Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kavitaation estolla varustettu esiohjattu paineenrajoitusventtiili toiminnassa

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Perustilassa venttiili on suljettuna. Sylinterissä vaikuttava paine (D) on päässyt venttiilin keskellä olevan putkimaisen holkin (5) kautta esiohjauspaineen kammioon (B), mutta paine ei riitä ohjausventtiilin (1) avautumiseen. Paineenrajoituskaran (3) molemmin puolin on saman suuruinen paine, joten kara pysyy kiinni esiohjauskammiossa olevan jousen voimalla.
Perustilassa venttiili on suljettuna. Sylinterissä vaikuttava paine (D) on päässyt venttiilin keskellä olevan putkimaisen holkin (5) kautta esiohjauspaineen kammioon (B), mutta paine ei riitä ohjausventtiilin (1) avautumiseen. Paineenrajoituskaran (3) molemmin puolin on saman suuruinen paine, joten kara pysyy kiinni esiohjauskammiossa olevan jousen voimalla. 
Putkimainen kanava holkin (5) keskellä toimii kuristimena, joten uutta öljyä ei tule esiohjauskammioon (B) niin nopeasti kuin sitä poistuu ohjausventtiilin kautta. Paine esiohjauskammiossa laskee. Sylinteriliitännän paine on nyt suurempi kuin esiohjauspaine ja jousivoima yhteensä, joten venttiilikara (3) ja sen keskellä oleva holkki (5) liikkuvat kohti ohjausventtiiliä. Sylinteriliitännän (D) paine purkautuu nyt tankkilinjaan (E). Lopulta holkin pää tavoittaa ohjausventtiilin kärjen, joka sulkee holkin porauksen. Tämä hillitsee venttiilin liikettä ja estää liian nopean sulkeutumisen. Tärkeää on huomata, että kavitaatiota estävä venttiiliholkki (4) pysyy liikkumattomana esiohjauspaineen purkautumisaukkojen (A) takana olevan jousen voimalla.
Putkimainen kanava holkin (5) keskellä toimii kuristimena, joten uutta öljyä ei tule esiohjauskammioon (B) niin nopeasti kuin sitä poistuu ohjausventtiilin kautta. Paine esiohjauskammiossa laskee. Sylinteriliitännän paine on nyt suurempi kuin esiohjauspaine ja jousivoima yhteensä, joten venttiilikara (3) ja sen keskellä oleva holkki (5) liikkuvat kohti ohjausventtiiliä. Sylinteriliitännän (D) paine purkautuu nyt tankkilinjaan (E). Lopulta holkin pää tavoittaa ohjausventtiilin kärjen, joka sulkee holkin porauksen. Tämä hillitsee venttiilin liikettä ja estää liian nopean sulkeutumisen. Tärkeää on huomata, että kavitaatiota estävä venttiiliholkki (4) pysyy liikkumattomana esiohjauspaineen purkautumisaukkojen (A) takana olevan jousen voimalla. 
Sylinteriliitännän paineen (D) noustessa ohjausventtiili avautuu päästäen öljyä pois esiohjauskammiosta (B). Uutta öljyä virtaa kammioon sylinteriliitännän puolelta holkissa olevan porauksen (C) kautta. Huomaa, että ohjausventtiilin suuren jousen voima määrittää painerajan. Esiohjatun venttiilikaran (3) jousi on tähän verrattuna heikkovoimainen, koska karan liikkeen määrittää esiohjauspaineen ja sylinteriliitännän paineen välinen ero.
Sylinteriliitännän paineen (D) noustessa ohjausventtiili avautuu päästäen öljyä pois esiohjauskammiosta (B). Uutta öljyä virtaa kammioon sylinteriliitännän puolelta holkissa olevan porauksen (C) kautta. Huomaa, että ohjausventtiilin suuren jousen voima määrittää painerajan. Esiohjatun venttiilikaran (3) jousi on tähän verrattuna heikkovoimainen, koska karan liikkeen määrittää esiohjauspaineen ja sylinteriliitännän paineen välinen ero. 
Kavitaationestoventtiili aukeaa, kun sylinteriliitännän puolella paine laskee alle tankkilinjan paineen (tankkilinjassa on normaalisti pieni vastapaine). Venttiili siis lähtee torjumaan kavitaatiota jo ennen kuin varsinainen tyhjiö pääsee syntymään. Tankkikanavan pieni paine (E) vaikuttaa kavitaationestoventtiilin karaan (4) toiselta puolelta ja samalla esiohjauskammion (B) puolella sylinteriliitännän (D) (ali)paine imee karaa jousta vasten, jolloin öljylle avautuu pääsy tankkilinjasta sylinterilinjaan.
Kavitaationestoventtiili aukeaa, kun sylinteriliitännän puolella paine laskee alle tankkilinjan paineen (tankkilinjassa on normaalisti pieni vastapaine). Venttiili siis lähtee torjumaan kavitaatiota jo ennen kuin varsinainen tyhjiö pääsee syntymään. Tankkikanavan pieni paine (E) vaikuttaa kavitaationestoventtiilin karaan (4) toiselta puolelta ja samalla esiohjauskammion (B) puolella sylinteriliitännän (D) (ali)paine imee karaa jousta vasten, jolloin öljylle avautuu pääsy tankkilinjasta sylinterilinjaan. 

Merkkien selitykset:

1. Ohjausventtiili, 2. Ohjausventtiilin runko, on liikkumaton ja kiinteä osa patruunassa, siinä on aukot (A), joista öljy pääsee tankkilinjaan (E), 3. Paineenrajoitusventtiilin kara, 4. Kavitaationestoventtiilin lieriömäinen kara, jonka sisällä paineenrajoitusventtiili liikkuu, 5. Paineenrajoitusventtiilin holkki, jonka kautta sylinterissä vaikuttava paine (D) pääsee paineenrajoituskaran taakse esiohjauskammioon (B) holkissa olevan kanavan (C) läpi.