiasta lasta ei saa koskaan kuljettaa ajoneuvossa ilman turvaistuinta, sääntö koskee myös taksia, mutta linja-autot ovat poikkeus.

Uuden lain mukaan ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista. Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Ajon aikana -termi sisältää ajoneuvon liikkeen, eli esimerkiksi liikennevaloissa seistessä puhelimeen kilahtaneen viestin saa lain puolesta lukea.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uudesta tieliikennelaista voi lukea lisää esimerkiksi osoitteesta www.tieliikennelaki2020.fi