Lima-jättiläiskaivinkoneen historiaa – koneen ensimmäinen työmaa oli Saimaan kanavalla
Kuljetuksen kohteena olevan Lima 2400 -kaivinkoneen osti uutena Insinööritoimisto Oy Vesto. Kone oli silloin Suomessa viides samaa mallia edustava Lima.Tämän koneen ensimmäinen työmaa oli Saimaan kanavalla. Koneen Suomeen saapumisesta kerrottiin Koneviestissä 2. toukokuuta 1964. Kone oli lähtenyt USA:sta laivalla kohti Suomea 25.11.1963 ja se saapui Suomeen alkuvuodesta 1964.
Koneen alkuperäisen omistajan Veston toiminta liitettiin myöhemmin Yleiseen Insinööritoimistoon. Se yhdistettiin Perusyhtymään ja Liman omistajaksi tuli sen jälkeen YIT-Yhtymä Oy.
Lima 2400 -kaivinkoneella rakennettiin kanavan jälkeen teitä ja teollisuuslaitoksia, mutta sillä ei tehty paljoakaan töitä enää 90-luvulla. YIT:ltä koneen osti Kokkolalainen Tallqvist Oy, joka kaivoi koneella Porissa ja Pietarsaaressa. Tämän jälkeen koneelle tehtiin suuri kunnostus.
Tällä kertaa kävi niin, että kunnostuksen jälkeen koneelle ei löytynyt töitä. Se seisoi kymmenen vuotta odottamassa uusia työmaita, kuten näillä isoilla koneilla on välillä tapana tehdä. Korpiworks Oy osti koneen vuonna 2022 ja laittoi sen jälleen työkuntoon, jonka jälkeen kone on ollut töissä ympäri vuoden.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


