Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Ohjausventtiilin toimintaperiaate

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Orbitrol-ohjauksen annosteluventtiili on asetettu suoraan ohjauspyörän akselin päähän. Annosteluventtiilin pääosat ovat (all oleva kuva) annostelupumppu (1) ja suuntaventtiili (2). Jälkimmäinen muodostuu kahdesta päällekkäisestä holkkimaisesta karasta, joissa on urista ja rei´istä muodostuvat virtauskanavat. Annostelupumpun ulkokehä on kiinteä ja sen jokainen syvennys muodostaa itsenäisen pumppupesän. Jokaiseen pesään johtaa oma kanava suuntaventtiililtä. Pesiä ja niiden kanavia on 7 kappaletta. (Kuvasta on jätetty pois seitsemäs kanava, jossa virtaus on roottorin kierroksen tässä vaiheessa neutraali ja vaihtumassa täyttyvästä tyhjentyväksi.) Suuntaventtiilissä puolestaan on vain 6 tulopuolen aukkoa ja vastaavasti 6 poistumisaukkoa. Tästä seuraa, että kiertoliikkeen aikana kanavat aukeavat ja sulkeutuvat kierron mukaan tahdistettuna eivätkä kaikki yhtä aikaa. Ohjauspyörän ollessa paikoillaan on suuntaventtiili neutraaliasennossa. Tähän asentoon holkit hakeutuvat jousen voimasta. Ohjauspyörän kääntäminen vähintään 1,5 astetta saa annostelupumpulle menevät kanavat avautumaan. Ohjauspyörän käännöksen ollessa 4 astetta ovat neutraaliasennon kanavat täysin sulkeutuneet ja 6 asteen kohdalla annostelupumpun kanavat ovat täysin auki. (Eri valmistajien eri tyyppisissä komponenteissa saattavat kulmien arvot vaihdella.) Tästä seuraa, että orbitrol-venttiilin kanssa ratissa on aina tämän venttiilin virittymisliikkeen verran välystä. Se on noin 2 astetta. Varsinaisessa ohjaussylinterissä tätä välystä ei kuitenkaan ole, vaan koneen ohjaus toimii täysin välyksettömästi.

Jussi Laukkanen