Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Onko työkoneen paloturvallisuus huomioitu? Nämä ovat koneiden sammutinvaatimukset

Suomessa palaa joka vuosi satoja työkoneita. Lain mukaan sammutin ei ole työkoneessa pakollinen. Vakuutusyhtiöt sen sijaan vaativat paloturvallisuuden huomioimista.
Kuva: Jukka Lyytinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Konekalustoa hankkiessa kannattaa huomioida myös paloturvallisuus. Työkoneiden moottoritiloissa syntyneiden tulipalojen yleisimpiä syitä ovat polttoaine- ja öljyvuodot sekä sähköviat. Osa tulipaloista johtuu jopa piittaamattomuudesta.

Palon mahdollisuus on aina olemassa, vaikka se usein tuntuukin etäiseltä ja mahdottomaltakin ajatukselta.

Ennaltaehkäisevässä varautumisessa keskeisintä on paloriskin tiedostaminen. Koneita omistavan yrittäjän on hyvä muistaa, että palovahingoilla voi olla suuri merkitys kannattavuudelle ja koko liiketoiminnan jatkumiselle.

”Ajoneuvolaki, tieliikennelaki ja niiden alaiset säädökset eivät vaadi moottorityökoneilta palosammutinta. Tieliikennelain mukaan sammutin on pakollinen vain linja-autoissa”, mainitsee erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ajoneuvot-osastolta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaikka laki ei siis velvoita pitämään kaivukoneessa edes käsisammutinta, kannattaa palovahinkoihin varautua.

”Käsisammuttimien lisäksi työkoneissa tulisi olla automaattinen sammutusjärjestelmä. Näin olisi palovahinko minimoitu, ja sitä kautta ei tulisi palovahingosta johtuvia keskeytyksiä työkoneen käyttöön”, sanoo tuotepäällikkö Manu Alarto YTM Industrialista, jonka tuoteperheeseen kuuluu työkoneisiin asennettavat sammutusjärjestelmät.

Usein vakuutusyhtiö korvaa vahingon

Vakuutusyhtiöt ovat tarkkana koneiden palovahingoissa. Joidenkin kertojien mukaan vakuutusyhtiöiltä ei saa korvauksia, vaikka kaivukoneen sähköjohdot ovat kipinöineet ja johtoja on syttynyt palamaan ison savupilven saattelemana.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Myös toisenlaisia esimerkkejä riittää. Todellisuudessa vakuutusyhtiöt korvaavat melko paljonkin työkoneiden palovahinkoja.

Lähtökohta on, että vakuutusyhtiön kanssa voi olla vaikea päästä allekirjoittamaan vakuutussopimusta, jos kaivukoneeseen ei ole halukas sijoittamaan edes jauhesammutinta.

A-Vakuutuksen mukaan palovakuutuksesta korvataan vahinko, joka on aiheutunut irti päässeestä tulesta tai vakuutuksen kohteen sähkölaitteissa tapahtuneesta oikosulusta. Palovakuutuksesta ei korvata pelkästään generaattorissa, sähkömoottorissa, akussa tai muussa sähkölaitteessa, kuten moottorin ohjainlaitteessa, tapahtuneesta oikosulusta tai vakuutuksen kohteen moottorissa ja pakoputkistossa tapahtuneesta palosta tai räjähdyksestä niille itselle aiheutunutta vahinkoa.

Vakuutuksenottajan kannattaa lukea vakuutusehdot tarkkaan. Otetaan muutama esimerkki vakuutusyhtiöiden päätöksistä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yksi: Työkoneeseen kuuluvan sähkömoottorin liian pitkäaikaisesta käymisestä aiheutunutta ylikuumenemisvauriota ei korvattu palovakuutuksesta.

Kaksi: Kuorma-auton alustalle rakennettu 400 000 euron arvoinen autohakkuri syttyi itsestään palamaan työpäivän päätteeksi ylikuumenemisen sekä haketuspölyn takia. Koska autohakkuriin oli asennettu vakuutusyhtiön hyväksymä FK127-luokituksen mukainen automaattinen sammutusjärjestelmä, joka oli sammuttanut alkavan palon ilman suurempia vahinkoja, korvattiin vahingot palovakuutuksesta palovakuutuksen perusomavastuulla.

