James Jones & Sons Ltd – puutavarayhtiö Skotlannista

Puutavarayhtiö James Jones & Sons Ltd on ottanut käyttöön puoliperävaunuyhdistelmien lisäksi kuvan kaltaisia vetoauton ja keskiakselistoperävaunun yhdistelmiä. Kaikissa yhdistelmissä on renkaiden paineensäätöjärjestelmä jokaisessa akselissa. Osassa on, kuvan yhdistelmän tavoin, käytössä myös nosturin etäohjausjärjestelmä – kuljettaja saa istua ohjaamossa, suojassa Skotlannissa tyypilliseltä päivittäiseltä sateelta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

1838 perustettu skotlantilainen puutavarayhtiö James Jones & Sons Ltd on ollut edelläkävijä kaukokuljetuskaluston kehittämisessä. Yhtiön omien kolmen Pohjois-Skotlannin tuotantolaitoksen lisäksi yrityksen kalusto siirtää samalla alueella puutavaraa 13 muulle laitokselle. Viikoittain siirretty puutavaramäärä on n. 14 625 tonnia (tonni sitkankuusta vastaa yhtä kuutiota). Kuormiksi muutettuna se tarkoittaa peräti 585 kuormaa viikossa.

Yrityksen kuljetuskalusto koostuu 14 omasta yhdistelmästä, joista 11 on puoliperävaunullisia. Kolme yksikköä on uudempaa ideologiaa, eli vetoauton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmiä – näissä kolmessa on käytössä myös Loglift Hi-Vision -nosturin etähallintajärjestelmä. Aliurakoitsijoilla on vielä tämän lisäksi liikenteessä 25 yhdistelmää, eli kaikkiaan 39 yhdistelmää ajaa päivittäin yrityksen puutavaraa.

Kaikissa yrityksen kuljetusyksiköissä on käytössä rengaspaineiden säätöjärjestelmä. Käytössä olevat järjestelmät ovat automaattisesti paineen säätäviä – kuljettaja asettaa paineen ohjaamon keskusyksiköstä ja järjestelmä pitää paineistuksen vakiona.

Autokohtainen 12 000 punnan kustannus on koettu vähäiseksi järjestelmästä saatuihin hyötyihin nähden. Yksi merkittävä etu on ollut renkaiden käyttöiän piteneminen arviolta 20 %. Syinä tähän on terävien kivien iskujen vaimentuminen ja etenkin se, että optimaalinen tieajopaine on aina käytössä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Säätöjärjestelmän käytön vaatimuksena on laadukkaiden, CTI -järjestelmäkäyttöön soveltuvien renkaiden käyttö”, painottaa Tyreboss-säätöjärjestelmän Iso-Britannian ja Pohjoismaiden edustaja Frank McCulloch. ”Näissä renkaissa paineen lasku ei levennä renkaan runkoa, vaan renkaan otepinta maahan pitenee. Se myös vähentää paripyöräasennuksessa renkaiden hankautumista toisiinsa.”