Puhdistava öljylinko

Öljylinko on tehokas puhdistaja, mutta se on kalleutensa takia jäänyt lähinnä vain isojen dieseleiden varusteeksi.
Dieselmoottorin öljynkiertokaavio. Kaaviokuva esittää 1960-luvulta peräisin olevan ahtamattoman Scanian moottorin öljynkiertoa, mutta toiminta on hyvin samankaltainen useimmissa pienissä ja keskikokoisissa dieselmoottoreissa. Oleellisin ero useimpiin muihin moottoreihin nähden on Scanian käyttämä öljylinko. Paperisella öljynsuodattimella varustetussa moottorissa kaikki öljy ohjataan suodatinelementin läpi, joten öljyvirtauksen jakoa lingolle ja moottorin voiteluun ei tarvita.1. Öljypumppu, 2. Kiertokangen laakeri, 3. Sylinterin roiskevoitelu, 4. Öljypumpun imusiivilä, 5. Pumpulle johtava imuputki, 6. Öljynpaineen rajoitusventtiili, 7. Öljynpainevalon katkaisija, 8. Öljynsuodatuslaite (öljylinko), 9. Öljykanava moottorin voitelukohteisiin, 10. Kampiakselin runkolaakeri, 11. Nokka-akselin laakeri, 12. Jakokanava, 13. Öljynpaineanturi, 14. Öljykanava venttiilikanteen, 15. Männäntappi, 16. Keinuvipuakseli ja keinuvivut
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Öljylinko: 1. Sykloni 2. Öljykanava ahtimen voiteluun 3. Öljynpainevalon katkaisija 4. Sentrifugikammio ja roottori 5. Paluukanava öljypohjaan 6. Jakokanava moottorin voitelukohteisiin 7. Öljypumpulta tuleva kanavaScanian aikaisemman sukupolven öljylinko koostui kahdesta osasta. Öljypumpulta tuleva öljy johdetaan ensimmäiseksi sykloniin (1.), jossa likaisempi öljy ohjautuu suppilon ulkolaidalle, mistä se johdetaan edelleen linkoon. Keskelle jäävä päävirta siirtyy moottorin jakokanavaan. Lingossa öljy virtaa roottoriin sen onton keskiakselin läpi ja poistuu roottorista kahden puhallussuuttimen kautta. Sentrifugista poistuva öljy valuu takaisin öljypohjaan. Noki ja muut likahiukkaset jäävät roottorin ulkoseinämään muodostaen tiiviin kumimaisen kerroksen. Scanian uudemmissa moottoreissa sentrifugin alapuolella oleva sykloni on jätetty pois, koska päävirtasuodattimena toimii paperinen suodatin.
Öljylinko: 1. Sykloni 2. Öljykanava ahtimen voiteluun 3. Öljynpainevalon katkaisija 4. Sentrifugikammio ja roottori 5. Paluukanava öljypohjaan 6. Jakokanava moottorin voitelukohteisiin 7. Öljypumpulta tuleva kanavaScanian aikaisemman sukupolven öljylinko koostui kahdesta osasta. Öljypumpulta tuleva öljy johdetaan ensimmäiseksi sykloniin (1.), jossa likaisempi öljy ohjautuu suppilon ulkolaidalle, mistä se johdetaan edelleen linkoon. Keskelle jäävä päävirta siirtyy moottorin jakokanavaan. Lingossa öljy virtaa roottoriin sen onton keskiakselin läpi ja poistuu roottorista kahden puhallussuuttimen kautta. Sentrifugista poistuva öljy valuu takaisin öljypohjaan. Noki ja muut likahiukkaset jäävät roottorin ulkoseinämään muodostaen tiiviin kumimaisen kerroksen. Scanian uudemmissa moottoreissa sentrifugin alapuolella oleva sykloni on jätetty pois, koska päävirtasuodattimena toimii paperinen suodatin. Kuva: Scania

Öljylinko – virallisemmalla nimeltään sentrifugi – on yleinen öljynpuhdistuslaite suuremman kokoluokan moottoreissa. Helpoiten öljylingon voi löytää Scanian dieseleistä sekä Belarus-traktoreiden moottoreista.

Öljylinko on keskipakoispuhdistaja. Siinä öljypumpulta tuleva öljy johdetaan rumpuun (roottori), josta öljy poistuu puhallussuuttimien kautta antaen pyörittävän voiman rummulle. Keskipakovoima pakottaa öljyssä olevat, öljyä raskaammat likahiukkaset jäämään rummun ulkoseinämää vasten. Vähitellen hiukkaset muodostavat rummun ulkokehälle likakerroksen, joka on niin tiivis, ettei se käytännössä enää liukene takaisin öljyyn moottorin seisahtuessa.

Öljylingosta poistuva öljy ohjataan takaisin öljypohjaan, sillä suuttimet eivät voi toimia öljykanavan vastapainetta vastaan. Tämän takia öljylingon on oltava aina sivuvirtasuodattimena, joten se vaatii tuekseen päävirtaan liitetyn paperisuodattimen. Linko puhdistaa öljyä huomattavasti tehokkaammin, kuin mihin normaali paperinen öljynsuodatin kykenee.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Paperiseen öljynsuodattimeen verrattuna öljylinko on kallis valmistaa ja se vaatii huollossa myös enemmän työtä.