Kolme: Asiakkaan 100 000 euron arvoista pyöräkuormaajaa käytettiin alihankintatöissä öljysataman tehdasalueella. Yön aikana pyöräkuormaaja syttyy itsekseen tuleen palaen käyttökelvottomaksi aiheuttaen mittavat vahingot muullekin ympäröivälle omaisuudelle. Koska pyöräkuormaajaan ei ollut asennettu vakuutusyhtiön edustajan kehotuksesta huolimatta FK127-luokituksen mukaista automaattista sammutusjärjestelmää, korvattiin pyöräkuormaajan vahingot vähentäen palovakuutuksen perusomavastuu ja ainoastaan 25 prosenttia vahingon määrästä.

Jokainen vahinkotapaus on erilainen, vakuutussopimukset ovat erilaisia ja koneen omistajan ennakkovarautuminen paloon on erilainen. Yleispätevää linjausta korvauksista on siis mahdotonta todeta.

Automaattinen palosammutusjärjestelmä on paras

Kaivukoneissa ja muissa maa- ja metsätalouskoneissa toimivin ase tulta vastaan on automaattinen palosammutusjärjestelmä. Sammutusjärjestelmän nopea aktivointi on oleellisin seikka.

Palovahingon todennäköisyys riippuu koneella tehtävästä toiminnasta. Näillä koneilla toiminnan luonteeseen kuuluu koneen käytöstä johtuva kuumuus koko toimivassa järjestelmässä. Erityisen kovaa kuumuus on turbon ja pakoputkiston alueilla. Kuumuus ja orgaaninen pöly muodostavat ongelman huolellisessakin käytössä, puhumattakaan jos koneen puhdistus on laiminlyöty tai laitteistossa on vikaa.

Hydrauliletkujen vauriot tulikuuman hydrauliöljyn ja esimerkiksi kuivan pölyn ja puuhakkeen kanssa aiheuttavat yhdessä nopean palonalun. Siihen ei käsisammutin välttämättä riitä. Tämän takia joiltakin konetyypeiltä edellytetään Finanssialan Keskusliiton FK:n tai vakuutusyhtiön hyväksymien vaatimusten mukainen automaattinen kiinteä sammutusjärjestelmä, jotta työkonevakuutus voidaan myöntää.

FK:n vaatimukset laitteistoille sekä asennukselle on kirjattu ”Ajoneuvojen ja metsätyökoneiden sammutuslaitteistot, suunnittelu ja asentaminen (FK127)” -nimiseksi suositukseksi. Suositus edellyttää, että suunnittelun ja asennuksen toteuttaa FK:n hyväksymä laitevalmistaja tai toimittaja.

Sammutinhuoltoa ei kannata unohtaa. Sammuttimet on tarkastettava määräajoin. Jauhesammutin on mielellään tarkistettava vuoden välein, jos sammutin on ollut ajoneuvossa tärinälle ja lämpötilan vaihteluille alttiina. Yli 3 000 kiloa painavissa työkoneissa tahti on tiheä: tarkistus olisi hyvä suorittaa puolen vuoden välein.

Sammutinvaatimuksia liian tiukkoina pitäville muistutus Viron mallista: siellä poliisi voi lain mukaan sakottaa autoilijaa, jos henkilöautossa ei ole palosammutinta.

Sammutusjärjestelmä asennettuna moottoritilaan. Järjestelmä valvoo itse itseään myös työkoneen ollessa sammutettuna.
Sammutusjärjestelmä asennettuna moottoritilaan. Järjestelmä valvoo itse itseään myös työkoneen ollessa sammutettuna. 
Kuvassa YTM FireStop-palosammutusjärjestelmän toimintakaavio. Lämpötunnistinkaapeli havaitsee tulipalon ja laukaisee sammutuslaitteiston toimimaan. Markkinoilla on toista kymmentä valmistajaa, jotka tarjoavat aktiivisesti toimivaa ja työkonekäyttöön hyväksyttyä sammutinjärjestelmää – joten valinnanvaraa on.
Kuvassa YTM FireStop-palosammutusjärjestelmän toimintakaavio. Lämpötunnistinkaapeli havaitsee tulipalon ja laukaisee sammutuslaitteiston toimimaan. Markkinoilla on toista kymmentä valmistajaa, jotka tarjoavat aktiivisesti toimivaa ja työkonekäyttöön hyväksyttyä sammutinjärjestelmää – joten valinnanvaraa on. 
Turvallisuuden puolesta. Sijoitus palosammutusjärjestelmiin saattaa maksaa itsensä nopeasti takaisin.
Turvallisuuden puolesta. Sijoitus palosammutusjärjestelmiin saattaa maksaa itsensä nopeasti takaisin.